Hva er "Windowsserver" i Aktivitetsmonitor?

Diskusjon rundt Apples Power Mac

Hva er "Windowsserver" i Aktivitetsmonitor?

Innleggav ddybing » tir 05.04.2011 19:14

Hei. Har en 2,3 Dual G5. Har lenge syns at den har gått så tregt. Kunne bruke opptil 3 minutter for å laste ordentlig inn når den starter opp. Jeg tenkte jeg skulle lete litt i aktivitetsmonitor. Der fant jeg en prosess som het "Windowsserver" som så ut til å ta en del minne. Før jeg avsluttet prosessen hadde jeg ca 500MB RAM free. Så, jeg avslutta den. Da ble jeg plutselig logget ut. Jeg logget inn igjen, det gikk lynraskt! Max 10 sekunder etterpå var alt klart og indeksert. Var bare å fyre opp iTunes og alt uten problemer. Når jeg ser i aktivitetsmonitor nå, med både Safari og Pages oppe, har jeg 900 MB RAM free. Hva var dette for en prosess? Og hvorfor tok den så himla mye kraft?
Hvis det ikke er noe viktig, så blir ihvertfall jeg å ha den av.(Noen som vet hvordan man skrur den av permanent?), for så rask har aldri PM`n verdt før.

:)

Brukerens avatar
medlem i 164 måneder
 

Re: Hva er "Windowsserver" i Aktivitetsmonitor?

Innleggav Uluen » tir 05.04.2011 19:40

Kanskje det er SAMBA? Har du dok i skriverkø kanskje?
 

Re: Hva er "Windowsserver" i Aktivitetsmonitor?

Innleggav ddybing » tir 05.04.2011 19:42

SAMBA? Regner med det er noe Windows deling greier?
Aldri skrevet ut fra PM`n, så ingen skrivekø :P

Brukerens avatar
medlem i 164 måneder
 

Re: Hva er "Windowsserver" i Aktivitetsmonitor?

Innleggav oddbjarne » tir 05.04.2011 20:21

Fant dette om hva Window Server er:
WindowServer draws everything you see on the screen. It acts as a mediator between applications that want to draw on the screen and the graphics hardware. When an application wants to draw something, it establishes a connection with WindowServer, tells WindowServer what to draw, and WindowServer handles the drawing / compositing / Quartz Extreme hardware acceleration to finally produce what's seen on the entire screen. -MacRumors http://forums.macrumors.com/archive/index.php/t-59082.html


Skjønte du noe mer? :)
medlem i 177 måneder
 

Re: Hva er "Windowsserver" i Aktivitetsmonitor?

Innleggav Uluen » tir 05.04.2011 20:27

Åja, WindowServer, ikke Windowsserver :-D
Det ga straks mer mening, jeg tenkte ikke så langt.
 

Re: Hva er "Windowsserver" i Aktivitetsmonitor?

Innleggav ddybing » tir 05.04.2011 20:44

Ups, da skjønner jeg :-) Syns det sto Windowsserver, gikk vel litt fort i svingene. Takker for raske svar ;)

Brukerens avatar
medlem i 164 måneder
 


Returner til Power Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron