Råd til en førstegangs macbruker

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Råd til en førstegangs macbruker

Innleggav Rasmussen » søn 17.02.2013 18:47

Heisann!

Skal til innkjøp av min først mac i løpet av de kommende 2 ukene. Valget har falt på en 15" macbook pro med retina. Litt usikker på specs enda, men regner med den rimligste utgave, men med oppgradering til 512gb ssd disk. Med mindre har noen andre forlags/tips.

Grunnen til mac denne gangen er IPS skjermen. Har testet ut litt på eplehuset i fredrikstad, og er meget fornøyd. Er også blitt veldig glad i byggekvaliteten på macbook pro.

Problemet mitt er at det er en del programmer jeg er avhenging av i forbindelse med skole/jobb som ikke støtter OSx plattformen til apple. Et av de er Rational Software Architect fra IBM (RSA). Har lest en del på forumet og funnet ut at noen liker bootcamp og andre ikke.

Lurte derfor på om noen har noen råd til dualboot i en eller anna form. Burde valget gå på bootcamp, VM, Virtualbox etc. Om noen har noen linker til guides etc, så hadde det også vært meget flott =D. Regner med at jeg kommer til å henge litt oftere rundt mac1.no nå som første mac snart er i boks ^_^

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 

Re: Råd til en førstegangs macbruker

Innleggav rattata12 » søn 17.02.2013 21:06

VMWare kjøres her på en retina 15" standard model med 16GB RAM og 2.6GHz CPU upgrade (før update). Funker knall med virtuelt, men du kan få litt "tastatur" problemer (har ikke funnet måte å legge inn drivere slik at tastatur layout blir som Apple sitt, men jeg bruker bare noe landmålings software på Høyskolen til studiene da.)

Lykke til med retina'n, helt syk skjerm :)
medlem i 173 måneder
 

Re: Råd til en førstegangs macbruker

Innleggav Rasmussen » man 18.02.2013 0:36

rattata12 skrev:VMWare kjøres her på en retina 15" standard model med 16GB RAM og 2.6GHz CPU upgrade (før update). Funker knall med virtuelt, men du kan få litt "tastatur" problemer (har ikke funnet måte å legge inn drivere slik at tastatur layout blir som Apple sitt, men jeg bruker bare noe landmålings software på Høyskolen til studiene da.)

Lykke til med retina'n, helt syk skjerm :)


Takk takk. Tastaturforskjeller ja =D. Det hadde jeg ikke tenkt på egentlig =D. Gleder meg til å få bestilt i løpet av uka =D

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 

Re: Råd til en førstegangs macbruker

Innleggav jerry.c.bush » man 18.02.2013 1:36

Bruker Parallels Desktop og har ikke noen issues med tastaturet. Har heller ikke lagt inn noen drivere for å ordne det. Det gjør Parallels for meg. Jeg deler alt av filer og programmer mellom Mac og Windows. Med det mener jeg at jeg har tilgang til alle filer fra begge OS og at om jeg har en fil i Windows så kan jeg velge å starte den filen med et program i Mac OS X i stedet for i Windows ved å høyreklikke på filen og velge åpne med... Ganske greit synes jeg. Bruker fullskjerm Windows og drar sidelengs for å vandre mellom Windows og Mac OS X... og andre OS for den del. (Linux Mint, Ubuntu o.l.)
Anbefaler å sjekke ut Parallels Desktop.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Råd til en førstegangs macbruker

Innleggav Rasmussen » man 18.02.2013 8:50

jerry.c.bush skrev:Anbefaler å sjekke ut Parallels Desktop.


Finnes det noen gratis version av programmet? Eller er det virkelig verdt de 500kronene programmet koster?. Fant en 30 dagers trial så tenkte jeg skulle teste de ut, men tror det er størst sannsynlighet for et gratis alternativ.

Takk for tipset =D

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 

Re: Råd til en førstegangs macbruker

Innleggav Wavelength » man 18.02.2013 10:18

Det finnes ingen gratis versjon nei, det er derfor de har 30-dagers trial. ;)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Råd til en førstegangs macbruker

Innleggav luftbaronen » man 18.02.2013 11:46

Jeg har forsøkt VM Ware Fusion, men gått tilbake til BootCamp. Grunnen til det er tyngre program og spill får full utnyttelse av maskinen. Jeg vet ikke hva win programmet du skal bruke av maskinkraft og grafikk, men er det mye så anbefaler jeg BootCamp. Parallels kan jeg ikke uttale meg om. Husk å tenke virusbeskyttelse hvis du gjør dine "mac" filer tilgjengelig fra windowsdelen ved VMWare. Bruker også 15 Retina

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Råd til en førstegangs macbruker

Innleggav tiddylicious » man 18.02.2013 14:06

Bruker selv både bootcamp og vmware, og det går knakende fint. Litt avhengig av hva jeg trenger: ytelse eller "tilgang".

Brukerens avatar
medlem i 166 måneder
 

Re: Råd til en førstegangs macbruker

Innleggav Rasmussen » søn 24.02.2013 0:35

Takk for alle tilbakemeldinger.

Fikk min nye macbook pro 15" i dag. Testet ut bootcamp og VBox sålangt. Begge virker helt ok, men har litt problemer med at bootcamp tar evigheter å starter win7 av en merkelig grunn. Tar nesten 1min. Vbox starter opp på 2 sek men har her litt tastaturproblemer. cmd vil ikke funkere som "ctrl" tast, Mulig jeg ikke har helt fått til configgen av disse to.

Får VMWare fusion gratis gjennom høgskolen, så blir å teste denne ut til uka sammens med Parallell desktops.

Uvant å være førstegangs mac bruker, men er sålangt meget fornøyd. Driver nå å tråler etter gode apps og programmer. Vurderer Coda 2, liker veldig godt trialen. Eller er det et hav av apps =D

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron