Overføre musikk, bilder og dokumenter fra pc til mac

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Overføre musikk, bilder og dokumenter fra pc til mac

Innleggav Vildehilde » fre 17.12.2010 19:04

Jeg har prøvd nå å finne ut av dette med fildeling, men klarer ikke å finne ut av hvordan jeg gjør dette på macen.
Jeg koblet til den eksterne harddisken til macen og før jeg tenkte meg om hadde jeg valgt at den skulle være timemaskin, vet ikke om det er grunnen, men når jeg nå kobler den til pcen finner jeg ikke denne.

Kan noen være så snill å rettlede meg litt slik at jeg kan få musikken over på iTunes.
medlem i 192 måneder
 

Re: Overføre musikk, bilder og dokumenter fra pc til mac

Innleggav Satan » fre 17.12.2010 20:38

Hei,

Med fildeling; hva mener du da: Er det mellom Mac - Windows, eller Mac - Mac?
Hva skal du dele og hva har du gjort?

Ekstern disk: Hvis du har vlagt denne til en Timemachine disk, så er disken blitt formatert for MAC. Win pcér kan ikke lese dette formatet. For at Mac OG Win Pcér skal kunne lese og skrive til samme disk så må disken være formatett til FAT32 ( I utgangspunktet).

Når du snakker om musikk til Itunes; fra hvor? Fra en PC?

Dersom fra en PC: De må være på samme nettverket. Lettere hvis de begge er med i samme Workgroup. Søkpå Mac1. Det er masse gode artikkler på dette.

Søkeord: Koble på win pc, nettverk PC og MAC, SMB, overføre filer fra windows til mac, nettverk med windows PC, Itunes, overføring av filer til itunes, etc.....


mvh

SATAN.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Overføre musikk, bilder og dokumenter fra pc til mac

Innleggav Vildehilde » lør 18.12.2010 11:56

Jeg tenkte på å kunne dele filer frå pcen til macen. Leste noe om det her en gang, men nå finner jeg det ikke.
Det jeg synes er rart med harddisken er at den ikke vises på pcen engang, det burde den vel?
Men derfor tenkte jeg at jeg skulle dele det på nettverk. Men hvordan gjør jeg det?
Jeg finner ikke ut av det og jeg er helt grønn (og blond) så jeg trenger å få det inn med teskje...
På macen fant jeg noe som heter "Tilkobling til eksternt skrivebord". Er det dette jeg skal bruke?
medlem i 192 måneder
 

Re: Overføre musikk, bilder og dokumenter fra pc til mac

Innleggav Hubro » lør 18.12.2010 12:26

I Systemvalg velger du Deling, og så huker du av for Fildeling. Når du nå har Fildeling markert får du opp mulighet for å velge hvilke mapper som skal deles og hvordan.

Trykk på + og finn f.eks den mappa som heter Felles. Denne er tiltenkt å ha som en mappe nettopp for deling mellom maskiner.

"That's it"

Og så må tilsvarende jobb gjøres i Windows for å åpne for deling den andre veien. Min erfaring er at Windows Vista er knotete å sette opp.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Overføre musikk, bilder og dokumenter fra pc til mac

Innleggav Vildehilde » lør 18.12.2010 12:51

Jeg har windows xp. Er det bedre?
medlem i 192 måneder
 

Re: Overføre musikk, bilder og dokumenter fra pc til mac

Innleggav Hubro » lør 18.12.2010 13:50

Ja, jeg opplever XP som enkel...

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 


Re: Overføre musikk, bilder og dokumenter fra pc til mac

Innleggav Vildehilde » søn 26.12.2010 18:09

Jeg fikk et tips av en kamerat om å formatere en ekstern harddisk til ms-dos på macen. Da var det bare å kopiere det jeg ville ha fra pc-en over på den og over på mac-en igjen. Utrolig enkelt.
medlem i 192 måneder
 

Re: Overføre musikk, bilder og dokumenter fra pc til mac

Innleggav tiddylicious » søn 26.12.2010 18:40

Rart ingen her nevner det eksplisitt, bare partisjoner disken din i 2 partisjoner, fat og hfs så kan du bruke den til både time machine og deling mellom de to respektive operativsystemene.

Dette gjør du i disk utility rimelig enkelt :)

Brukerens avatar
medlem i 166 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere