Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav slogmo » lør 27.03.2010 1:20

anserigs skrev:Fordi Tell ikke har lov å selge maskiner uten at sluttbruker er informert om dette.

??

anserigs skrev:I tilleg har ikke en selger lov å selge varer i Norge som har dårligere garantier en forbrukerkjøpsloven sier.

Garanti er ikke lovfestet.
Det eneste som står i forbrukerkjøpsloven om garanti, er at en garanti ikke kan ha vilkår som er dårligere enn reklamasjonsretten.
Garanti er mao helt frivillig for produsent/importør/forhandler.
De kan sågar selge et produkt helt uten garanti.
Men reklamasjonsretten er alikevel 2 eller 5 år, avhengig av produktets art.

De har mao lov til å selge et produkt med 1 års garanti. De bryter ikke loven så lenge det gir like eller bedre vilkår enn det reklamasjonsretten har.

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav Macini » lør 27.03.2010 1:23

Here we go again!
Garanti er noe produsenten gir, ikke noe forbrukerkjøpsloven bestemmer.
Forbrukerkjøpsloven gir deg reklamasjonsrett inntil 5 år, avhengig av produktet.
Se http://mac1.no/forbruker, lovdata.no og mange tråder om det samme her på forummet.
Hvis en produsent velger å gi bare 6 måneder garanti, er det opp til produsenten, ikke forbrukerkjøpsloven. De er ikke en gang forpliktet til å gi garanti i det hele tatt.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav Fuzzywolf » lør 27.03.2010 1:38

Mener å ha lest en plass at batteri kan forventes en levetid på 2,5 år?

Mener på det var en rettsavgjørelse som avgjorde ett krav fra en person på at batteriet som var ødelagt (2,5år gammelt) skulle dekkes som reklamasjon.

Skal vel være lett å google frem saken=)

EDIT:
http://www.hardware.no/artikler/to_aars ... rier/49682

her var ett utsnitt, skal ligge flere slike på nettet.
Der er det sagt at ett batteri skal bør holde i 2,5år og dermed skal man kunne kjøre reklamasjon på ett batteri som bukker under innen 2 år.

Jeg fikk faktisk hevet hele kjøpet på Lenovoen min pga batteriet døde etter underkant 2 år!
Fikk utgangspunktet godkjent batteribytte, men hele saken dro ut i nærmere 4-5 mnder, og dermed endte jeg opp med å få igjen 100% av kjøpesummen=)

Så nå sitter jeg på Macbook Pro, Yay!

Brukerens avatar
medlem i 171 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav Tubaplayer » lør 27.03.2010 10:10

Forbrukerkjøpsloven gjelder kun privatpersoner, bedrifter forholder seg til kjøpsloven, som gir langt mindre rettigheter. Jeg kan ikke detaljene, men mener det er begrenset til ett år uansett. AppleCare er bra på enkelte punkter, men batteri er ikke ett av de punktene.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav magnusneergaard » tir 14.05.2013 9:17

Hei.
Vet at denne tråden er over 3 år gammel, men ville bare dele dette til dere som mener 350 sykluser er i overkant av det macen greier. Jeg fikk macbooken min (hvit 13") i august 2011, altså den er snart to år gammel. Dette er den jeg bruker som skole-pc og kjører tunge programmer som Adobe Premiere Pro, After Effects og C4D på den daglig. Jeg sjekket Coconut Battery nå, og den viser at på en periode på 21 måneder har jeg hatt 561 sykluser, og batteri kapasiteten ligger på 82% (var 5770 mAh da jeg fikk den, er nå på 4714). Batteriet i macen min vil jeg si at funker som bare det, har over hodet ikke noen problemer, så jeg er vel heldig der :)

Takk for meg :)
medlem i 130 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav Wavelength » tir 14.05.2013 9:38

På tre år har det skjedd mye.

Maskinene med innebygd batteri (som din) skal tåle minst 1000 sykluser. ;)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav njadve » tir 14.05.2013 9:39

Tråden er gammel ja, og siden den gang har vel Apple kommet med noe fancy greier som gjør batteriene mer holdbare. Jeg husker jeg var innom Eplehuset fordi det kom opp "Batteri til service" på min 2009-modell. Da fikk jeg beskjed om at batteriet var ment å tåle rundt 1000 sykluser og at beskjeden bare var å ignorere så lenge maskinen fungerte som normalt...

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav Dorkfish » tir 14.05.2013 9:51

Jeg synes dette er svakt av både Tell og av Apple. En av dem burde ha sag at nok er nok og byttet batteriet for deg. Uten kostnad. Ja, det er en bruksgjenstand, men reklamasjonsretten på 2 år burde gjelde uansett.
Dette er en av grunnene til at jeg ofte kjøper Mac på Elkjøp. Ja, de kan null og nix om Mac, de kan ikke fikse en floppydiskett engang, men i min lokale Elkjøpbutikk er det ingen problemer med garanti og reklamasjonssaker. Jeg har ofte kommet dit med papirer i hånd klar for kamp, men hver gang har de bare sagt "det der er jo en klar reklamasjonssak" Vi fikser en ny til deg".

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav magnusneergaard » tir 14.05.2013 10:14

Dorkfish skrev:Ja, de kan null og nix om Mac, de kan ikke fikse en floppydiskett engang

hehe, veldig sant, vært igjennom det selv :p


Dorkfish skrev:Dette er en av grunnene til at jeg ofte kjøper Mac på Elkjøp.

Høres ut som du er en storforbruker av Macer ? :-P
medlem i 130 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav Nikoraisan » tir 14.05.2013 12:01

Dorkfish skrev:Ja, det er en bruksgjenstand, men reklamasjonsretten på 2 år burde gjelde uansett.
Matvarer du kjøper på rimi har også to års reklamasjonsrett, men det er jo ikke akkurat vanlig å klage på at de blir dårlige før det.
Et stearinlys har to års reklamasjonsrett, men det er ikke vanlig å klage på at det blir utbrent før det.

Teknologi har sine begrensninger, forskjellen her er at eksemplene jeg kommer med er noe man lærer tidlig i livet og således har akseptert. Jeg skulle ønske batteriene i dingsene mine varte i to år, på samme måte som at jeg skulle ønske at jeg kunne kjøre stearinlysaften hver søndag i to år uten å kjøpe nye lys.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav Maccrell » tir 14.05.2013 12:03

Kjenner med ikke igjen med at en får dårlig service når en ringer Apple. Tvert imot har jeg til nå fått god hjelp. Du har kanskje vært uheldig og møtt feil person.
En må kunne forvente at et batteri varer i minst 2 år. Forstår ikke hvorfor Apple gidder å krangle med deg om et batteri. Bedre reklame om de sendte deg et nytt uten diskusjon. Det har de faktisk råd til.
medlem i 143 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav Dorkfish » tir 14.05.2013 13:53

@ Nikoraisan : Jeg synes ikke det er riktig å sammenligne matvarer og batterier til elektronikk. Det er vesentlige forskjeller på de to, men det er du sikert også enig i.

Jeg synes det er på tide at Forbrukerrådet eller andre myndigheter tar en slags avgjørelse på hva som er dekket av reklamasjonsretten og hva som ikke er det. Hjullager på en bil er også å regne som en bruksgjenstand, men Hyundai lot meg få 5 års reklamasjonsrett på dem.

Jeg forventer ikke at et batteri skal vare evig,men 2 år er da ikke evig. Kjøper jeg et elektronisk produkt forventer jeg faktisk at det skal fungere lenger enn som så. 2 år er rett og slett ikke lenge nok i mine øyne. Skal vi kunne ha noe som helst sted å bo i fremtiden må vi unngå å bli en slik bruk og kast generasjon.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav njadve » tir 14.05.2013 14:15

Ble det ikke fastslått i en rettsak for noen år siden at bærbare maskiner, batteriet inkludert, var dekket av 5 års reklamasjon ettersom det er rimelig å forvente at en bærbar PC ved normalt bruk skal vare lengre enn 2 år?

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav Wavelength » tir 14.05.2013 15:13

Jo. Gjenstander som er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år dekkes inntil 5 år.

Det gjelder f.eks datamaskiner, men også en dyr jakke.

Når det gjelder batterier på datamaskiner så er det 2,5 år som gjelder.
http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.5081962

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav Maccrell » tir 14.05.2013 15:52

Tror du forveksler dette med mobiltelefoner njadve.
Reklamasjoner hos Elkjøp og Lefdal fikses uten problemer. Trenger ikke engang kvittering for den finner de for deg. De har forstått hva god kundebehandling betyr.
Er Apple så overlegne at de tror de kan behandle reklamasjonssaker som de vil, kan de få seg en smell.
Handler ofte der jeg får best service selv om de har høyere priser.
medlem i 143 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere