POP vs. IMAP?

Diverse programvare

Hva bør man velge?

POP
11
10%
IMAP
94
90%
 
Antall stemmer : 105

Re:

Innleggav hrdo » fre 27.08.2010 19:55

Widget skrev:
mac1bruker skrev:Hei, nå som IMAP skal fungere på iphone mot gmail, vil dette gå på ipod touch da?

Jeg bruker nå pop3 på ipoden, men er det noen grunn til at jeg bør ta å bytte til IMAP?

Først må Google gi ut tjenesten. Det er kun enkelte brukere som kan bruke IMAP og GMail. Men når Google har gjodt det skal den selvfølgelig fungere på iPod Touch.


Vel.... er ikke IMAP standard på gmail? Uansett, de tilbyr jo uansett Exchange-løsning også. Funker fint for å synce e-post og kalender med telefon.
medlem i 193 måneder
 

Re: POP vs. IMAP?

Innleggav alter@gooogle.mehihihi » fre 27.08.2010 20:00

Litt gammel tråd kanskje? ;) 2005 og 2007.
Det er standard nå, men var det ikke den gang.
medlem i 164 måneder
 

Re: POP vs. IMAP?

Innleggav svar » fre 27.08.2010 21:01

POP lever det, eks Get sin mail er Pop, merkelig nok...

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: POP vs. IMAP?

Innleggav leikvik » søn 10.10.2010 2:08

bohdi skrev:

Den er satt opp med dei samme kontoane, men i POP. Tenkte å gå inn i Mail og endre til IMAP, men ser at det ikkje er direkte enkelt. Kan ikkje endre i kontovalg, men kan slette dei "gamle" kontoane, og starte "nye" IMAP kontoar.

Men, ved å velgje - teiknet (slett), får eg advarsel om at dersom eg slettar kontoen, vil all mail som tilhøyrer kontoen verte sletta frå maskina. Dette vil eg absolutt ikkje. Korleis kan eg beholde den mailen som allereie er lasta ned? Og likevel aktivere IMAP


Ingen har svart på dette spørsmålet.
Jeg lurer på det samme. Kan noen hjelpe?

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: POP vs. IMAP?

Innleggav hendelsesløysa » søn 10.10.2010 7:26

Det er ikkje mogeleg å endra kontitype frå e-post programmet til Apple. Det har vist seg i alle høve at ein kan, om ein har tekniske ferdigheiter, gjere endringar utenom sjølve hovudprogrammet. Men altså ikkje frå sjølve instillingane frå brukarinstillingsvindauget sjølv.

Så De må diverre sletta kontoane og leggja inn på nytt om de vil de.
medlem i 210 måneder
 

Re: POP vs. IMAP?

Innleggav leikvik » søn 10.10.2010 9:20

hendelsesløysa, du skriver:

Det har vist seg i alle høve at ein kan, om ein har tekniske ferdigheiter, gjere endringar utenom sjølve hovudprogrammet.


Hva gjør en for å få dette til?

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: POP vs. IMAP?

Innleggav longface » søn 10.10.2010 11:22

Hallo(!)

Dette er da ingen reell debatt.

Det finnes ikke ett vinnene argument for POP kontra IMAP. Dette blir for dumt.

Nei, mailen din forsvinner ikke lokalt dersom serveren går ned. Med mindre serveren gir melding om å slette all e-post.

Og ellers, bruk TimeMachine eller annen sikkerhetskopiering.
medlem i 218 måneder
 

Re: POP vs. IMAP?

Innleggav leikvik » søn 10.10.2010 14:38

Strever med å opprette en imap-konto under Mail hos Telenor.
* Benyttes samme passord som på pop-konto, eller må jeg få et nytt passord?
* Forsvinner aliaser jeg har på nåværende pop-konto (samboer og datter) slik at disse må få nye kontoer?

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: POP vs. IMAP?

Innleggav longface » søn 10.10.2010 15:15

Telenor privatkunder har ikke tilgang til IMAP. Helt hårreisende, ja.

Gjør følgende:

1. Opprett ny e-postkonto hos gmail.com

2. Når du er innlogget gå til innstillinger øverst til høyre i Gmail.

3. Her kan du legge til POP-konto, som gmail henter ifra. mao. Din online epostadresse, samt passord må stå klart.

4. På siste bildet kan du også velge at online-konto skal kunne benyttes som svaradressen, når du sender ut e-post fra gmail.

5. Legg så inn Gmail-konto i Apple Mail-programmet og still inn svaradresse til online-konto under menyen Mail:Valg.. -> Kontoer

Lykke til!
medlem i 218 måneder
 

Re: POP vs. IMAP?

Innleggav danibo77 » søn 10.10.2010 15:17

Longface: alt var ikke like svart-hvitt for 5 år siden. Nå fungerer gmail fint både med pop og imap med minimal forskjell. Dette var ikke tilfellet i 2005!

Leikvik: eksporter all mailen din, gjerne i mapper. Slett så kontoen og lag en ny. Importer så mailen tilbake.

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: POP vs. IMAP?

Innleggav longface » søn 10.10.2010 15:28

Nei, du har rett. Mye har skjedd de siste fem årene.

POP (kontra IMAP) har vært i bruk av 2 årsaker:

1. Mindre ressurskrevende for mailserver - Kontakt - Hent - Avslutt
Dette er sannsynligvis hovedårsaken til at Telenor, norges største nett-leverandør til privatmarkedet, fortsatt gjør dette.

2. Da det kostet tellerskritt å bruke internett, ville brukerne ha kortest mulig kommunikasjon for å spare tid/penger.

Disse problemene er "løst" idag og brukeren har et flust av tjenesteleverandører å velge mellom. Per dags dato er det Google som står på toppen av eggen.

Les mer om POP og IMAP på wikipedia :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Post_Office_Protocol

http://en.wikipedia.org/wiki/IMAP
medlem i 218 måneder
 

Forrige

Returner til Diverse programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]