Div spørsmål til erfarne brukere av Mac

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Div spørsmål til erfarne brukere av Mac

Innleggav Rparker » man 16.08.2010 13:59

Hei,

Nettopp kjøpt en Mac Mini og er sålangt veldig fornøyd med fase ut mer og mer av PC rælet mitt. Men det dukker opp noen spørsmål på veien som jeg håper noen her inne kan hjelpe meg med.

iPhoto:
Jeg har slengt over bilder fra en bærbar disk og første spørmål: Hvor bør jeg legge de? For nå så har jeg lagt en hovedmappe med name bilder inn i bildemappen, i denne igjen ligger det sikkert 100 sorterte mapper. Når jeg har de her er de tilgjengelig i front row og det er fint ja:) Jeg tok så hele mappen og dro de over til iphoto, hvorpå den sikkert brukte en natt på å indeksere. Husker ikke størrelsen totalt sett, men ganske mange gigab. Når jeg så velger å kjøre f.eks ett knippe bilder med fremviseren i iphoto så går det fint i akkurat 20 bilder omtrent og det hele begynner å henge.......det løsner igjen etter en stund, men så er det tilbake til at det henger. Fryktelig irriterende. Selve bildefilene er tatt med speilrefleks og er fra 5-10 mgb, men mac'n må da kunne klare å håndtere dette?

Uansett, ett sp.mål til: Var det unødvendig og putte de i bilder mappen først, kunne jeg dratt de fra bærbar disk og rett i iPhoto, eller blir det lite organisering da?
Mente å lese ett sted at det kunne være lurt å ha 2 eller flere iPhoto biblioteker og at det ble mindre belastning, tar jeg feil? I såfall noen som kan hjelpe meg med hvordan jeg etablerer flere?

Hvis jeg sletter bilder når jeg går igjennom i iPhoto, blir bildene da også slettet under "bilder" mappen, eller må helst slette de der inne? Tenkte å rydde litt....

Jeg klippet også sammen en video med iMovie i går, genialt program. Liten snutt, men med full HD råmatriale. Når jeg skulle kjøre den i fullskjerm, ja så hoppa og hang den også gitt....maskinvare eller noe annet?

Mini'n er av ny type, minste prosessor og 2 gb minne (standard).

Takker på forhånd for gode svar, og selv om problemene ovenfor så er jeg sikker på at jeg skal bli en skikkelig entusiast uansett:)
medlem i 191 måneder
 

Re: Div spørsmål til erfarne brukere av Mac

Innleggav Mumle » man 16.08.2010 14:15

Sjekk i Aktivitetsmonitor.

Det lønner seg å la Iphoto sørge for importen av bildene. Deretter lager du mapper og album.
Hvis du drar et helt mappesystem til Iphoto, skal programmet visstnok gjenskape dette. Men det har jeg ikke prøvd sjæl i din målestokk.

Med dine mange og store bilder virker det som om du er moden for Aperture. Storebroren til Iphoto. Et ekte proffprogram til arkivering og lett bildebehandling. Meget bra.
Men også det må læres...
medlem i 220 måneder
 

Re: Div spørsmål til erfarne brukere av Mac

Innleggav Rparker » man 16.08.2010 14:40

Takk for rask respons Mumle. Fikk i hvertfall svar på litt her. Skjønner vel at jeg må kaste alle gamle tanker om mapper og strukturer på gammelt PC vis og heller stole på at jeg får sving på ting og finner det igjen her inne.

Betyr det også at hvis jeg slenger inn en serie med bilder direkte fra kamera eller via ett lagringsmedie og dropper det rett i iphoto så legger deg seg på disk på en måte at jeg kan se det i front row også?

Da dukker det opp ett spørsmål til, hvis jeg f.eks setter opp en ekstra disk permanent i tilknytning til Mac'n og lagrer f.eks bilder der inne, er de også da tilgjengelig i front row? Kan jeg peke på hvor jeg vil at front row skal plukke fra uansett hvor?

Igjen tusen takk
medlem i 191 måneder
 

Re: Div spørsmål til erfarne brukere av Mac

Innleggav Hubro » man 16.08.2010 14:49

Jeg mener iPhoto er så fleksibel at din egen (gamle) struktur fungerer utmerket. Selv lar jeg ikke (hverken iPhoto eller iTunes) organisere bilder (og musikken) automatisk. Jeg overfører bildene fra kamera i mapper under Bilder, i undermapper pr. år og igjen undermapper pr. aktivitet. iPhoto har ingen problem med håndere dette. Jeg kjører bare importer til bibliotek og velger bildemappa, så ordner iPhoto dette selv.

Jeg mener iPhoto ikke sletter "originalen". Den sletter bare det som vises i iPhoto, men fia blir liggende igjen i filstrukturen.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Div spørsmål til erfarne brukere av Mac

Innleggav HAL8999 » man 16.08.2010 15:06

Jeg foreslår at du for sikkerhets skyld tar en backup av bildene i den filstrukturen du har bygget opp før du importerer. Dette bare som en sikkerhet for deg selv i tilfelle du ikke liker det iPhoto gjør. På denne måten slipper du å gå "all in" og risikere at du ender opp med et system du synes blir mindre oversiktlig.

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Div spørsmål til erfarne brukere av Mac

Innleggav Mumle » man 16.08.2010 15:30

Husk at Iphotos mappestruktur på harddisken ikke er den du ser på skjermen.
Iphoto lagrer bildene etter år og dato. Det er greit for en datamaskin, men ikke lett å finne fram i manuelt.

Det du ser på skjermen er ikke mappestrukturen på harddisken, men en struktur som konstrueres av den databasefila som Iphoto oppretter for biblioteket. De mappene og albumene du ser, er en slags søk.
Selve bildene ligger bare på ett sted, og flyttes ikke når du lager mapper og album i programmet. Et bilde kan ligge i en mengde mapper eller album, men likevel er det lagret i bare ett eksemplar.
Unntaket er bilder du har endret. De lagres i to eksemplarer: en original, og den endrete versjonen. Endrer du mye, vokser biblioteket.

Dette gjør at du kan gjøre hva som helst av omorganisering uten å miste noe, bortsett fra når du sletter, da. Da havner bildene i iphotos egen papirkurv. Den må tømmes aktivt for å frigjøre harddiskplass.

Det Hubro foreslår er helt ok, men litt tungvint.
Legg merke til at Iphoto gjenskaper mappestrukturen du importerer. Det var jo et av dine spørsmål.

Start på nytt: Ta backup av iphotobiblioteket på ekstern HD. Lag et nytt bibliotek (se nedenfor). Velg importer til bibliotek fra arkiv. Velg deretter den overordnete mappa du vil ha innmed mappestruktur og bilder, og klikk OK. Da får du inn bildene på riktig plass,og databasen blir i orden. Når alt er på plass i det nye biblioteket, bruker du det som standard.

Du kan opprette et nytt bibliotek ved å holde inn alt-tasten når du starter iphoto. (Det bør du altså gjøre før du importerer på nytt). Da kan du også sjonglere mellom bibliotek. Det mest praktiske er å ha ett, velordnet bibliotek. (Pluss backup). Hvis programmet blir for tregt bør du overveie Aperture, for da har du vokst inn mot proffene.
medlem i 220 måneder
 

Re: Div spørsmål til erfarne brukere av Mac

Innleggav Rparker » man 16.08.2010 21:06

Takk igjen for gode svar. Betyr det Mumle at sånn jeg har gjort det nå så har jeg kanskje benyttet "dobbelt" lagringsplass på disken? At iphoto har laget en egen struktur inkl selve filen, pluss at jeg har de liggende i "bilder" under min bruker med struktur der også?

Mulig jeg er dum nå......hvis det over stemmer og jeg gjør operasjonen en gang til, kan jeg da koble til en ekstern lagringsenhet, åpne iPhoto og velge importer bibliotek og henvise til den bærbare disken for at det så opprettes en struktur på Mac´n? Eller bryter jeg da "kilden" så fort jeg kobler fra den eksterne disken?

Takker igjen
medlem i 191 måneder
 

Re: Div spørsmål til erfarne brukere av Mac

Innleggav slogmo » tir 17.08.2010 0:57

Rparker skrev:Skjønner vel at jeg må kaste alle gamle tanker om mapper og strukturer på gammelt PC vis og heller stole på at jeg får sving på ting og finner det igjen her inne.

Tja. Jeg bruker Picasa, og da har jeg beholdt den "gode gamle" strukturen i bildene mine.
Løsningen falt på Picasa siden jeg synes det er bedre, samt at jeg kan sette Picasa til å overvåke bildemappa på filserveren min.
Legger jeg nye bilder i bildemappa så dukker de automagisk opp i Picasa neste gang Picasa startes.
Hvis jeg hadde brukt iPhoto så hadde jeg måtte importert bildemappa mi på nytt hver gang jeg legger til bilder.

Bruker filserveren for der har jeg 2 disker som kjører i RAID 1 (speilet).
Da har jeg tilgang til alle bildene fra Xboxen min som er tilkoblet TV'en, og fra jobblaptopen min (så lenge den er på hjemmenettverket mitt selvfølgelig).

Fordelen med å bruke iPhoto er at om du søker i Spotlight så vil bilder relevant til søkene dine dukke opp.
Ikke en så big deal siden Picasa har sin egen søkefunksjon. ;)

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Re: Div spørsmål til erfarne brukere av Mac

Innleggav Mumle » tir 17.08.2010 8:49

Rparker
For meg ser det ut til at du har laget en dobbel struktur, slik at du har brukt dobbe plass. Gå inn på bilder og åpne "Iphoto library". Bildene dine skal ligge der, ordnet etter år og dato. I tillegg er det en databasefil som holder orden på det hele.

Iphoto forholder seg bare til egne biblioteker, så når du importerer havner bildene der. Du kan ha flere biblioteker, men jeg synes ikke det er praktisk.

Du kan fint la iphoto gjenskape dine mapper, men husk at det bare blir virtuelt. Du finner den ikke igjen på disken.

Siden bildene kopieres, bryter du ingen forbindelse hvis du ikke legger library på den eksterne disken. Men pass deg for dublettdjevelen når du har så store bilder.

Mitt forslag er at du lærer deg denne logikken, lager et velordnet "Iphoto library" på selve maskinen, og så bruker den eksterne disken til backup. Ikke slett noe før alt er i orden. Du bør også brenne Iphoto Library på et par DVD-er og legge på hytta. Bruk brennefunksjonen i Finder. Det går greit.

Dette blir så detaljert at jeg vil anbefale Pogues "missing manual" for Snow Leopard. Dr står det om alle mulighetene. Kjøp den på Amazon.co.uk. Det tar bare noen dager.
medlem i 220 måneder
 

Re: Div spørsmål til erfarne brukere av Mac

Innleggav Rparker » tir 17.08.2010 15:01

Takker for gode og kjappe svar til dere alle. Lærte masse og jeg tror jeg har fått svar og forståelse for de spørsmål jeg stilte nå. Ditt siste svar Mumle kompleterte forståelsen. Forumet går forventningene en høygang, makan til hjelpsomme folk :-)
medlem i 191 måneder
 

Re: Div spørsmål til erfarne brukere av Mac

Innleggav Mumle » ons 18.08.2010 9:15

Takk!
Dette er en del av mac-kulturen.
Når du har holdt på en stund, blir du også sånn.

Det skal nemlig være gøy!
medlem i 220 måneder
 

Re: Div spørsmål til erfarne brukere av Mac

Innleggav Rico » ons 29.12.2010 13:23

Litt gammel tråd, men jeg har samme "problemstilling". Etter å ha lest denne tråden så slettet jeg alle mappene jeg hadde overført fra Windows, som lå under Bilder. Beholdt Iphoto library og PhotoBooth. På denne måten slipper jeg dobbelt opp av alle bilder, har jeg forstått. Men, jeg vel da rimelig låst til iphoto er jeg ikke? Tenker feks hvis jeg vil legge noen bilder på en annen Windows-maskin i huset. Kun hatt min iMac i 2 dager (som er min første Mac for øvrig) og fornøyd så langt, men syntes det virker noe skummelt å låse meg, ikke bare til Mac, men så veldig til kun et Mac-program.

Kort oppsummert; bør jeg gjøre dette annereledes, eller på den måten allerede har gjort det?

mvh
Rico
medlem i 163 måneder
 

Re: Div spørsmål til erfarne brukere av Mac

Innleggav danibo77 » ons 29.12.2010 13:30

Hent ned http://www.iphotobuddy.com/ og legg færre bilder i hvert bibliotek.

20.000 bilder fungerer ikke alltid smooth i iPhoto...

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron