Bytte mellom vinduer og henging?

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Bytte mellom vinduer og henging?

Innleggav ufarlig » fre 03.09.2010 19:09

Hei!

Jeg er superny i mac verdenen og har noen spørsmål jeg håper dere kan svare på!

Det første gjelder i hovedsak safari.
Hvis jeg surfer i safari og trykker på en link som åpnes i et nytt safari vindu (ikke en ny fane!) så synes jeg det er knotete å komme tilbake til det andre vinduet jeg har oppe.
Jeg må enten flytte det som ligger oppå for å komme til, eller legge det aktive ned for å komme til deg som ligger bak (det som opprinnelig var åpent hvis dere skjønner)
På PC ble dette lett gjort ved å bruke alt tab som nå er erstattet med cmd+tab. Men CMD+Tab gir meg bare mulighet for å velge safari generelt. Ser ikke flere av safariikonene der, derfor vil jeg komme tilbake til akkurat samme safari vindu. Jeg vet at jeg kan bruke expose for å få dette til men jeg er mer en tastaturmann enn en musemann. Bruker tastaturet mest av alt. Noen artigere løsninger på dette?


Spørsmål nummer to er mer et problem enn et spørsmål; Noen ganger henger macen seg. Det kan være bare mens jeg surfer og ingenting annet skjer i bakgrunnen på maskinen. Plutselig kommer det "regnbuelastehjulet" opp og snurrer i noen sekunder før det er klart for å surfe videre. Dette skjer skrekkelig ofte og er til stor plage for meg og min samboer! Er det noe galt med maskinen og er det noen andre som har vært borti det samme?

Håper ikke det ble for lang og tung lesning! :)

Takk for svar!
medlem i 194 måneder
 

Re: Bytte mellom vinduer og henging?

Innleggav alter@gooogle.mehihihi » fre 03.09.2010 19:49

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg når det kommer til skifte mellom vinduer i Safari fordi hos meg så åpner alle seg i nye faner og ikke i nye vinduer ved at jeg holder nede CMD når jeg åpner linker.
Da bruker jeg ctrl + tab for å gå til neste fane og ctrl + shift + tab for å gå til forrige fane.
Ang at maskinen henger seg, så ville jeg sjekket med diskverktøy, tatt en rep av diskrettigheter der og restartet maskinen.

Du kan også gå på hjelp i menylinjen og søke tastatursnarveier der, tastatursnarveier i Safari vil da komme som et valg. Der finner du en liste med snarveier for Safari.

Du kan også sette dine egne snarveier ved å åpne Systemvalg og velge tastatur og deretter tastatursnarveier.....
medlem i 164 måneder
 

Re: Bytte mellom vinduer og henging?

Innleggav svano » fre 03.09.2010 20:04

cmd + < mener jeg er det som er standard (norsk oppsett) for bytte mellom vinduer i aktivt program(har endret min egen til noe annet, så blir alltid usikker hva det skulle vært).

Se under System preferences ->Keyboard -> Keyboard shortcuts
Bilde

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Bytte mellom vinduer og henging?

Innleggav ufarlig » lør 04.09.2010 15:37

svano: Bravo! Det cmd + < var akkurat det jeg lette etter :) dog litt mer tungvindt hvis jeg har 4-5 stk oppe og må hoppe til en spesifikk! Men mye lettere enn å holde på med musen.

alter: SKal prøve rep av diskrettigheter :)

Hvis det hjelper på så virker det som om problemet oppstår mye oftere på samboeren min sin bruker? Kan det være avgjørende for hva feilen kan være?
medlem i 194 måneder
 

Re: Bytte mellom vinduer og henging?

Innleggav svano » lør 04.09.2010 15:49

Du kan sette opp exposé til å vise alle vinduer til aktivt program også. System preferences -> Exposé & Spaces. Du kan enten sette et hjørne på skjermen til å aktivere det, eller en tast (jeg innså at jeg aldri brukte den høyre alt-knappen så jeg satte den til dette). Da kan du bytte til et spesifikt vindu enten ved å bruke musen sammen med exposé, eller ved å bare bruke tastaturet også om du vil.

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Bytte mellom vinduer og henging?

Innleggav ufarlig » søn 05.09.2010 15:35

Ja jeg så det der! Det kan være mulig å bruke :)

Men en ting jeg også plages litt med: Jeg synes at scrolling nedover sider (uansett nettside, om det er her på mac1, vg.no eller lettere sider) går ganske tregt. Det hakker nedover istedet for å gå "smooth".

Den burde jo klare det. Det er den minste av macbook proene men den har jo kraftig prosessor og 4 gb ram...og ikke minst dedikert grafikk. noen ideer?
medlem i 194 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]