Dårlig service og reklamasjon?

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Dårlig service og reklamasjon?

Innleggav maccanj » tir 08.11.2011 20:24

Hei,
I august kjøpte jeg min første MBP, jeg kjøpte en oppgradert versjon til 24000kr. Dag nr 1 fikk jeg problemer med den, den fryste seg og hengte seg opp i programmer. etter noen dager med trøbbel fikk jeg også trøbbel med en vifte som går konstant bare man ser filmer på youtube, den ville ikke skru seg av fordi programmer ikke ville lukke seg osv. Jeg hadde flere problemer å bestemte meg for å levere den inn på eplehuset i Bergen. De sa det gikk to uker som egentlig var for lenge, da jeg studerer.

Da de to ukene hadde gått fikk jeg en melding om at maskinen var klar til å hentes, da fikkk jeg vite at den hadde vært i stavanger hos norges beste apple tekninker og at de kun hadde byttet harddisk og gjennoprettet maskinen. Jeg kommer hjem og er fornøyd. Jeg skrur på maskinen, det første som skjer er at maskinen fryser seg, musepekeren virker ikke og viften går som et damplokomotiv. Maskinen er altså ikke ordnet skikkelig.

Dagen etter går jeg igjen ned til eplehuset i Bergen og forteller det som har skjedd, han tar en titt på maskinen og forteller at det fortsatt er noe feil, som at viften går og at skjermen plutselig blir helt svart. Han sier de må ta den inn og reparere den og at dette tar to uker, det har ikke jeg tid til en gang til siden jeg har nok med eksamener dette året. Jeg spurte om reklamasjon, siden det står i norges lover at om tingen ikke er reparert etter første innsending har man krav på reklamasjon/ garanti.

Hva skal man gjøre i dette tilfellets?
medlem i 148 måneder
 

Re: Dårlig service og reklamasjon?

Innleggav Wavelength » tir 08.11.2011 20:29

Du har bare vært uheldig.

Eplehuset bruker ca. 2 uker på fikse maskinen, noe som er helt standard.
Du har heller ikke lest reklamasjonsretten/forbrukerkjøpsloven. Det står ikke noe om at du har rett på garanti/reklamasjon om maskinen må repareres. Du har rett til omlevering/heve kjøpet om maskinen er inn til reparasjon for SAMME feil TRE ganger.

Du kan spørre om lånemaskin, noe du har rett på om dette ikke er en vesentlig byrde/lempe for Eplehuset (om de har det inne eller ikke).

Det du kan gjøre er å leve med maskinen til eksamensperioden er over, eller du kan levere den inn nå.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Dårlig service og reklamasjon?

Innleggav Kloksi » tir 08.11.2011 20:34

Du har vært meget uheldig må jeg si. Undrer en ting? Hva har reparasjonen og eksamen med hverandre? Om du synes det er elendig at en ny maskin oppfører seg slik din gjorde ok men skjønner ikke hva har dette med eksamen å gjøre. Tips !!! neste gang du hente maskin be dem starte den opp på eplehuset.. :-)
Opp med hodet. Det ordner seg og du kommer til å ha en kongemaskin etterhvert.
Lykke til
medlem i 157 måneder
 

Re: Dårlig service og reklamasjon?

Innleggav Stereo Mac » tir 08.11.2011 22:45

Ser ut som du har fått et mandags produkt... :S

Når du får problemer ta og film de og legg de med på Mac, har du noe å slå i bordet med og gir de noe konkret og jobbe med. Samtidig som du har ditt på de rene at du har sent den inn for samme feil flere ganger.

Håper det ordner seg.

Brukerens avatar
medlem i 155 måneder
 

Re: Dårlig service og reklamasjon?

Innleggav espen007 » søn 17.03.2013 23:28

Hvordan gitt det i denne saen? Har en sak der en maskin har vært på reperasjon 3 ganger med samme feil, og vil svært interessert vite hvordan prosessen med apple var.
medlem i 184 måneder
 

Re: Dårlig service og reklamasjon?

Innleggav svano » man 18.03.2013 0:49

Har du kjøpt den i butikk trenger du ikke forholde deg til Apple. Det blir da en sak mellom deg og forhandler. Du kan velge å gå selv til Apple om du skulle ønske, men det som skjer mellom Apple og forhandler er ikke noe du skal trenge å blandes inn i. Har du krav på heving kan ikke butikken bruke "Apple sier.." som argument. Du hever kjøpet med forhandler, ikke med Apple.

På den annen side, har du krav på heving er min erfaring at Apple ikke er noe problem om du har kjøpt av de også, så lenge du vet hva du har krav på. Har selv hevet et kjøp på en mandagsmaskin jeg kjøpte direkte fra Apple. Mitt inntrykk var at "førstelinje" på support prøver for all del å få deg til å gå med på å prøve å fikse den en gang til. Nevnte jeg norsk reklamasjon og heving ble jeg satt videre til noen som (trolig) har lov til å ta avgjørelsen.

Ved en retur til Apple (slik som for meg) får du ikke penger tilbake før Apple har mottatt maskinen (de setter opp retur), evt. kan du legge ut for ny maskin mens du venter på å få igjen penger.

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]