Macbook Air+kaffesøl

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Macbook Air+kaffesøl

Innleggav thoomaas » søn 02.06.2013 13:09

Hei :)

Jeg har vært uheldig å mistet en kopp kaffe over tastaturet på macen min, den slo seg automatisk av, har tørket den godt i ettertid å det virker som den funker som normalt nå.

Er det lurt av meg å sende den inn selvom den fremdeles virker? Jeg har verdisakforsikring på den gjennom IF, har lyst å benytte meg av den, slik at jeg får en ny mot en liten egenandel.

Hva ville dere gjort?


Mvh en uheldig men svært fornøyd appelkunde :)
medlem i 173 måneder
 

Re: Macbook Air+kaffesøl

Innleggav Master_Gismo » søn 02.06.2013 15:03

Håper du har lest alt som står med veldig liten skrift på den forsikringen før du skrev under. Større sjans for at du har blitt lurt, enn at du får noe igjen for det du betaler.

IF og de fleste forsikrings selskap tjener millioner av kroner hvert år på å svindle folk for penger. Det dem lever av, så det er ikke noe sikkerhet at du får igjen noe der. Så håper du ikke betaler alt for mye for det.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Macbook Air+kaffesøl

Innleggav thoomaas » søn 02.06.2013 16:36

Er ikke bekymret for det. Har fått opprettet sak på dette, men jeg trenger en såkalt reparasjonsoverslag før jeg kan få penger til ny.
Siden dette er en midten 2012 verson med i7, så tar opp mot 4 uker før jeg kan ha en ny i huset, siden nesten alle butikker bare selger i5.
medlem i 173 måneder
 

Re: Macbook Air+kaffesøl

Innleggav jaknudsen » søn 02.06.2013 20:59

Master_Gismo skrev:IF og de fleste forsikrings selskap tjener millioner av kroner hvert år på å svindle folk for penger.


Hvordan da?

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Macbook Air+kaffesøl

Innleggav Criz » søn 02.06.2013 23:14

Dette er bare tull. Har fått igjen penger for reparasjon på if verdisakforsikring etter kaffesøl to ganger.

Brukerens avatar
medlem i 160 måneder
 

Re: Macbook Air+kaffesøl

Innleggav jaknudsen » man 03.06.2013 10:14

Jeg føler også at jeg har grei oversikt over dekningen i mine forsikringer. Hvis Master_Gismo har beviser for at forsikringsselskaper driver med svindel er det kanskje en sak for myndighetene?

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Macbook Air+kaffesøl

Innleggav Master_Gismo » ons 05.06.2013 7:01

Så du syns det er greit med 5000kroner i egenandel på en sykkel… Eller 15 000 - 18 000 for å forsikre en Ford Fiesta 1,25l på 75HK. Om dem greier å sleipe seg vekk fra å betale, så gjør dem det. Og dem setter prisen høyere hvert eneste år på bilen. Det er ikke for at bilen min stiger i verdi for hvert år som går. Så jeg må bytte forsikring hver år om jeg skal ha laves mulig forsikring…

Syns det er rart at dere får igjen mer enn dere betaler til forsikrings selskapene, for det har jeg aldri hørt om før.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Macbook Air+kaffesøl

Innleggav jaknudsen » ons 05.06.2013 7:40

Master_Gismo skrev:Så du syns det er greit med 5000kroner i egenandel på en sykkel…
Hvilket selskap har det? Ingen på denne listen, i hvert fall: http://www.sykkelhjulet.com/2013/03/for ... av-sykkel/

Master_Gismo skrev:Eller 15 000 - 18 000 for å forsikre en Ford Fiesta 1,25l på 75HK.
http://www.finansportalen.no/Forsikring/Bilforsikring gir meg 7900,- i premie på en 2012 Fiesta, og jeg har bare 30% bonus.

Master_Gismo skrev:Så jeg må bytte forsikring hver år om jeg skal ha laves mulig forsikring…
Det må alle. Hvis du vil ha billigst mulig mobilabonnement, må du gjøre research hvert år. Det samme med bank.

Master_Gismo skrev:Syns det er rart at dere får igjen mer enn dere betaler til forsikrings selskapene, for det har jeg aldri hørt om før.
Jeg håper jeg aldri får tilbake en krone fra forsikringsselskapet mitt.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Macbook Air+kaffesøl

Innleggav thoomaas » ons 05.06.2013 10:24

Folk som har opplevd dette før, har dere fått penger til ny mac, eller får dere penger til reparasjon? Er det ikke tryggest å få en ny?
medlem i 173 måneder
 

Re: Macbook Air+kaffesøl

Innleggav Criz » ons 05.06.2013 12:43

@Master_Gismo: Du sammenlikner bilforsikring og verdisakforsikring på maskiner, det er overhodet ikke sammenliknbart. Mulig du har problemer med bilforsikringene dine og det du sier stemmer sikkert, men det er overhodet ikke relevant i dette tilfellet. jeg betaler 960 kr i året til sammen for forsikring på min mac og min iphone og jeg har fått igjen for reparasjon, og egenandelen er på 500 kr. Kostnadene ved en eventuell skade er meget høye så å forsikre slike ting er lurt, enn så lenge.

@Thoomaas: Når det gjelder hva en får igjen for: Du får kun igjen summen for reparasjon. Her er det vel noen regler om hva som skjer dersom reparasjonsandelen er over 50 % men det har jeg ikke pushet på da reparasjonskostnaden for den typiske skaden ved slikt ligger rundt 50 % av verdi (bytte av topcase/unibody = ca 4000) og derfor kan være litt vanskelig å argumentere for, dessuten husker jeg ikke vilkårene når det gjelder rep. over 50% av kjøpssum helt i hodet, så uten nærmere undersøkelse vet jeg ikke dette helt.
Edit: Når det er sagt, så er det jo samme for forsikringsselskapet om du bruker pengene du har fått til reparasjon som mellomlegg til å kjøpe deg ny maskin eller om du faktisk gjennomfører reparasjonen. Det kommer litt an på hva du føler det er verdt.

Brukerens avatar
medlem i 160 måneder
 

Macbook Air+kaffesøl

Innleggav thoomaas » ons 05.06.2013 15:41

Ok, takk for bra svar :)
medlem i 173 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron