Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav otroean » tir 14.05.2013 21:49

Mine erfaringer med Apples kundeservice er upåklagelig. Ladere, telefoner osv. Alt jeg har reklamert på har de byttet uten spørsmål :)
medlem i 177 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav Frk.Retina » tir 14.05.2013 23:49

Batteriet er dekket av reklamasjonsrett i 5 år etter kjøpsdato på maskiner hvor man bryter reklamasjonsrett ved å bytte det ut selv. Dvs; alle unibody-modeller av maskinene annses for å ikke fungere om batteriet ikke er brukelig og dekkes dermed fordi at maskinen ikke fungerer på samme måte som den gjorde tidligere. Utskiftbare batterier dekkes av den gjeldene reklamasjonsretten på 2 år.

Reklamasjonsretten dekker IKKE batteriutskift om det er "oppbrukt", altså at du har flere ladesykluser enn maks grense satt for batteriet. På dagens maskiner vel det 1000 sykulser på alle, hvor det tidligere var 300 og 500 avhengig av hvilken modell man har.
medlem i 134 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav ch_knapp » ons 15.05.2013 0:28

Jeg slenger meg på denne tråden, "Tellit" er den største fellesnevneren her. Har hatt utelukkende dårlige opplevelser hos dem siden jeg kjøpte den første macen min i 2003. Mitt inntrykk av Apple som "vanskelig" på servicesiden var i starten kun farget av servicen jeg fikk hos Tellit, og hvordan de lot meg håndtere kommunikasjonen med Apple. Blir sint bare jeg tenker på det.

Til sammenlikning har jeg hatt Macene mine på service hos Eplehuset flere ganger, hvor jeg har blitt behandlet profesjonelt og rettferdig hver gang.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav Macini » ons 15.05.2013 9:24

Frk.Retina skrev:Batteriet er dekket av reklamasjonsrett i 5 år etter kjøpsdato på maskiner hvor man bryter reklamasjonsrett ved å bytte det ut selv. Dvs; alle unibody-modeller av maskinene annses for å ikke fungere om batteriet ikke er brukelig og dekkes dermed fordi at maskinen ikke fungerer på samme måte som den gjorde tidligere. Utskiftbare batterier dekkes av den gjeldene reklamasjonsretten på 2 år.


Har du noe kildehenvisning til dette?

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav iSigg » ons 15.05.2013 9:50

Slenger meg på. Synes Tell har fått mye "pepper" for dårlig service. Jeg må bare si at jeg har alltid fått god service der (og hus eplehuset). Dog, har hatt dårlig erfaring med apple care, med lange ventetider og telefonsamtaler. Jeg må og understreke at jeg har 828 sykluser på mitt batteri (macbook 2008), og det går som det griner fortsatt. Laderen min ble ødelagt før jul, ringte Tell, null problem og fikk ny. :-)
medlem i 190 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav nosey » ons 15.05.2013 20:58

har ikke lest absolutt alle postene i tråden her, men har noen innslag:

først til trådstarter: i første post skriver du at maskinen er kjøpt i 2007, og siden reklamasjonsretten gjelder i 5 år, hvordan kan da batteriet være innenfor reklamasjonrett?
etter hva jeg har hørt så har man altså 5 års reklamasjonrett, men det er mye rot med det her. noen skriver at det er 2 år på batter? er det egen tid på reklamasjontid på hovedkort og alt også? isåfall, når man sier at Mac-en har 5 års reklamasjonstid, HVA på Mac-en har så lang reklamasjonstid, hvis batteriet har 2 år? har batteriet 2 års reklamasjonstid ETTER de 5 første årene?? :o

angående syklusantall; jeg har en 2012-modell, og etter hva jeg hår fått med meg skal batteriet mitt tåle 1.000 sykluser før det er på 80% av makskapasitet. men nå er det jo her snakk om en mye eldre modell, så det blir jo noe annet. selv har jeg etter 11 mnd bruk 76 sykluser og batteriet er nå nede på 96%.

men det er dette med garantien jeg blir litt forivirr aav. kan noen som vet hva de snakker om, altså som har korretkt info om hvor lang reklamasjontid man har på Mac/batteri? selv har jeg fått med meg at det er 5 år på både iPhone og Mac og sikkert alle andre Apple-prosukter også. forvirrende hvis det nå viser seg at det er egen reklamasjonstid på batteriet i Mac-en osv...! :(

Brukerens avatar
medlem i 138 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav Macini » ons 15.05.2013 21:27

Skiftet batteri på min MBP 2009 etter litt over 200 sykluser og det hadde da falt til nesten 70% kapasitet, det nye batteriet har nå 300 sykluser og har falt til nesten 70% kapasitet. Apple lovet at batteriet skulle holde 1000 sykluser før det falt til 80% kapasitet.
Hvis det finnes noe dokumentasjon på at batteriet er dekket av reklamasjon siden det er ikke utskiftbart av bruker, er jeg veldig interessert i finne det ut.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav nosey » ons 15.05.2013 21:33

rimelig spent på om mitt holder 1.000 sykluser før det når 80% jeg også, men det er mest dette med hvor lang reklamasjonstid man har på det forskjellige her :-/

Brukerens avatar
medlem i 138 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav Gelle » ons 15.05.2013 22:43

@Nosey
først til trådstarter: i første post skriver du at maskinen er kjøpt i 2007, og siden reklamasjonsretten gjelder i 5 år, hvordan kan da batteriet være innenfor reklamasjonrett?


Innlegget ble skrevet i 2008 ;)

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav nosey » ons 15.05.2013 23:00

eh, hehe, takk skal du ha. kanskje en fordel å sjekke dato først ja :-D
men uansett, er reklamasjonsretten på batteri bare 2 år, og resten av Mac-en 5 år? eller har det med at reglene var annerledes før, og at all reklamasjon bare gjaldt i 2 år før, men 5 år den dag i dag?

Brukerens avatar
medlem i 138 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav Wavelength » tor 16.05.2013 0:56

Tror ingen egentlig vet, da en slik sak ikke er prøvd for det norske rettssystem enda.
Sist det ble prøvd ble det konkludert med 2,5 år for batterier til laptop. Med macer uten mulighet til å bytte ut batteriet selv må nok saken prøves igjen.

Selv antar jeg fem år.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav MacLet » tor 16.05.2013 9:46

Et lite tips til dere med batteriproblemer: lad helt opp og helt ut så langt det er mulig.
Ved å gjøre det holdt mitt originale macbook 2008 batteri 800 sykluser før det tok kvelden. Kjøpte så nytt ebay batteri til 150 kr, og det er nå på sin 233 cycle, og har fortsatt 100% health.. I følge det som står i denne tråden bør vel det være verdensrekord. :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav nosey » tor 16.05.2013 16:59

skjønner, Wavelength. forholder meg til 5 år jeg også :) får ta eventuelle sånne problemer HVIS de skulle dukke opp.

høres ikke så verst ut det nei Maclet! :) 100% health etter over 200 sykluser hørtes derimot litt rart ut...? håper mitt holder lenge også. på papiret skal mitt holde i minst 1.000 sykluser, før det er nede på 8% :D

Brukerens avatar
medlem i 138 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav Maccrell » tor 16.05.2013 20:41

Som du styrer med dette batteriet nosey. Du får jo et nytt til 150kr (en halvliter).
Du må ikke kjøpe ny Mac fordi om det ryker.
medlem i 143 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav nosey » tor 16.05.2013 20:52

Jeg er bare interessert i å vite om det er vits i å begynne å styre med dette hvis batteriet mitt skulle ryke etter noen år. og siden det er mange forskjellige meninger her, virker ikke som det finnes noen fasit, så spør jeg en del. men nå har jeg, hvis du leste den siste posten min, kommet fram til at jeg velger å forholde meg til 5 års reklamasjonsrett på Mac-en, og jeg regner batteriet som en del av Mac-en. rart hvis det er egne reklamasjonstider for batteriet og andre deler, da blir det jo bare bodyen på Mac-en som har 5 års reklamasjonsrett til slutt da. når Mac-en har 5 år forholder jeg meg til det, har jeg nå bestemt meg for.

Og blir det aktuelt å måtte kjøpe nytt batteri, så kjøper jeg ikke et hjemmelaget batteri til 150 kroner på ebay (ja, vet at det ikke bare er dritt p ebay, men et batteri til 150 kroner til Mac-en, nei!), da kjøper jeg et originalt batteri! sier derimot ikke at et til 150 kroner ikke vil funke, bare at JEG ikke kjøper det.

Brukerens avatar
medlem i 138 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere