Slik finner du OS Xs innebygde Wifi-scanner

Slik finner du OS Xs innebygde Wifi-scanner

Innleggav admin » man 24.06.2013 12:05

OS X har en egen innebygd Wifi-scannerTrådløse nettverk har revolusjonert hvordan vi bruker våre datamaskiner, iPader og alt annet som kan kobles opp til Internet. Det begynte så smått med Apples introduksjon av AirPort i 1999 og i dag er Wifi overalt. Siden det er overalt er det også økende problemer med basestasjoner som konkurrerer om de samme frekvensene og kanalene.

Det kan derfor være lurt å sjekke om noen av basestasjonene i nærheten av din er på samme kanal. I Mountain Lion har Apple inkludert en Wifi-scanner for å gjøre akkurat dette, men den er ganske så skjult.


  1. Gå til Finder og trykk CMD + SHIFT + G

  2. Oppgi banen /System/Library/CoreServices/ og trykk OK

  3. En ny mappe åpnes og her finner du en rekke forskjellige programmer. Scroll ned til bunnen og du vil finne et program som heter «Wireless Diagnostics». Dra denne til Launchpad for å lagre en enkel snarvei til programmet.

  4. En enklere måte å få rask tilgang til verktøyet er ved å holde ALT-tasten nede mens du går opp i Wifi-menyen. Velg deretter «Open Wifi diagonostics»

  5. Når du åpner programmet bryr du deg ikke omvinduet som kommer opp, men gå til Window-menyen > Utilities. Der finner du valget Wifi-Scan.



I vinduet du får opp kan du trykke «Scan» og programmet vil sette i gang med å scanne etter alle Wifi-nettverk i nærheten. Programmet vil finne både synlige og skjulte Wifi-nettverk.

Wifi Scanner til OS X

Resultatet presenters med Wifi-navn, BSSID, sikkerhetstype, protokollen, støy, båndet som benyttes, bredden på båndet og kanskje viktigst for feilsøking - hvilken kanal de forskjelle nettverkene er på.

Wifi Scanner til OS X

Hvis du opplever problemer med Wifi-nettverket, vil ofte det å sørge for at ditt nettverk er på en helt annen kanal enn nettverkene i nærheten kunne løse dine problemer. To nettverk som konkurrerer om samme kanal skaper ofte trøbbel.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Stilig! Jeg har mavericks,

Innleggav exenpipp » man 24.06.2013 15:38

Stilig!
Jeg har mavericks, og jeg vet ikke om det er årsaken, men da kalles programmet for "Wi-Fi-diagnostikk"
medlem i 201 måneder
 

Muligens fordi du har den

Innleggav Stereo Mac » man 24.06.2013 19:35

Muligens fordi du har den på norsk, mens han som skrev artikkelen har den på engelsk ;)

An apple a day keeps the doctor away

Brukerens avatar
medlem i 155 måneder
 

Språk

Innleggav foffster » man 24.06.2013 22:28

Veldig ofte referanser til engelske menyer her på Mac1.no. Regner med at de fleste av oss som leser siden også har norsk som språk på maskinen sin. Noe å tenke på?

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Hvor finner jeg

Innleggav Soonhi » tir 25.06.2013 1:01

Hvor finner jeg "Window-menyen > Utilities"? Har norsk btw :)
medlem i 142 måneder
 

Eller du kan option-klikke

Innleggav fuzzy76 » tir 25.06.2013 9:33

Soonhi, hvis du ser på menylinja til programmet, hvilket valg TROR du tilsvarer Window?
Sist endret av fuzzy76 den tir 25.06.2013 9:34, endret 3 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Slik finner du OS Xs innebygde Wifi-scanner

Innleggav Superhai » tir 25.06.2013 9:37

På norsk:


hold Alt inne og trykk på wifi-ikonet øverst til høyre og velg nederste valg "Wifi diagnostikk".
Deretter så kommer det opp et vindu, men du velger heller fra menylinjen menyen "Vindu" og "Verktøy"
Du finner skanner som den siste tab´en.
medlem i 131 måneder
 

Noen som har en formening om

Innleggav kurka » tir 25.06.2013 12:06

Noen som har en formening om hva som er "riktig" RSSI og noise?

