Rippe i iTunes til NAS

Diskuter lyd-programvare. Ikke iTunes, det skal diskuteres i iPod/iTunes kategoriene lengre ned.

Rippe i iTunes til NAS

Innleggav eloso » ons 16.03.2011 20:12

Hei, fremdeles ny og "grønn" på Mac. Holder på å legge inn CD samlingen i elektronisk format. Skal hovedsaklig spilles gjennon et Sonos system. I den forbindelse har jeg følgende spørsmål:

1. Kan jeg velge at CDene jeg ripper i iTunes havner direkte på NAS/ ekstern harddisk? I så fall, hvor endrer jeg dette? Har rippet en CD foreløpig og kopiert den fra iTunes til NAS mappe, noe som er litt tungvindt da jeg ikke ønsker kopi av musikken på MBP.

2. Hvilken kvalitet bør jeg velge når jeg ripper CDene? Må fungere andre spillere enn iTunes/ brennes på plater for CD-spiller i bil etc. Har foreløpig valgt Apple Lossless (p den ene plata).

3. Er det ikke etterkant mulig å velge NAS som kilde for avspilling i iTunes? Dvs dele musikkmappen på NAS til iTunes?

Bruker for øvrig en Verbatim MediaShare (står på boksen at den er kompatibel med Mac).

På forhånd takk for tips og svar! :-)

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Rippe i iTunes til NAS

Innleggav jerry.c.bush » ons 16.03.2011 23:28

Du velger hvor iTunes-media-mappen skal være på menylinjen -iTunes - valg - avansert. Der velger du bare at dette er på NAS'en din - ferdig.

Apple lossless bruker jeg selv og er meget fornøyd med det. Om ikke plassmangel er et problem, så bare fortsett å bruke det. Det er da ukomprimert og dermed fullkvalitet.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Rippe i iTunes til NAS

Innleggav rattata12 » tor 17.03.2011 0:04

@jerry.c.bush; Det er ikke ukomprimert, det er komprimert med en tapsfri metode, dermed LossLess, eller tar jeg helt feil nå :P?
medlem i 173 måneder
 

Re: Rippe i iTunes til NAS

Innleggav ColdFusion » tor 17.03.2011 0:20

Hvorfor i allverden rippe til et lukket format? FLAC vil sikre lang levetid, og man er da ikke låst til en "leverandør" av audio...
http://flac.sourceforge.net/

Brukerens avatar
medlem i 170 måneder
 

Re: Rippe i iTunes til NAS

Innleggav eloso » tor 17.03.2011 0:33

Takk for svar! Da er det bare å fortsette den noe tidkrevende jobben (men nå med Mac).

@ColdFusion; betinger FLAC at jeg må benytte et annet program enn iTunes til rippingen?

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Rippe i iTunes til NAS

Innleggav edorfo » tor 17.03.2011 8:37

Hvilket program bruker dere til å spille av FLAC?
medlem i 182 måneder
 

Re: Rippe i iTunes til NAS

Innleggav ColdFusion » tor 17.03.2011 8:50


Brukerens avatar
medlem i 170 måneder
 

Re: Rippe i iTunes til NAS

Innleggav jerry.c.bush » tor 17.03.2011 8:54

ColdFusion skrev:Hvorfor i allverden rippe til et lukket format? FLAC vil sikre lang levetid, og man er da ikke låst til en "leverandør" av audio...
http://flac.sourceforge.net/


Det har for meg fungert i 10 år nå, så jeg ser ikke helt poenget.

"@ColdFusion; betinger FLAC at jeg må benytte et annet program enn iTunes til rippingen?"

Det gjør nok det: If you want to rip CDs to FLAC, there are a few options:
Roxio's Toast 7 Titanium.
Max.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 


Returner til Lyd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere