Den store Er dette svindel?-tråden

Den store Er dette svindel?-tråden

Innleggav Johell » tor 13.10.2011 16:53

Edit fra MSg:

Dette er tråden for diskusjon rundt mulige svindelforsøk på finn.no o.a.
Hold dere saklige; tråden vil bli fulgt nøye med på av moderatorer.

Endret emnetittel også slik at det er lettere å finne denne igjen.


Hei, eg har lagt bud inn på denne finn annonsa:
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=31130809

Han har akseptert budet og me har avtalt at han skal sende den i postoppkrav til meg. Er berre eit par ting som gjer meg skeptisk.

1. Når han svarte på første meldingen min så skreiv han på slutten av mailen "Mvh. Gunnar". Sjølv om eg ser at namnet hans er Martin XXXXX (Sensurerte etternavnet hans.) Når eg ringte han så spurte eg han om han heiter Odd Martin XXXXX, sidan han heiter Odd Martin på finn annonsa og mail adressa hans er oddmartin5@hotmail.com (den han bruker på finn). Han svarte nei på det, og sa at han heiter Martin XXXXX. I tillegg så finn eg ein Odd Martin XXXXX på facebook, så eg lure på om han kanskje er ein anna enn han utgir seg for å vera? Og så lure eg litt sio han skreiv "Mvh. Gunnar" på den første mailen.

2. Når eg snakka med han så virka han heilt forvirra å lurte på kva budet mitt var osv. Sjølv om eg berre 10 minutta i forveien hadde avtalt med bud og at eg kom til å ringa han om 10 minutt (fekk nummeret av han i ein tidligare mail). Han sa at han hadde kjøpt den på eplehuset i Trondheim trur eg da var, men er det mulig å kjøpa ein konfigurert Macbook Air på eplehuset? (Noken som veit da?). Han sa òg at han hadde fått så mange bud og at da var derfor han ikkje visste kven eg var. så då spurte eg kvifor han valte å sella den til akkurat meg. Då svarte han at alle hadde bydd litt mindre, utanom ein anna som hadde bydd da sama. Så derfor blei da litt tilfeldig kven han tok.

3. Eg spurte om den var heilt fin, om den fulgte med kvittering, eske osv. Han sa da, og i tillegg så sa han at plastikken på baksiden av skjermen fortsatt var på, og at den knapt hadde vore brukt. Det er spesielt den plastikk detaljen eg reagerer på der, så vidt eg veit så er ikkje baksiden av ein macbook air inpakka i plastikk? Viss eg ikkje tar feil så er heile macbooken innpakka i ein heil plastikk, så for å åpne macen opp å bruke den så må du fjerne heile plastikken, inkludert det som er på baksida?


Er det berre eg som er altfor skeptisk her, eller?
Sist endret av MSg den man 24.10.2011 21:21, endret 2 ganger.
Grunn: La inn litt info øverst i posten.
medlem i 160 måneder
 

Re: Skeptisk til kjøp. (Svindel?)

Innleggav Wavelength » tor 13.10.2011 17:01

Et råd: Bruk Finn.nos sin betalingstjeneste.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Skeptisk til kjøp. (Svindel?)

Innleggav Johell » tor 13.10.2011 17:11

Joda, sant det.

Oppkrav pleie jo som regelt å vera ganske safe då, med mindre han har sendt meg ein stein i posten elns :-p Nokon som veit om det er lov å åpne pakken i butikken før du eventuelt betale oppkravet?

Har forsåvidt laga meg ein falsk mail og gitt han eit bud for å sjå om eg får beskjed om den er solgt eller ikkje.

Edit:

Ah, sjå der ja. Fekk svar på den falske mailen min "den er ikke solt. sender med postoppkrav. du betaler frakt. send meg adressen så skal du få den sendt. den er helt strøken. kun 3 mndSmilefjes". - Så ja, eg kjem ikkje til å hente den pakken i alle fall...
medlem i 160 måneder
 

Re: Skeptisk til kjøp. (Svindel?)

Innleggav Haakon » tor 13.10.2011 18:48

Han vil selge den til meg også.....
medlem i 237 måneder
 

Re: Skeptisk til kjøp. (Svindel?)

Innleggav iLarsk » tor 13.10.2011 19:34

til info:

Du må betale oppkravet før du får åpne pakka..... og da er det for sent hvis det kun er en murstein i esken....
medlem i 151 måneder
 

Re: Skeptisk til kjøp. (Svindel?)

Innleggav Dorkfish » tor 13.10.2011 19:37

Korrekt. Bruk betalingsgaranti!

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Skeptisk til kjøp. (Svindel?)

Innleggav Traktor » tor 13.10.2011 19:38

Jeg synes dette tilbudet virker litt, og bare litt, for godt til å være sant. Er vel slik som dette bruktprisene på mac burde ligge, men tvilere på at dette er seriøst.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Skeptisk til kjøp. (Svindel?)

Innleggav widart » tor 13.10.2011 19:40

Jeg la inn et svar på denne annonsen nå og fikk dette svaret:
er du kjøperen som vil ha varpet mest så er det du som kjøper den og
ja ennå men det er mange bud så jeg er fritstet til å bare selge nå. for jeg sender postoppkrav og gidder ikke så å dra til posten så seint. men i morgen tidlig drad jeg med pakken. kommer du med bud over 1200,- og da sier jeg ja no er den din. den er strøken og tre mnd bare.
ber meg sende det før jobb i morgen.


Kort og godt: ligg unna! :-!

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Skeptisk til kjøp. (Svindel?)

Innleggav Wavelength » tor 13.10.2011 20:00

Les denne: viewtopic.php?f=451&t=261671

Tror du finner ut hva du gjør da.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Skeptisk til kjøp. (Svindel?)

Innleggav Johell » tor 13.10.2011 20:14

Aiai, takk for hjelp :-)

Får heller siga ner på eplehuset i Bergen å kjøpa meg ein ny tenkt eg. Fekk melding om at dei endeleg har fått inn ein ny leveranse med Macbook Air! :-D
medlem i 160 måneder
 

Re: Skeptisk til kjøp. (Svindel?)

Innleggav Traktor » tor 13.10.2011 20:16

1200 kr? Seriøst? Dette er garantert svindel, eller en som er HELT desperat etter å bli kvitt macen sin. Om na er så desperat tror jeg heller man ville fått mer glede av å knuse den :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Skeptisk til kjøp. (Svindel?)

Innleggav Johell » tor 13.10.2011 20:21

Nja, han meinte nok 12000kr. Han er ikkje alltid lika stø når det kjem til skriving. (refererer til mailene eg har fått i frå han :-P )

Når eg snakka med han på mobil hørtes han nesten ut som ein narkis. Er vel eigentleg det som gjor meg mest skeptisk.
medlem i 160 måneder
 

Re: Skeptisk til kjøp. (Svindel?)

Innleggav lmh1 » tor 13.10.2011 20:40

Jeg ville nok styrt unna hele kjøpet her.

Kjøp heller PC, er mye bedre, en å kjøpe en defekt, herpet eller tyvgods.

Siden jeg tviler ut fra hva jeg hører, det er noe seriøst.

Kan være en merkelig type du har snakket med, men jeg ville styrt helt unna finn.no
Selv om QXL.no nødvendigvis ikke trenger å være stort bedre kan man i minstefall se tidligere kjøpshistorikk.

I så fall hadde jeg heller vurdert å få se maskinen før jeg bestilte den.
medlem i 168 måneder
 

Re: Skeptisk til kjøp. (Svindel?)

Innleggav Traktor » tor 13.10.2011 20:50

I så fall tror jeg interessen for maskinen kommer til å synke betraktelig. For da nærmer det seg ny pris, og det at selger virker lite pålitelig hjelper ikke akuratt :rolls eyes: Bare drop hele greia du. For meg virket det som om det bare var å by 10300 kr og maskinen var din, men slik ser det vist ikke ut til å være.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Skeptisk til kjøp. (Svindel?)

Innleggav magnuskite » tor 13.10.2011 21:14

Noen av dere som har giddet å "anmelde" han på finn.no enda eller?
medlem i 208 måneder
 

Neste

Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere