Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav Frk.Retina » tor 16.05.2013 21:04

Det er i hvert fall sånn vi håndhever det der jeg jobber, butikk med eget verksted. Batteriet byttes fordi du ikke KAN kjøpe et nytt batteri og montere det selv uten å bryte reklamasjonsretten. Maskinen blir andre ord ubrukelig som en bærbar maskin, og holder dermed ikke de samme kravene maskinen som du kjøpte for under fem år siden, hadde.

Dette gjelder igjen om ikke batteriet er consumed og bare... tomt.

2009-modellen har vel 1000 sykluser MENER JEG, uten å kunne garantere det, så det skal gå fint, sålenge batteriet feiler; type at det gir beskjed om at det må på service eller at det må byttes ut.

Jeg har ikke noe dokumentasjon på dette, men etter to år i jobben min, sier jeg meg helt sikker på at dette stemmer hos min arbeidsgiver - idag. Kan være saken er en annen imorgen...
medlem i 134 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav nosey » tor 16.05.2013 21:29

vet ikke om det der var en bekreftelse på min mening om at det er 5 års reklamasjonsrett eller ikke?

synes det var litt rotete og vanskelig skrevet også..., men det jeg tyder av det er at man har 5 års reklamasjonsrett, stemmer det Frk.Retina? utifra det du også mener/tror?

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav Maccrell » tor 16.05.2013 22:23

nosey du har 5 års reklamasjonsrett på batteriet dersom du ikke kan skifte det selv uten å bryte reklamasjonsretten på maskinen.
Ellers har du 2.5 års reklamasjonsrett på batteriet.
Det er ingen problemer å bruke uorginale batterier. Har selv brukt det på egne bærbare og de kan faktisk vare lengre enn de orginale batteriene. Billig kan være bra og bedre.
medlem i 143 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav nosey » tor 16.05.2013 23:15

ah, da ble det mye klarere! jeg kan bytte selv uten å bryte reklamasjonsretten, og det er egentlig like så greit, så slipper jeg å sende inn og vente. kan bare gjøre alt på 2 sek selv :D
joda, det kan det helt sikkert. likevel er jeg en person som liker originalt, hvertfall når det gjelder data og sånne ting.

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav Frk.Retina » fre 17.05.2013 0:31

Haha, beklager. Det er vel selgeren/politikeren i meg som overtar av og til...

5 år om du ikke bytter batteri selv, men leverer den inn til service på et Apple-godkjent verksted.

0 år etter du gjør det selv - å bytte batteri annses som en modifikasjon, og bryter derfor reklamasjonsretten.

Dette gjelder som sagt INNEBYGDE batteri, og gjelder ikke om batteriet er mulig å ta ut uten å skru ut hele bunndekselet. :)

HÅPER det var litt klarere... Jeg skjemmes. :-!
medlem i 134 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav nosey » fre 17.05.2013 1:38

takker! ja, nå var det hele MYE klarere :)

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav dundee » tir 21.05.2013 8:25

Et par ting etter å ha lest gjennom tråden:
- Det er i hvert fall ikke 2,5 års reklamasjonsrett på batterier. Forbrukerkjøpsloven er klar på at man har enten 2 eller 5 års reklamasjonstid. Som man ser i saken som er referert mener Forbrukertvistutvalget at et batteri bør vare i 2,5 år - dette er ikke vesentlig mer enn 2 år og dermed får man 2 års reklamasjonstid. På et defekt batteri!
- Det er korrekt at det ikke foreligger noen dom spesifikt for laptop, men i forbindelse med at harddisken til kona streiket kom vi i kontakt med advokaten som prosederte mobilsaken i høyesterett. Hun var klar på at når en mobiltelefon hadde 5 års reklamasjonstid ville det samme gjelde en laptop. De aller fleste vil sannsynligvis forvente at en laptop lever lenger enn en mobiltelefon.

Så en ganske viktig ting; Reklamasjon gjelder mangler. Det innebærer at det må være en fabrikasjonsfeil eller svakhet ved tingen som medfører at den ikke lenger fungerer som den skal. Det innebærer også at slitasjedeler ikke nødvendigvis dekkes av reklamasjonsretten, samtidig som selger har mulighet til å avvise et reklamasjonskrav basert på at kjøper ikke har vedlikeholdt tingen korrekt.
Selv om en laptop selges som en hel ting med 5 års reklamasjonsrett (i hdd saken handlet dette om at en enkeltstående hdd har 2 års reklamasjonstid, men når den selges som en del av en laptop har den 5) vil batteriet fortsatt anses som en slitedel. Det innebærer at antall sykluser har betydning for reklamasjonssaken, fordi det vil være med å avgjøre om batteriet har en mangel eller er utbrukt.

Ut fra mine kilder er det ikke gitt at reklamasjonsretten utvides fordi du ikke kan bytte batteriet selv, men det kan være et spørsmål om verkstedet da har anledning til å nekte deg å ta med ditt eget batteri.
medlem i 174 måneder
 

Forrige

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]