Strømforsyning til G5 Quad

Diskusjon rundt Apples Power Mac

Strømforsyning til G5 Quad

Innleggav MiRaCL » tir 15.03.2011 22:02

Hei

Akkuratt fått tak i en Power Mac G5 Quad 2.5ghz.
Strømforsyningen har sakt takk for seg i denne maskinen, så må anskaffe en ny en.

Er det noen som vet om noe sted i norge dette kan skaffes billig?
Humac skaffer til rundt 1500.- men selger dog ikke deler løst og skal derfor ha litt over 3500.- for del + arbeid med å skifte.

Ikke så veldig aktuellt + 1500.- for selve psu'en er litt mye.
På ebay så ligger disse på alt fra 100$ til 200$ som er mer greit, men da ryker man på en liten sum i frakt også.

Har prøvd med en annonse i "kjøpes" forumet,men dårlig med respons.
Noen som har en slik psu liggende / har en delemaskin?

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Strømforsyning til G5 Quad

Innleggav measin » ons 16.03.2011 15:53

Tenker det enkleste er å kjøpe den på nett fra ebay. For 200$ + frakt har du allikevel spart penger i forhold til å kjøpe den fra Humac uten arbeid. Tviler på at noen har en delemaskin stående ettersom disse er ettertraktede til både server og arbeidsstasjon.
Om ikke så inngå avtale med Humac om å komme med en "tom" maskin med løs strømforsyning i, ettersom de må returnere strømforsyningen til Apple etter bytte så vil de ha den gamle i retur.
Er ikke sikkert de vil gå med på det ettersom de da ikke har kontroll på hva du gjør når du setter på plass MB og annet. Dersom du gjør feil og noe ryker, vil du da kreve pengen tilbake for en "ødelagt" strømdforsyning? Er nok slik at de fleste er skeptiske til noe slikt. Men har en gode relasjoner så kan en få til mye.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Strømforsyning til G5 Quad

Innleggav svano » ons 16.03.2011 16:16

Ingen verksted vil vel risikere autorisasjonen sin for gode relasjoner? Tror Apple er rimelig harde på dette med at de ikke får selge deg deler.

En ser da rett som det er yms maskiner som selges rimelig pga ulike defekter, men nå vet jeg ikke hvor spesifik strømforsyningen er for hver versjon av G5 PM da.

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Strømforsyning til G5 Quad

Innleggav MiRaCL » tor 17.03.2011 15:26

Hm. Å få tak i den defekt Powermac G5 er ikke vanskelig, men å få tak i en G5 Quad er noe værre.

Denne benytter også en 1000w strømforsyning, noe som de andre G5'ene ikke bruker.
Så ser ut som ebay kanskje er veien å gå.

Er keen på å fikse denne maskinen da den er dønn strøken ellers.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Strømforsyning til G5 Quad

Innleggav Nostromo » tor 17.03.2011 15:39

Det er en del jobb med å bytte den også, du trenger spesialverktøy (i alle fall verktøy som er egnet for jobben...) Jeg begynte jobben med å bytte PSU på min Quad, men den står fortsatt i biter...
medlem i 237 måneder
 

Re: Strømforsyning til G5 Quad

Innleggav MiRaCL » tor 17.03.2011 16:32

No worries. Har allerede tatt strømforsyningen ut og inn en gang. Var ikke spesiellt vanskelig så lenge man har korrekt verktøy og service manualen :)

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Strømforsyning til G5 Quad

Innleggav macintosh-G5 » tir 05.04.2011 9:32

Hei.
Jeg har fått samme problemet med strømforsyningen.
Verkstedet vil ikke ta i maskinen fordi de mener det har rent ut etsende syre, med den ser helt tørr ut under kjøleren. De mener også at hovedkortet har havarert. Startet maskinen i går morres, og etter ca 30 sek. smalt det skikkelig. Apple leverer ikke deler etter 5 år, så maskinen er vel tapt.
Maskinen er G5 2,5DP fra 2006.

Om en får tak i en brukt strømforsyning, er det mulig å få åpnet maskinen selv. Hvordan angripes dette, det ser ut som den grå ramma rundt kjøleren må bort først, men det ser ikke ut for at det er hverken skruer eller klips.
medlem i 155 måneder
 

Re: Strømforsyning til G5 Quad

Innleggav MiRaCL » ons 06.04.2011 12:58

Er vel ikke noen etsende syre i maskinen. De referer nok til kjølevesken fra vannkjøleren og den inneholder garantert ikke syre.

Går fint ann å få tank strømforsyning fra Ebay og andre steder, men du må regne med en kostnad nærmere 1500.-

Å bytte denne selv er ikke vanskelig og du er teknisk annlagt.
Du bør ha servicemanualen parat før du prøver å demontere maskinen. + Du bør også ha korrekt verktøy da noen av skruene på vannkjøleren er vanskelige å komme til.

Jeg brukte ca 2 timer på å ta ut strømforsyningen og så montere alt sammen igjen.
Man må demontere hele maskinen for å komme til strømforsyning.

Send meg en PM om du vil ha servicemanualen i PDF format.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 


Returner til Power Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron