PM G5 modell 11.2 finner ikke HD i nederste spor

Diskusjon rundt Apples Power Mac

PM G5 modell 11.2 finner ikke HD i nederste spor

Innleggav Kaprolat » søn 23.01.2011 11:14

Min PM G5 modell 11.2 har jeg satt inn 2 stk 1 TB 3.5" SATA disker, systemdisken står i det øvre sporet og backup i den nedre.

Men maskinen identifiserer kun systemdisken, den HD som står i det nedre sporet vises ikke, ei heller i diskverktøy. Jeg har selvsagt sjekket kablene at de sitter godt festet men til ingen nytte.

Noen tips om fremgangen videre her?????

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: PM G5 modell 11.2 finner ikke HD i nederste spor

Innleggav ddybing » søn 23.01.2011 12:54

Er ingen ekspert, men er ikke PM G5 laget for bare 500GB?

Har du sjekket i Systemprofil om den kommer opp der?

Brukerens avatar
medlem i 164 måneder
 

Re: PM G5 modell 11.2 finner ikke HD i nederste spor

Innleggav Kaprolat » søn 23.01.2011 12:58

Jeg hadde 2 x 1 TB i min forrige PM G5 (11.2), begge to kom opp i denne maskinen før den tok kvelden av andre grunner.

I den nye PM G5 kommer ikke begge HD opp i systeminnstillinger, det er kun den i det øverste sporet som identifiseres.

Har du kildehenvisnger til at PM G5 11.2 ikke kan ta mer en 2 x 500 GB HD?

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: PM G5 modell 11.2 finner ikke HD i nederste spor

Innleggav ddybing » søn 23.01.2011 16:09

Nei, har ingen kildehenvisninger : p

Bare tok litt informasjon fra G5 keynote`n.

Så skrev jeg også at "jeg ikke er noen ekspert" på dette ;)

Brukerens avatar
medlem i 164 måneder
 

Re: PM G5 modell 11.2 finner ikke HD i nederste spor

Innleggav bekiil » søn 23.01.2011 16:14

Mulig du må endre på en jumper på diskene. Nye disker er mest sannsynlig sata2, det skal/bør være en jumper på diskene som gjør at du kan gjøre dem kompatible med sata1

Brukerens avatar
medlem i 169 måneder
 

Re: PM G5 modell 11.2 finner ikke HD i nederste spor

Innleggav Kaprolat » søn 23.01.2011 16:36

bekiil skrev:Mulig du må endre på en jumper på diskene. Nye disker er mest sannsynlig sata2, det skal/bør være en jumper på diskene som gjør at du kan gjøre dem kompatible med sata1


Det snodige er et begge disse 1 TB HD fungerte fint og kom opp i "den gamle G5 m. 11.2", jeg har ikke endret noen jumper innstillinger på disse HD`ene. De er fysisk tatt ut av gammel G5 og dytta inn i ny G5 uten noe mer sermoni....

Til Powermac G4

Disse G5 maskinene ble vel dengang i 2005 levert, hvor man kunne stappe inn (dengang) max 500 GB HD. Tror ikke 1 TB disker var "vanlig vare" - isåfall må de ha vært svindyre noe som SSD diskene idag er...

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: PM G5 modell 11.2 finner ikke HD i nederste spor

Innleggav bekiil » søn 23.01.2011 16:48

Ok, det var de samme diskene. Okay, hva med efi da? Samme/nyeste version?
Nå kommer jeg da fra Windows verden for bare ett år siden, da jeg jobbet på verksted var det ganske vanlig å måtte bytte over den jumperen på eldre (med sata1) maskiner siden de ofte ikke støttet sata2 diskene da de kom.

Brukerens avatar
medlem i 169 måneder
 

Re: PM G5 modell 11.2 finner ikke HD i nederste spor - LØST

Innleggav Kaprolat » søn 23.01.2011 16:58

bekiil skrev:Ok, det var de samme diskene. Okay, hva med efi da? Samme/nyeste version?
Nå kommer jeg da fra Windows verden for bare ett år siden, da jeg jobbet på verksted var det ganske vanlig å måtte bytte over den jumperen på eldre (med sata1) maskiner siden de ofte ikke støttet sata2 diskene da de kom.


Hei!

efi - hva er det? Det er igrunn ikke gjordt noenting med disse to diskene, de har kun forflyttet seg fysisk fra gammel til ny maskin. Jeg har ikke endret noen "innstillinger" på disse.

EDIT:

Da løste saken seg da jeg fikk tatt en nærmere titt på kablene. Det viste seg at den ene kabelen ikke var tilsluttet hovedkortet, jeg måtte grave den frem. Beklager dette burde jeg ha sjekket på et tidligere tidspunkt, men gjorde ikke det. Jeg sjekket kun kabelen som går inn i HD alså SATA og strømkontakt. Nå er det rock and roll og bare velstand....

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 


Returner til Power Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron