TEST: Racer-X fra SFbags/WaterField Design

TEST: Racer-X fra SFbags/WaterField Design

Innleggav mmMac » søn 20.01.2013 18:03

Tekst: Stefan Andreas Sture Foto: SFbags/WaterField Design
TEST: Racer-X fra SFbags/WaterField Design

Å finne den rette veska til sin bærbare Mac, kan være et vrient prosjekt. Det er mange faktorer som spiller inn, og man bør begynne med å tenke gjennom hvilke behov man har og hva man er villig til å betale. Jeg endte opp med en Racer-X fra SFbags, noe som ikke er det billigste alternativet. Racer-X er derimot en solid veske som overlever maskinen.

Racer-X må bestilles fra USA og totalsum for 13"-varianten er ca 1600 kroner. Det er da med forsendelse og merverdiavgift, så det er jo noen fordyrende mellomledd når men kjøper fra utlandet. Dessuten så må man jo iberegne ventetiden, som i dette tilfelle var bare en uke.

Men om man har tid til å vente og synes det er en grei pris å betale; hva får man for pengene? Ja, Racer-X er en kompakt veske, men med plass til det man trenger. Noen av grunnen til å ha en bærbar maskin, er jo å være mobil og da bør ikke veska være stor og tung. Det jeg var ute etter, var en veske som først og fremst beskytter maskinen og lar meg ha plass til lader, eksterndisk og noen andre småting. Disse ønskene ble i høy grad oppfyllt.

Racer-X finnes i to størrelser, for 13" og 15" Macbook Pro, både unibody og retina passer - i 13" varianten passer også air. Selve vesken er nylon, av samme type som brukes i skuddsikre vester. Den har en stripe med skinn langs åpning av den utvendige lomma på framsiden, og du kan velge mellom seks forskjellige farger, som er i tynne striper langs kantene. På baksiden er det også en utvendig lomme, med glidelås nederst. Denne lille merkverdigheten gir mening for de som reiser mye. Åpner man glidelåsen kan man træ sin Racer-X på en trillekoffert. Ganske hendig, og når man ikke trenger det, så er lomma perfekt til en avis eller et magasin.

Racer-X

Bærehåndtaket er et kraftig moutainbike håndtak, med svært god bærekomfort - selv over ganske lang tid. Man føler også at man har et sikkert og godt grep. Bærestroppen er også komfortabel, og sklir ikke lett av skulderen. Veska henger stødig og rolig inntil kroppen. Ringene for å feste bærestroppen er plassert asymmetrisk, slik at veska holder seg på plass.

Racer-XSå kanskje det viktigste av alt, rommet hvor du skal plassere din Macbook Pro. Her blir maskinen beskyttet av motstandsdyktig hard plast, og rommet er myk neopren. Maskinen blir også beskyttet av en ekstra flapp på toppen, under glidelåsen. Racer-X gir god beskyttelse som støt og fall, og med det myke interiøret er det heller ikke fare for skraper og riper.

Det andre rommet gir plass til nødvendig utstyr. På veggen mot laptoprommet, er det to store og to mindre elastiske lommer, som holder tingene godt fast mot den stive veggen. På motsatt sider er det to lommer. Alle lommene er plassert slik at de ikke går helt ned mot bunnen av veska, som derfor føles ganske romslig. Selve rommet er trukket i et gullfarget stoff, som gjør det lyst og lett og finne ting man har slengt oppi.

Racer-XDet er ikke noe problem å legge lader i den ene elastiske lomma, og det er god plass til ekstra batteri, ekstern disk og nødvendige ledninger. Men det er ikke plass til mange bøker og dokumenter. Det er først og fremst meningen å få plass til det man trenger til maskinen. Når det er sagt, så er det ikke noe problem å putte en bok, eller en bunke dokumenter i veska. Rommet er romsligere enn man først får inntrykk av.

Alt i alt en solid og kompakt veske, som er lett å ta med seg. Den virker svært solid laget, glidelåser og sømmer tåler en støyt. Racer-X ser også svært bra ut, streit og business-aktig, med et snev av rock and roll. Jeg regner med at denne veska overlever maskinen.

Racer-X

Til slutt er det verdt å nevne den gode servicen, SFbags svarer raskt og svært hyggelig på e-post, uansett spørsmål du måtte ha. Produktene er også «made to order» i San Francisco. Du kan lese mer om SFbags på SFbags.com eller den spesifikke Racer-X-veska.
Sist endret av mmMac den tor 31.01.2013 10:45, endret 9 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Du kan trygt si at den

Innleggav lamoy » søn 20.01.2013 23:54

Du kan trygt si at den overlever maskinen, ja. Kjøpte nemlig min for 10 år siden! Det eneste som har blitt fillete er bærestroppen, men denne er anderledes på min modell enn denne (min er stoff mens denne ser ut til å være laget med kunstskinn). Men nå har jeg gått fra 15" til 13" så jeg trenger vel en ny uansett. :-)

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Flott å høre. Verdt å

Innleggav mmMac » man 21.01.2013 11:02

Flott å høre. Verdt å nevne er kanskje også at det ikke er toll på vesker. Bruk Importkalkulatoren til "Tollvesenet":http://www.toll.no/templates_TAD/ImportCalc.aspx?id=153564
Sist endret av mmMac den ons 23.01.2013 19:32, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Jeg har enda ikke kjøpt meg

Innleggav admin » man 21.01.2013 12:44

Jeg har enda ikke kjøpt meg noe fram SFBags, men de har jo et særdeles godt rykte i Apple-verden.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: TEST: Racer-X fra SFbags/WaterField Design

Innleggav lamoy » man 21.01.2013 13:02

Det er ev. et kjøpt du garantert ikke ville angret på, Mats.

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Stilig, dette ser ut som en

Innleggav nosey » ons 23.01.2013 19:35

Stilig, dette ser ut som en meget praktisk veske, med god beskyttelse til selve Mac-en, og romslig nok til lader etc., og i tillegg ser den bra ut! :)
Jeg har nå kun en enkel Incase neopren beskyttelse, som er grei når man er på farten, eller skal ha Mac-en i en annen sekk. Men til reise og andre formål er jo denne perfekt, med tanke på at den tar seg litt mer proft ut også :)
Denne vurderes sterkt!

EDIT: går det an å ha en MacBook Air oppi 13"-modellen også? eller er rommet tilpasset Pro, slik at det vil bli litt romslig for en Air? den bør jeg helst sitte ligge godt, og sitte fast i lommen. Eller går det bra? noen som har prøvd?
Sist endret av nosey den ons 23.01.2013 19:40, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 138 måneder
 

Vet ikke hvordan det passer

Innleggav mmMac » ons 23.01.2013 19:43

Vet ikke hvordan det passer med air, men er helt sikker på at SFbags svarer raskt på mail om det. Gå til nettsida og send en forespørsel. Det er dag der nå, så de er på jobb. Anbefaler denne sterkt, gir god beskyttelse og har helt greit med plass til det du trenger og litt til. Nevn gjerne at du fant denne omtalen her på Mac1 og at det er derfor du tar kontakt - hils fra Stefan Andreas Sture. Lykke til med kjøpet.
Sist endret av mmMac den ons 23.01.2013 22:59, endret 2 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: TEST: Racer-X fra SFbags/WaterField Design

Innleggav nosey » ons 23.01.2013 22:03

Takk fro tipset mmMac, og ikke minst takk for fin omtale! :) Det skal jeg selvfølgelig gjøre :)

Brukerens avatar
medlem i 138 måneder
 

Macbook Air 13" passer fint,

Innleggav mmMac » tor 24.01.2013 10:00

Macbook Air 13" passer fint, alle 13" modellene passer i Racer-X. Jeg har også oppdatert omtalen med den informasjonen.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: TEST: Racer-X fra SFbags/WaterField Design

Innleggav nosey » tor 24.01.2013 15:28

Flott! :)

Brukerens avatar
medlem i 138 måneder
 

"Racer-X finnes i to

Innleggav nosey » ons 13.02.2013 18:32

"Racer-X finnes i to størrelser, for 13" og 15" Macbook Pro, både unibody og retina passer - i 13" varianten passer også air."

Mulig jeg misforstår her, men er ikke Retina-modellene unibody?

Brukerens avatar
medlem i 138 måneder
 

Retina-modellene er en del

Innleggav magnusalex » man 25.02.2013 23:05

Retina-modellene er en del tynnere.

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: TEST: Racer-X fra SFbags/WaterField Design

Innleggav nosey » man 25.02.2013 23:20

vet det, men siden det stod "både unibody og retina-modellen passer". burde heller stått vanlig og retina ellernoe, ikke at det egentlig har noe å si, bare jeg som lurte, siden begge er jo unibod? :)

Brukerens avatar
medlem i 138 måneder
 

Sjekk også ut Indy som er

Innleggav mmMac » tir 26.03.2013 15:37

Sjekk også ut Indy som er omtalt annet sted her på Mac1.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: TEST: Racer-X fra SFbags/WaterField Design

Innleggav nosey » tir 26.03.2013 23:08

Ser fin ut den! :) hvis man bare skal ha med iPad, hvis ikke så får man sikkert plass til iPad-en i racer-X-veska her også i tillegg til macen :)

Brukerens avatar
medlem i 138 måneder
 

Neste

Returner til Artikler (Mac1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere