Videorediering MAC kontra PC

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Videorediering MAC kontra PC

Innleggav kaklei » tor 23.09.2010 20:59

Begynner å bli lei all venting på min pc når jeg redigerer video, vurderer å se om mac kan hjelpe meg til å slippe å se det hersens timeglasset hver gang jeg setter i gang en liten operasjon.
Bruker i dag Pinnacle Studio 14.
Hva bør jeg velge til videoredigering for mac som minimum matcher Studio 14, og hvilken andre fordeler vil jeg oppnå med mac (videoredigering)??
Har også en del andre ting jeg må vite om funker før jeg handler, men jeg får ta en ting om gangen, er helt blank på mac..
Vurderer en imac 27"

Kjell Arne
medlem i 162 måneder
 

Re: Videorediering MAC kontra PC

Innleggav Mumle » tor 23.09.2010 21:27

Nå er vel timeglasset litt avhengig av hastigheten på din PC?
Men er den for treg er det en god anledning til å skifte til mac.
Fordelen med mac er at den alltid virker når du driver med kreative oppgaver. (Nesten alltid, i hvert fall. De gangene det går skeis, dukker det opp et spørsmål her i forumet.) Det er ikke uten grunn at macen dominerer i film- og fotografmiljøene.
dessuten har macen roterende badeball i stedet for timeglass.

Video på mac har tre hovednivåer:
1. Imovie. For nybegynnere. dette programmet kommer du merkelig langt med, men det blir for svakt når du har en del erfaring og ambisjoner. det er ikke noe jukseprogram, men det er forholdsvis begrenset. Det følger med macen. Begynn der.
2. Final Cut Express. 1590 kr. Folkeutgaven av proffprogrammet. en god mellomløsning, som ikke koster all verden, og gjør det det gjør på en utmerket måte. Kanskje litt lenge mellom oppdateringene.
3. Final Cut Studio, rådyrt og komplett proffprogram. Ni tusen. Har aldri prøvd det, men det har alle proffene. De har fortsatt å bruke det
4. Adobe after effects. Integrert med CS5-pakka. Proft og dyrt.

Hvis du ikke har veldig spesielle, windowsorienterte behov, blir du helt sikkert fornøyd med en imac 27. De er nye og raske.
medlem i 220 måneder
 

Re: Videorediering MAC kontra PC

Innleggav flyndrefjes » tor 23.09.2010 21:51

Selv kommer jeg fra "PC-verdenen" og må bare si med en gang at alt som har med Pinnacle-produkter har jeg fått langt opp i halsen! Uansett har jeg for det meste brukt Sony Vegas Pro for PC/Windows og nå i det siste Final Cut Express på OS X.

Egentlig er dette en dårlig sammenligning i og med at Vegas er dyrere/proffere enn FCE, så jeg skulle nok ha tatt meg råd til å kjøpe Final Cut Pro på Mac før jeg hadde uttalt meg.

For å komme til et subjektivt point med billigprogrammet FCE på Mac, sett i lys av at jeg har brukt Windows, Linux og OS X-systemer lang tid/noe tid/kort tid, er oppsummeringen i korthet slik at med Mac-en glir det meste fram uten de store stønnene i hardwaren. Oppsettet (hardware og software) virker som det er laget for nettopp multimedia!

Så kan en jo spekulere i hvorfor det er slik. Jeg tror at grunnen til dette er at Apple lager et operativsystem som kun er beregnet brukt på et lite, spesifikt utvalg av hardware. Dermed vil du merke langt bedre ytelse fra en Mac enn med en typisk Windows-PC med samme spesifikasjoner.

Når det gjelder Linux-distribusjoner er det for øyeblikket (egentlig vært lenge) mangel på god videoredigerings-programmer, så det ga jeg opp.

Brukerens avatar
medlem i 165 måneder
 

Re: Videorediering MAC kontra PC

Innleggav Jan Fredrik » tir 19.10.2010 15:44

Mumle: Adobe After Effects er ikke et fullstendig redigeringsprogram, det er ment kun til filmeffekter. Premiere Pro derimot, som er med i samme pakke, det er ment til filmredigering.

Jeg anbefaler Final Cut Express/Pro eller Premiere Pro, valget får bli opp til deg.

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Videorediering MAC kontra PC

Innleggav Baleksander » tir 19.10.2010 16:56

Jeg har både en PC med Windows og en 2 macer hjemme. en iMac 24 tommer, og en MacBook pro, jeg har Adobe sine produkter fordi jeg liker måten Adobe sine produkter snakker sammen. Jeg har også prøvd FCE, men ikke FCP på grunn av størrelsen på FCP pakken (med alt innhold) ligger på nesten 50 GB. Adobe premiere tar så og si nesten alle video formater du slenger inn i det, i motsetning til FCE/FCP så ikke støtter MP4, med ACC codec engang. Det blir bare for dumt... Dessuten er det en haug med tutorials til After Effects på nettet hvis du finner ut at du vil ha litt effekter inn i klippene dine.

Så for meg hadde dette vært en enkel sak, innvister i en iMac 27, hvis du føler du trenger 27 tommer. Du kommer "aldri" til å slå på Windows PCen igjen etter iMacen er i hus, tro meg.

Når det kommer til hvilket program du skal bruke er det nesten helt opp til deg, jeg foretrekker Adobe pakken, da har du alt du trenger for å klare alt innen multimedia opperasjoner.

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: Videorediering MAC kontra PC

Innleggav darkfame » tir 19.10.2010 17:29

Jeg redigerer ikke så veldig mye film, men klarte da å punge ut 1590 for FCE. Det er ikke spesielt dyrt i forhold til all funksjonalitet du får tilgang til i dette produktet.
medlem i 171 måneder
 

Re: Videorediering MAC kontra PC

Innleggav hjelpmac1 » tir 19.10.2010 18:09

Tja. er han student, som jeg er, så er det veldig dyrt.
medlem i 161 måneder
 

Re: Videorediering MAC kontra PC

Innleggav svar » tir 19.10.2010 18:45

Ryddet opp i tråden her, det er ikke noe poeng i å oppfordre til lovbrudd ol.
Selv om risken for å bli tatt er liten, gjør ikke det saken mer lovlig.

FCE er hverken dyrt eller spesielt kostbart, FCS er kostbart, men ikke dyrt.
Men FCS er beregnet på de som har ett firma de kan sette utgiften på, man kommer langt med FCE.

:)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Videorediering MAC kontra PC

Innleggav kaizers » tir 19.10.2010 18:48

Jeg vil også anbefale Adobe Premiere Elements 9, finnes både for Mac og PC. Koster ikke all verden også, veldig enkel å bruke.

http://www.adobe.com/products/premiereel/

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: Videorediering MAC kontra PC

Innleggav SRD » tir 19.10.2010 20:18

Baleksander skrev:Jeg har både en PC med Windows og en 2 macer hjemme. en iMac 24 tommer, og en MacBook pro, jeg har Adobe sine produkter fordi jeg liker måten Adobe sine produkter snakker sammen. Jeg har også prøvd FCE, men ikke FCP på grunn av størrelsen på FCP pakken (med alt innhold) ligger på nesten 50 GB. Adobe premiere tar så og si nesten alle video formater du slenger inn i det, i motsetning til FCE/FCP så ikke støtter MP4, med ACC codec engang. Det blir bare for dumt... Dessuten er det en haug med tutorials til After Effects på nettet hvis du finner ut at du vil ha litt effekter inn i klippene dine.

Så for meg hadde dette vært en enkel sak, innvister i en iMac 27, hvis du føler du trenger 27 tommer. Du kommer "aldri" til å slå på Windows PCen igjen etter iMacen er i hus, tro meg.

Når det kommer til hvilket program du skal bruke er det nesten helt opp til deg, jeg foretrekker Adobe pakken, da har du alt du trenger for å klare alt innen multimedia opperasjoner.

Litt rart at FCP ikke støtter mp4 når jeg for øyeblikket sitter å redigerer mp4 med aac lyd som jeg filmet under en konser i helgen. Riktig nok må lyden rendres, noe som tar rundt et min for hele filmen, men ellers er det ikke noen problemer.
medlem i 203 måneder
 

Re: Videorediering MAC kontra PC

Innleggav Baleksander » tir 19.10.2010 21:27

Hmm, meget rart... Jeg har FCE, og fikk ikke åpnet MP4 i det, derfor søkte jeg rundt på apple sin forum, inkludert her å det jeg kom fram til verken FCP eller FCE ikke støttet det formatet. Men tydligvis så støtter da altså FCP det, men ikke FCE! Min feil og det beklager jeg. Det var derfor jeg "kjøpte" Adobe pakken, men da kommer jeg kanskje til å gå over til FCP!

Takk for at du delte den informasjonen med meg :-D

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: Videorediering MAC kontra PC

Innleggav SRD » tor 21.10.2010 8:55

Husk på at det kan være forskjellig codec i mp4-filene. De jeg har testet med er h.264 codec i 1920 x 1080 med aac lyd 48KHz. Jeg bruker Final Cut Studio 3 btw.
medlem i 203 måneder
 

Re: Videorediering MAC kontra PC

Innleggav danibo77 » tor 21.10.2010 9:29

svar skrev:Ryddet opp i tråden her, det er ikke noe poeng i å oppfordre til lovbrudd ol.
Selv om risken for å bli tatt er liten, gjør ikke det saken mer lovlig.

FCE er hverken dyrt eller spesielt kostbart, FCS er kostbart, men ikke dyrt.
Men FCS er beregnet på de som har ett firma de kan sette utgiften på, man kommer langt med FCE.

:)


Takk!

Og et solid svar!

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]