Windows på mac, NTFS

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Windows på mac, NTFS

Innleggav eesp » tir 07.12.2010 18:49

Hei.

Jeg vurderer sterkt å kjøpe meg en Macbook pro, men har noen spørsmål først:

Hvordan fungerer det med touchpaden om man evt kjører windows på macen? Tenker at siden det bare er èn knapp (når man trykker på platen) må det jo bli problemer om man skal høyreklikke i windows?

Det andre jeg lurer på er om det faktisk er sånn at mac ikke kan skrive til NTFS-formaterte disker, men kun lese disse?
medlem i 177 måneder
 

Re: Windows på mac, NTFS

Innleggav BlackOuT409 » tir 07.12.2010 19:06

Når man installerer i bootcamp skal man etter ferdig windowsinstallasjon sette inn OS X disken som fulgte med MPB. Etter du da har installert bootcamp-tools burde du da kjøre apple software update i windows et par ganger for å få med seg alt. Etter det kan du da gå inn i bootcamp-tools(et ikon i statusbaren) og velge at man kan tap-clicke og dobbelklikk osv :).
Litt rotete dette ser jeg, men bare å sende meg en PM om det var litt uklart :)

Brukerens avatar
medlem i 167 måneder
 

Re: Windows på mac, NTFS

Innleggav madmate » tir 07.12.2010 19:22

eesp skrev:Det andre jeg lurer på er om det faktisk er sånn at mac ikke kan skrive til NTFS-formaterte disker, men kun lese disse?

Kjører du Windows på Macen vil du jo selvfølgelig kunne skrive til NTFS, men OS X kan kun lese. Legger du inn NTFS-3g kan du i OS X både skrive og lese til NTFS, men dette er opensource og usupportert sw.
medlem i 231 måneder
 

Re: Windows på mac, NTFS

Innleggav eesp » tir 07.12.2010 20:34

Takk for svar!

Okei, greit å vite at man kan legge inn tredjeparts programvare for å slippe å formatere den eksterne disken min om til FAT32, for det er vel det som er på os x?

Kan man gjøre sånn at om man klikker i høyre hjørne på touchpaden så er det som et høyreklikke i windows også? Vet man kan gjør det i os x.
medlem i 177 måneder
 

Re: Windows på mac, NTFS

Innleggav jervi » tir 07.12.2010 21:14

eesp skrev:(...) FAT32, for det er vel det som er på os x?

OS X kan skrive og lese FAT32 ja, men det er absolutt ikke det filsystemet som OS X bruker (det er HFS+). FAT32 er temmelig avlegs, det støtter blant annet ikke filer over 2GB.

Boot Camp legger inn HFS+-driver med lesestøtte i Windows (så du kan lese Mac-partisjonen din fra Windows) og OS X har innebygget NTFS-lese-støtte så du kan lese fra Windows-partisjonen din i OS X. Som madmate skriver gir gratisprogrammet NTFS-3G deg skrivestøtte for NTFS også i OS X. Svaret er altså ja, du trenger ikke reformatere den eksterne disken din, men du bør være klar over at lese- og skrivehastigheten til NTFS-disker er litt dårligere med NTFS-3G enn den er i Windows.

Tror ikke du kan konfigurere hjørnene på trackpaden i Windows nei, men for å høyreklikke kan bruke to fingre på styreflaten mens du trykker. I mine øyne er det en mer naturlig løsning, ihvertfall når du blir vant til det. Denne funksjonen står på som standard, såvidt jeg husker. Touchpad-støtten til Apple i Boot Camp er generelt ganske dårlig i forhold til i OS X, dessverre. Det er nesten ingen innstillinger du kan gjøre.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Windows på mac, NTFS

Innleggav eirikmac » tir 07.12.2010 21:34

Kjør windows virtuellt når du trenger det. Mye enklere!

Paralells, VM Ware eller Virtual Box!
medlem i 168 måneder
 

Re: Windows på mac, NTFS

Innleggav eesp » tir 07.12.2010 22:00

Vet at FAT32 er utrolig gammeldags og tungvint, men har ikke satt meg mer inn i os x enn det aller mest grunnleggende så viste ikke at det var et eget filsystem der, enda jeg burde ha skjønt det.

Må vel formatere eksterndisken til HFS+ for å kunne skrive til den fra macen da. Blir litt tungvint om jeg skal dele filer med kompiser med PC, men men.

Vet at jeg kan kjør windows virtuelt, men kan hend jeg i perioder vil kjøre windows i bootcamp, og da er det greit å vite at det funker å høyreklikke smertefritt.

Tusen takk for alle svar :)
medlem i 177 måneder
 

Re: Windows på mac, NTFS

Innleggav petrus764 » tir 07.12.2010 22:03

NTFS-3G er ikke så tregt, dessuten selger selskapet bak NTFS-3G også en NTFS-driver med betydelig bedre ytelse kalt Tuxera NTFS.

http://www.tuxera.com/products/tuxera-ntfs-for-mac/

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Windows på mac, NTFS

Innleggav eirikmac » tir 07.12.2010 22:16

Høyreklikk fungerer utmerket i virtuell Windows 7, tipper det gjør det i bootcamp også hvis du legger inn egen driver.

Angående fildeling er det beste stor minnepenn, eller NAS (nettverksdisk). Da kan du dele så mye du vil, uavhengig av filsystem. Eventuellt sett opp nettverksdeling fra din maskin, da kan du også dele filer...helt enkelt.
medlem i 168 måneder
 

Re: Windows på mac, NTFS

Innleggav Uggelfuggel » tir 07.12.2010 22:20

eesp skrev:FAT32 er temmelig avlegs, det støtter blant annet ikke filer over 2GB.

4GB

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Windows på mac, NTFS

Innleggav jervi » ons 08.12.2010 0:08

Uggelfuggel skrev:4GB

I stand corrected :)

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Windows på mac, NTFS

Innleggav eesp » fre 10.12.2010 20:45

Da ser det ut som at det blir en ny mac på meg i morgen, og da må jeg vel ha en case å putte den i når jeg ska frakte den med meg. Noen som vet om noen som ikke koster 500 kr slik de på eplehuset gjør?
medlem i 177 måneder
 

Re: Windows på mac, NTFS

Innleggav petrus764 » lør 11.12.2010 11:13

Jeg kjøpte denne på DX, for litt over et år siden http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.9403

Ser de er utsolgt nå, men antar du kan finne noe lignende der. Shipping tar fort noen uker, men billig! MBP 15 passer perfekt også.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Windows på mac, NTFS

Innleggav eesp » lør 11.12.2010 20:54

Takk for svar :)

Da var macen i hus og har et spørsmål:

Er det mulig å installere windows i bootcamp med en .img fil?
medlem i 177 måneder
 

Re: Windows på mac, NTFS

Innleggav petrus764 » lør 11.12.2010 21:08

Nei, du må ha windows på DVD/Minnepenn.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Neste

Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]