Ang. norsk eller engelsk språk i OSX så har kanskje webserveren til mac1.no kanskje informasjon om hva som er mest vanlig og kan vise til noe statistikk?

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Jeg har brukt AirRadar i en

Innleggav Ove » ons 26.06.2013 1:38

Jeg har brukt AirRadar i en del år. For mer informasjon viser jeg til tidligere artikkel her i gården:

artikkel/6998/airradar-finner-nettverkene

Vi er jo noen som ikke har så nye og oppgraderte OS X at de kan nyttiggjøre seg tipsene som denne tråden ellers omhandler.
Sist endret av Ove den ons 26.06.2013 1:39, endret 1 gang
medlem i 230 måneder
 

Bruker inSSIDer fra

Innleggav jag » ons 26.06.2013 12:53

Bruker inSSIDer fra Metageek.net

Synes den er oversiktlig og grei, for å finne nettverk, og se hvordan de overlapper hverandre i frekvens/kanal.

Gratis er den også...

/Jan
medlem i 185 måneder
 

Re: Slik finner du OS Xs innebygde Wifi-scanner

Innleggav shvoldum » ons 26.06.2013 16:37

Jeg har en Airport Extreme og tre Airport Express for streaming av lyd, og får opp fire utgaver av mitt nettverk. To av dem på kanal 1 (2.4Ghz) og to av dem på kanal 36 (5Ghz). Øvrige nett i området bruker kanal 3, 6, 9, 10 og 11 - kun ett annet bruker kanal 1.

Overføring av lyd til APX fungerer stort sett knirkefritt, men tidvis opplever vi at lyden faller ut en del ved streaming fra iOS - kan det tenkes at det er kanalforstyrrelser som forårsaker dette? Jeg forsøkte å endre kanalene i Airport-verktøy uten hell - hvordan gjør man dette?

I Airport-verktøy finner jeg at Airport Extreme bruker kanal 1 og 36, to av APXene står på kanal 1 og én APX står på kanal 36.
medlem i 171 måneder
 

Ang. språk

Innleggav iscariot » tor 18.07.2013 8:25

Angënde språk, må jeg si at det er veldig mye lettere å ha maskinen på engelsk når det dukker opp problemer, eller noe nytt man vil lære seg. Kort og godt fordi det er bare en mikroskopisk del av internett som er på norsk. Søker man på en feilmelding på norsk, får man jo ingen hits.
Sist endret av iscariot den tor 18.07.2013 8:26, endret 1 gang
medlem i 193 måneder
 

Scannet netverkene i

Innleggav henrixn » ons 07.08.2013 1:41

Scannet netverkene i nabolaget og de fleste,inkl. mitt var på kanal 11.
Hvordan bytter jeg kanal på min airport extreme.?

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

det som er nytt er jo at de

Innleggav FT » ons 07.08.2013 9:50

det som er nytt er jo at de har laget gui til en funksjon som har vært på macen i alle år.

start terminalen

$ cd /usr/sbin
$ sudo ln -s /System/Library/PrivateFrameworks/Apple80211.framework/Versions/Current/Resources/airport

du må finne ut hva hardware adressen til wifi kortet er, min air har en0, noen har en1 osv...

airport en0 scan, søker opp tilgjengelige nettverk og kanaler
airport en0 sniff 11, overvåker og lagrer pakkene på kanal 11, kjekt til om du vil hack wep passord med aircrack-ng.
medlem i 179 måneder
 

hvordan bytte kanal

Innleggav wk82 » søn 12.01.2014 1:27

Hei, hvordan bytter jeg kanal? har selv e macbook pro, ser at jeg deler samme kanal med 5 andre i nabolaget, og enkelte kanaler mellom 1-11 er ikke i bruk. hvordan kan jeg velge den kanalen som ikke er i bruk?
medlem i 122 måneder
 

Neste

Returner til Artikler (Mac1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron