Problemer med mail på mac

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Problemer med mail på mac

Innleggav Mopeta » man 09.08.2010 16:21

Jeg har akkurat konvertert fra PC til Mac men opplever noen problemer. Håper noen kan hjelpe!

1. Når jeg skal sende en e-mail bruker jeg ofte vedlegg, for det meste Excel, Word og Pdf.
Når jeg skal legge til vedlegg i Excel og Word blir vedlegget liggende som en vanlig fil noe som er slik jeg ønsker, men når jeg forsøker å vedlegge en pdf fil (f. eks en tegning) ligger den ikke med som et vedlegg, men hele bildet (tegningen) kommer opp i E-mailen.
Hva tror du jeg gjør feil?


2. Jeg fikk et Worddokument fra en leverandør, men mottar den i rtf. Dette innebærer at dokumentet nesten ikke er lesbart og bokstavene kommer hulter i bulter. Om jeg lagrer denne filen på en minnebrikke og overfører den til min stasjonære pc, er alt i orden. Hva kan dette skyldes?
Avsenderen er helt sikker på at han sender i vanlig Word.
medlem i 188 måneder
 

Re: Problemer med mail på mac

Innleggav Uggelfuggel » man 09.08.2010 16:30

.rtf er ikke et nødvendigvis et Word-dokument men et "rikt tekstdokument" (rich text format). Burde funke fint å åpne i TextEdit.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Problemer med mail på mac

Innleggav maaen » man 09.08.2010 16:55

Mail har preview av bilder og pdf, derfor vises det som bilder.

Hvis du høyreklikker på bildet, kan du velge "Show as icon" (jeg har OS på engelsk). Hvis det viser som ikon, kan du høyreklikke og vise "Show in place".

Så du gjør ingen ting galt. Vedlegget kommer med.
medlem i 190 måneder
 

Re: Problemer med mail på mac

Innleggav j0han » man 09.08.2010 19:48

Punkt 2.
Tar det helt elementære først: Hvis din Mac "ser" et Word-dokument (.doc) som .rtf så høres ut som om du ikke har noe Office-verktøy innstallert (?)

Innstallér Microsoft Office for Mac (hvis du har) eller last ned og innstallér OpenOffice.org

Hvis du HAR Office el. OpenOffice innstallert og din Mac fremdeles "ser" .doc som .rtf, så må du reparere Disk Permissions (jeg har også engelsk OS så du må klare deg med engelsk beskrivelse):

1. To open Disk Utility, from the Applications folder, open Utilities, and then double-click the Disk Utility icon.

2. In the column on the left, click your startup disk.

3. Click the First Aid tab, and then click Repair Disk Permissions. Disk Utility will reset any files and folders with incorrect settings.


Lykke til!

Brukerens avatar
medlem i 174 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]