Er dette noe for meg???

Diskusjon rundt Apples Power Mac

Er dette noe for meg???

Innleggav euphoniumplayer » lør 13.11.2010 1:03

PowerMac G5 DualCore 2.0GHz, siste modell
kr 7.000,-
Beskrivelse
DualCore 2.0GHz
6GB RAM
500GB HD
AirPort og Bluetooth installert.
Orginal mus og tastatur.
256MB skjermkort istedet for standard 128MB (oppgradert ved kjøp)

Dette er den siste versjonen med PowerPC, før Intel overtok som prosessor i Macintosh. Maskinen er i meget god stand, virkelig tatt vare på. Den har stått nedpakket i nesten ett år nå, pga flytting. Etter nøye avveielser har jeg kommet til at jeg dessverre ikke har plass til denne.

Jeg lurer på om dette kan være noe for meg? Bruker mac pro laptop og er ivrig bruker av Sibelius, men ønsker å ha en stasjonærmaskin på mitt hjemmekontor. Fint meg noen innspill fra dere som har peiling:-) er prisen riktig? det følger med skjerm på 20" og isight

Brukerens avatar
medlem i 177 måneder
 

Re: Er dette noe for meg???

Innleggav EinarJ » lør 13.11.2010 2:25

Er det 2x Dual Core?

Hva slags 20"?

Ellers er det ingen ueffen maskin det der, men du må for all del sjekke at du ikke vil kjøre noe programvare som krever 10.6.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Er dette noe for meg???

Innleggav Gwog » lør 13.11.2010 8:49

7000 er for dyrt. Har sett mange gamle g5er til rundt 2000. En bekjent av meg kjøpte en g5 duel core for 1500. Husker ikke prosessorhastigheten i farten, men mener det var en 2,0 GHz.

Greit nok at den er tatt godt vare på, men til 7000 kan du, med hell, få tak i en Mac Pro!

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Er dette noe for meg???

Innleggav bleu » lør 13.11.2010 9:27

For 7000,- vil jeg nesten gå så langt og si at det er svindel. Du skal kunne få en bedre maskin. Ville ikke kjøpt PowerPC maskiner lenger heller med mindre det er noe spesiell software du absolutt vil kjøre.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Er dette noe for meg???

Innleggav danibo77 » lør 13.11.2010 10:26

euphoniumplayer skrev:PowerMac G5 DualCore 2.0GHz, siste modell

Jeg lurer på om dette kan være noe for meg? Bruker mac pro laptop og er ivrig bruker av Sibelius, men ønsker å ha en stasjonærmaskin på mitt hjemmekontor. Fint meg noen innspill fra dere som har peiling:-) er prisen riktig? det følger med skjerm på 20" og isight



Er enige i andre kommentarer her om at den er for dyr. Nå kan du helt sikkert prute på prisen, men jeg ville ikke gitt mer enn max 4000,- Dette på grunnlag av at du da trenger maskinen til et spesifikt program som IKKE kan kjøres på en intel mac.

Ellers er maskinen IKKE verdiløs. Det finnes flere gode bruksområder, det spørs bare på hva du vil ha.

Jeg har selv over flere år som mac-eier lagt merke til at prisene på mac-utstyr stagnerer rundt et visst minimumsnivå. Tross alt er det ikke søppel som ved en gammel HP eller DELL pc som hoster og harker.
Har til eksempel er Lombard laptop (siste laptop fra apple i sort, feat. på sex and the city første sesong, og nei, det er kona som så på showet...) og den virker utmerket til sine ting. Og stilig er den.

Bottomline er: PRUT og finn en pris som DU er villig til å betale for en maskin som er GAMMEL. Du finner UANSETT en bedre pris på http://www.apple.no, men det spørs om du absolutt trenger en G5.

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Er dette noe for meg???

Innleggav Norgesannonser » lør 13.11.2010 11:32

Hva er behovet ditt?

Til vanlig kontorjobb vil jeg anbefale deg å vurdere Mac Mini.

Brukt Mac Mini med:
Intel Core 2 Duo 2,0 GHz +
2 GB Ram +
120 GB Harddisk +

Ligger på 3-3500,- for maskinen brukt. Tastatur og mus kommer ofte i tillegg.

Til info kjøpte jeg selv nettopp en 2,53 GHz Core 2 Duo med 4 GB RAM (DDR3) for 5000,- Med org. Snow Leopard osv. Brukes til videoredigering med Final Cut Express 4 og gjør jobben pent.

Dersom du primært gjør kontorjobb og lite grafisk vil en Core 2 Duo 2,0 GHz med 2 GB Ram (DDR2) holde fint. Men jeg vil anbefale core 2 duo fremfor core duo. Vil også anbefale DDR3 Ram fremfor DDR2 Ram, men det er når du bruker den til noe som krever litt.

Mac Mini er lekker, liten, lettplassert og har "alt" innebygget. Utenom heftig skjermkort. Men har Bluetooth, nettverk osv.

I tillegg er den lett å sende i frakt.

Men igjen, dette er et svar uten å vite hva ditt behov er...

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

Re: Er dette noe for meg???

Innleggav leosgonewild » lør 13.11.2010 12:47

Du kan få min alu iMac 8,1
Intel core2du 2,8GHz
4GB RAM
320GB HDD
Airport, bluetooth, isight
Orginalt tastatur (numerisk og flatt, ikke det klumpete som kom med G%) og mighty mouse.
ATI Radeon HD 2600 Pro skjermkort (256 MB)

Du kan få denne for 8000,-
medlem i 189 måneder
 

Re: Er dette noe for meg???

Innleggav euphoniumplayer » søn 14.11.2010 17:21

Tusen takk for svar folkens!!

Har sjekket litt rundt og tror jeg kommer til å gå for mac mini:-)

Brukerens avatar
medlem i 177 måneder
 


Returner til Power Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron