Innbrenning på plasmaskjerm. Reelt problem?

Filmanbefalinger. Sett en bra film?

Innbrenning på plasmaskjerm. Reelt problem?

Innleggav sorry mack » ons 06.01.2010 23:22

Hei.
Har nettopp gått til innkjøp av min første flatskjerm TV.
Valget falt på en Panasonic plasma TV.
Jeg ser mye på film, og ofte gamle filmer i 4:3. Man får da pillarboxes på hver side av bildet. Er det noen sjangs for at jeg kan få innbrenning på sidene av dette? En film kan jo vare godt over 3 timer.

Når jeg ser på TV er det for det meste NRK det går i, kan kanal-logoen i øverste høyre hjørne brenne seg inn etter flere kvelder med titting?

Dette er muligens dumme spørsmål, men da dette er min første ordentlige TV er jeg muligens litt paranoid og trenger avkreftelse evt. bekreftelse fra noen som har litt peiling om temaet.

Takker på forhånd for alle svar.

Sorry Mack

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Innbrenning på plasmaskjerm. Reelt problem?

Innleggav Killswitch » ons 06.01.2010 23:52

Jeg har en Pioneer PDP-428XD, som jeg har hatt i 1,5 år.
Den blir ofte brukt sammen med min MBP for å vise filmer og serier osv.
Den brukes også sammen med PS3, og det har aldri vært noen antydning til innbrenning av noe slag. Men det kan vel kanskje komme litt an på om hvor "bra" plasmaskjermen din er.
Min TV har en sikkerhetsfunksjon som dimmer skjermen hvis den står lenge på det samme bildet når det ikke er noe aktivitet.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Innbrenning på plasmaskjerm. Reelt problem?

Innleggav TheRealChristoffer » tor 07.01.2010 0:04

plasmainnbrenning kan enda komme hvis du ikke har toppmodell. hvis tven er ny ville jeg ungått å sett på filmer eller tv med sorte rammer rundt. zoom da inn da plasmaen brenner ekstra hardt og sjansen er større for innbrenning da. etter 100 timer ekke det no problem. ungå også dynamisk kontrast og ha alt på midten.


innbrenningsfaren er ikke stor lengre i dag:)

du har fast innbrenning og midlertidig innbrenning. etter mye film med sorte sider så vil du nok få midlertidig innbrenning. dette vaskes fort vekk så fort nytt bilde kommer på skjermen:)

er du redd så har du en knapp for strekke til 16:9:)

fast innbrenning får du ikke vekk hvis du har vært uheldig. med normal bruk skjer ikke dette sålenge du ikke bruker den som en monitor

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Innbrenning på plasmaskjerm. Reelt problem?

Innleggav sorry mack » tor 07.01.2010 13:21

Hei, takker for svar.
Jeg har nok ikke den beste\dyreste plasma-TV'en da økonomien ikke strekker seg så langt.
Valget havnet på en Panasonic U10, som muligens er den rimeligste fullHD plasmaskjermen. Jeg har skrudd ned kontrasten og brightness på TV'en nå i de første dagene etter tips fra selger.
Jeg kommer ikke til å bruke zoom-knappen mye, da jeg liker å se filmene slik de er ment å sees. Det var derfor valget falt på plasma ettersom alle LCD TV'ene jeg så på hadde problemer med bevegelsene i bildet.

Jeg er usikker på om jeg har gjort det rette valget, men jeg synes TV'en ser svært bra ut når jeg ser dvd. Jeg har handlet på Expert, så jeg har 30 dager å bestemme meg.

Jeg er klar over problemet ved innbrenning og sålenge jeg er påpasselig skulle ikke dette skje selv om jeg kobler til min MBP en del.

sorry mack

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Innbrenning på plasmaskjerm. Reelt problem?

Innleggav TheRealChristoffer » tor 07.01.2010 17:09

plasma er god til film ja:)

bare unngå å bruke mye mac på den i starten;) kan se film via maccen men ikke til skrivebordsoppgaver eller netturfing.

u har ikke 30 dagers bytterett om du har klart å få innbrenninger på skjermen. står i bruksanvisningen man skal være forsiktig.

tven skal nemlig være i samme stand som da den ble levert og det er den IKKE hvis den levers tilbake med innbrenninger:)

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Innbrenning på plasmaskjerm. Reelt problem?

Innleggav ageNine » lør 16.10.2010 15:14

Hadde en 50" Plasma for 1 år siden. Da ble pixelene brent fast i skjermen ganske ofte hvis bildet stod stille.

Et godt eksempel var hvis jeg hadde på xboxen, satte spillet på pause og lagde meg mat.
Når jeg fortsatte spillingen etter mat, så var deler av pause bildet inngrodd i skjermen mens jeg spilte.

De fleste plasma skjermer skal ha en "skjermsparer" du kan sette på, som gjør at det er en strek som går frem og tilbake, så bildet blir i bevegelse og pixelene ikke skal brenne seg fast og fjerne de pixelene som setter seg fast.

Pixelene ble da ikke direkte brent, men mer "satt fast" i skjermen, så jeg måtte få bevegelse på de pixelene slik at de ble borte. De blir vel permanent brent fast hvis de stod stille forlenge.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Innbrenning på plasmaskjerm. Reelt problem?

Innleggav TheRealChristoffer » lør 16.10.2010 16:43

hvilket merke har du da? jeg opplever ikke dette på min panasonic th-42px81 som er 2008 modell.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 


Returner til Film



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron