Mappe med spørsmålstegn ved oppstart

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Mappe med spørsmålstegn ved oppstart

Innleggav Amg65amg » tor 24.02.2011 14:00

Har en 3 måneder gammel MacBook Pro 15" i5 som begynte å lage en skrapelyd nede i høyre hjørnet. Antar lyden kom fra harddisken. Så 10 min etter at lyden dukket opp låste hele macen seg. Når jeg skrur den på nå får jeg opp en mappe med et spørsmålstegn.
Har også windows på maskinen, denne partisjonen kommer jeg heller ikke inn på.
Har alt snakket med humac som bytter harddisken for meg (naturligvis) men de skal ha 1400 kr for å hente ut data fra disken. Noen smartinger her som har noen andre løsninger?
Nevner noen ordet backup så........
medlem i 167 måneder
 

Re: Mappe med spørsmålstegn ved oppstart

Innleggav T.B.Hansen » tor 24.02.2011 14:11

Spørsmålstegnet betyr at Mac'en ikke finner noen systemdisk.

Disken din er mao ødelagt.

Start Mac'en fra system-DVD (enten den som fulgte med maskinen, eller en som er kjøpt i butikk — disk som fulgte med en annen type Mac vil ikke virke). Ikke kjør installeringsprosessen, men start Diskverktøy og kjør «Reparer».

Kanskje kan disken repareres. I så fall bør du snarest kopiere diskinnholdet til en annen disk — sjansen for at disken ryker for godt om en stund, er tilstede.

Om disken ikke kan repareres, er alt innholdet på den tapt, om du ikke har gjort backup...

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Mappe med spørsmålstegn ved oppstart

Innleggav Amg65amg » fre 25.02.2011 14:57

Når jeg setter i DVD og går inn i diskverktøy finner den kun DVD'en. Disken er vel da så ødelagt at den ikke er lesbar. Eller gjør jeg noe feil?
medlem i 167 måneder
 

Re: Mappe med spørsmålstegn ved oppstart

Innleggav nicho » fre 25.02.2011 15:14

Du gjør ikke noe feil.
Det er veldig mange før deg som har opplevd dette, et raskt søk vil kunne hjelpe deg få svar på mange spørsmål :-)

Du må anskaffe en ny disk. Alt som er på disken din i dag er mest sannsynlig borte. Det er godt man har backup!

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Mappe med spørsmålstegn ved oppstart

Innleggav Amg65amg » fre 25.02.2011 19:25

Utrolig imponert over hvilken kunskap og hvor fort det svares her på forumet.
Men hva for noe rask har jeg kjøpt meg? Kjent problem altså? Trodde Mac skulle være genialt jeg.
medlem i 167 måneder
 

Re: Mappe med spørsmålstegn ved oppstart

Innleggav franken » fre 25.02.2011 19:51

Det kan være flere ting som gjør at den ikke finner systemet på en disk utenom at disken har tatt permisjon, avgått med døden osv.

Disse maskinene har hatt problemer både med disk og harddisk kabel, så å si at disken er død blir bare feil. Men uansett om disken er død, hd kabel eller feil på hovedkort, så er backup noe alle bør vurdere hele tiden.

Å konkluderer med at disken er død før ett godkjent verksted har fått sjekket dette blir bare synsing som det er vel mye her inne.

At disken kan være død er ett av flere alternativer, men det kan være helt andre ting som gjør dette. Så til alle verdensmestre som kommer med gode råd,ikke svar i tråder dere har 0 peiling på.
medlem i 194 måneder
 

Re: Mappe med spørsmålstegn ved oppstart

Innleggav Amg65amg » fre 11.03.2011 1:09

For å oppdatere hvis noen andre skulle få liknende problem.
10 dager etter levering til Humac fikk jeg ny harddisk tilbake på garantien.
Riktignok var ikke det noe OS på den, men det er jo en smal sak med medfølgende DVD.
Endelig fikk jeg macen tilbake!!
medlem i 167 måneder
 

Re: Mappe med spørsmålstegn ved oppstart

Innleggav Gelle » fre 11.03.2011 8:26

@Franken: Det er riktig det du skriver, men skrapelyd kombinert med feil på HD er ikke et godt tegn......

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Mappe med spørsmålstegn ved oppstart

Innleggav Master_Gismo » tor 28.07.2011 0:36

Det er å få kjøpt både docking stasjon, usb kabler osv. til å koble interne disker til en annen maskin. Bare husk å sette disken som slave, om det er nødvendig. Da kan du lett hente ut data fra disker som det kan være mye ødelagt på. Men bærbare Mac-maskiner kan være vanskelig å få åpnet og satt sammen igjen, så dem virker etter på. Hvertfall om dem ikke skal få andre skader av at dem er tatt fra hverandre. Har bare prøvd å åpne en gammel PowerBook G4 maskin, vet lite om hvordan de nyere maskinene er å åpne.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Mappe med spørsmålstegn ved oppstart

Innleggav Magnus_brand » søn 13.01.2013 0:06

Det er stort sett mulig å få tak i dataene på harddisken ved hjelp av target mode ;)
medlem i 231 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere