G4 MDD Dual 1.25 booter ikke.

Diskusjon rundt Apples Power Mac

G4 MDD Dual 1.25 booter ikke.

Innleggav Kje10l » tir 12.04.2011 12:11

Da har min 8 år gamle traver gitt meg et varselskudd.
Den vil absolutt ikke komme i gang med følgende forhistorie:
G4 har i lange tider hatt mappa med spørsmålstegnet oppe i booteprosessen men dette kommer mest sannsynlig av at jeg har valgt oppgradering framfor å ta cleaninstall ved oppdatering av de forskjellige kattedyrene. Kjører TechTool og den finner ingen feil, what-so-ever.
Dette har fungert knirkefritt fram til nå og maskina har vært gjennom mang en oppgradering hva maskinvare gjelder.
(intern Bluetooth, 2 Gb RAM(max), airport express card, Nec dvd-rw, 2x USB pci-kort fra sonnet og 4 ata disker.)

Når jeg trykker inn powerknappen på enten cinema displayet eller på maskina lyser knappen så lenge jeg holder den inne men slukner straks jeg slipper.
Før den valgte å gi meg det nevnte varselskuddet, frøs Finder og jeg prøvde å avslutte på flere måter (eple+alt+Q, eple+tab->eple+Q) for så å slå den av med knappen. Neste gang jeg skulle starte den lyste det og viftene begynte å suse men ingen oppstartsmelding, prøvde på nytt å slå av og på igjen og da måtte jeg holde inne knappen for at det i det hele tatt skulle lyse. Da kom det også en faretruende ny lyd, et biiiiip, ved siden av viftene for så å slukne igjen. Neste gang jeg prøvde endte det med statusen jeg har pr i dag.
Har prøvd følgende:
Koblet fra strømkabel,
Koblet fra alle perifere kabler,
Blåst reint hele huset,
Resatt PMU,
Koblet vekk alle ram-brikker og lot den orginale være igjen,
Koblet fra og tatt ut alle ata-disker untatt OS-disken,
Skrudd av kjøleribba og satt tilbake, skrudd opp og satt tilbake dual G4-prossorene.

Neste prosjekt jeg da skal begynne på er:
- bytte batteri
- bytte strømkabel

Som dere sikkert skjønner så får jeg ikke startet opp fra OS-DVD heller så det må jo være noe hardwarefeil en plass. Har vært inne på macrumors og lest en del her inne men ikke funnet noen som står så på bar bakke med sin G4 MDD.
Mistenker derimot at batteriet eller PSU er gåen, håper det kun er det første noe som jeg vil få svar på i kveld ved bytte.

Noen som har noen gode ideer?

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: G4 MDD Dual 1.25 booter ikke.

Innleggav Kje10l » tor 14.04.2011 12:31

Å skaffe batteri i Trondheim viser seg å være vanskeligere en forventet men batteributikken hadde, så da blir det å vente noen dager. Får prøve å feilsøke litt på andre områder i mens. 8-)

Ingen som har vært bort i lignende oppførsel på en G4 altså?

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: G4 MDD Dual 1.25 booter ikke.

Innleggav Kje10l » søn 17.04.2011 19:54

Nytt PRAM-batteri gjorde susen:)
Må vel sjekke markedet etter ei ny maskin nå som varselskuddet ble avverget.

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 


Returner til Power Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]