Tråkig situasjon, kan jeg ta det på reiseforsikring?

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Tråkig situasjon, kan jeg ta det på reiseforsikring?

Innleggav frozenlime » tir 25.06.2013 7:06

Hadde nylig et lite uhell.

Skulle/skal jobbe med et prosjekt hos moren min, og tok med iMacen hjem til henne. Moren min har en funksjonshemning som gjør at hun trenger en assistent til enkelte oppgaver. Assistenten flyttet Macen på rommet hennes siden den stod litt i veien, men satt den på et nokså upraktisk sted - under sengen hennes, som kan reguleres i høyde via fjernkontroll, etc.

Det som skjer er at når hun legger seg for kvelden merker hun at det stopper opp når hun senker sengen. I det hun tar den opp igjen hører hun et knas – iMacen velter og treffer en metallting/stang på sengen og skjermen knuser.

Hun mener at det ikke dekkes av innboforsikringen hennes.

Prøver å tenke på hvordan jeg kan ordne opp, vet ikke om det er mulig å dekke dette på reiseforsikringen. Bruker Europeiske reiseforsikring (helårs), der det bl.a. står følgende i kravene deres:
  • Erstatter ikke skadeverk forårsaket av nærmeste familie (jeg mener at assistenten var en ytre faktor)
  • Vi erstatter: d) skadeverk. Med skadeverk menes at en annen person rettsstridig ødelegger, skader, gjør ubrukelig eller forspiller eiendeler du har i din besittelse, jfr. straffelovens §§ 291 og 292.

Jeg vil jo ikke at han skal få konsekvenser av det, det var jo et uhell.
Det er ingen egenandel og de dekker inntil 15k for PC-utstyr.

Kan vel også bare evt. erstatte skjermen selv. Det ser ikke ut som det er noen synlige bulker på den, men er litt kjipt hvis jeg trenger å reklamere på noe senere, så kan de bare vise til at det er ytre/interne skader på den (hvis det er noen jeg ikke har sett).

Tips mottas med takk :)

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Tråkig situasjon, kan jeg ta det på reiseforsikring?

Innleggav incinie » tir 25.06.2013 9:45

Dette tror jeg du kan få gjennom.
Du var på reise, så reiseforsikringen burde gjelde. (Så lenge du har registrert bostedadresse et annet sted enn hjemme hos moren din.)
Det var åpenbart et uhell, og uhell skjer...

Gjør et forsøk i hvert fall, og ikke gi deg for lett.

Lykke til!

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Tråkig situasjon, kan jeg ta det på reiseforsikring?

Innleggav Criz » tir 25.06.2013 10:59

For å tenke som et skikkelig dustete forsikringsselskap og som en jurist ville gjort:
Spørsmålet her er jo om du kan få igjennom at det er assistenten som rettstridig skader maskinen. Jfr. strl § 291. For å si det enkelt: Om det er din mor eller om det er assistenten som har skadet maskinen. Det er også et spørsmål om den kan anses som om maskinen er i din besittelse.

Her bør du i så fall kunne argumentere godt, og være forsiktig med hvordan du ordlegger deg i en eventuell skademelding. Vær også obs på at forsikringsselskaper i varierende grad bruker såkalte skjulte metoder, selv om de ikke innrømmer det. Så med fare for å gå for å virke litt paranoid kan det hende de finner denne tråden: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... cla6RYqRBF

Brukerens avatar
medlem i 160 måneder
 

Re: Tråkig situasjon, kan jeg ta det på reiseforsikring?

Innleggav BjarneB. » tir 25.06.2013 11:56

Er enig med deg Criz at man må bruke hode når man skriver en skade melding. Men tror nok ikke de klarer å lese av denne tråden enda at det er noe forsøk på svindel. men om de finner denne tråden og klarer og linke denne opp mot skademeldingen, og det der står noe helt annet da blir det nok vanskelig.

Tror nok det lønner seg og ikke lyve, da husker man hvertfall hva som er skrevet og sagt om du blir innkalt til samtale.
Jeg tror nok at denne saken vil gå greit igjennom, da en reiseforsikring skal gjelde fra man går ut av døra, iallefall skal min gjøre det, men har ikke brukt den enda, så jeg vet ikke hvordan de er.

Blir spennende å høre utfallet. Lykke til.
medlem i 143 måneder
 

Re: Tråkig situasjon, kan jeg ta det på reiseforsikring?

Innleggav frozenlime » tir 25.06.2013 17:57

Gidder ikke pynte på det som skjedde, sa det bare som det var :p
Det som skjer det skjer, så får jeg heller håpe på det beste.

Takk for tipsene :)

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Tråkig situasjon, kan jeg ta det på reiseforsikring?

Innleggav Criz » tir 25.06.2013 20:20

Forsøkte vel egentlig ikke å antyde at trådstarter skulle lyve, litt klumsete formulert av meg kanskje.

Det jeg mente var vel egentlig at forsikringsselskapene kan være ganske kjipe hvis det man sier kan tolkes på noen som helst måte til deres fordel fremfor din, uavhengig av hva du faktisk mente. Har man plumpet uti er løpet ofte kjørt. Spesielt i slike tvilstilfeller er dette viktig. :)

Brukerens avatar
medlem i 160 måneder
 

Re: Tråkig situasjon, kan jeg ta det på reiseforsikring?

Innleggav frozenlime » ons 26.06.2013 19:49

Fikk svar i dag.

Neida Criz, forstår det. Ser hvordan det kan være praktisk å pynte litt på hvordan ting har skjedd, og jeg hadde kanskje gjort det for noen år siden. Men er ikke så farlig, skifter bare ut skjermen :p

(link til vilkår hvis noen er interessert)

Vi viser til mottatt skademelding.

Du har forklart at du hadde med Macen din da du var på besøk hos moren din. Assistenten hennes ryddet den unna, og den ble plassert på et upraktisk sted. Senere på dagen senket hun sengen sin slik at Macen din ble klemt.

Forsikringen din dekker skade som følge av skadeverk. Med skadeverk menes at en annen person rettsstridig ødelegger, skader, gjør ubrukelig eller forspiller eiendeler du har i din besittelse. Mer informasjon om dette finner du i vilkårene våre, punkt 4.4.d.

For at bestemmelsen om skadeverk skal komme til anvendelse, kreves det at skaden skyldes en eller annen form for forsettlig/bevisst handling fra skadevolders side. Dette betyr at vanlig uvørenhet, tankeløshet og hendelige uhell faller utenfor.

Hendelsen du har beskrevet kan ikke anses som et skadeverk, og vi kan derfor dessverre ikke utbetale erstatning.

Ved henvendelse til oss om denne saken ber vi deg oppgi skadenummer . Ved bruk av e-post er det spesielt viktig at du skriver dette nummeret i emnefeltet. På den måten vil vi kunne gi deg et raskere svar.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Tråkig situasjon, kan jeg ta det på reiseforsikring?

Innleggav kovacs » ons 26.06.2013 21:22

Er assistenten til mor ansatt av mor, eller er det en som tilbys fra en ekstern aktør? Det kan være at assistenten har en ansvarsforsikring, dette bør jo sjekkes.

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Tråkig situasjon, kan jeg ta det på reiseforsikring?

Innleggav Talle » ons 26.06.2013 22:53

.....
Sist endret av Talle den tor 27.06.2013 16:38, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Tråkig situasjon, kan jeg ta det på reiseforsikring?

Innleggav Dorkfish » tor 27.06.2013 1:37

Og her har vi dessverre et perfekt eksempel på hvorfor noen velger å lyve til forsikringsselskapet sitt. Fordi sannheten ofte ikke blir godtatt.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Tråkig situasjon, kan jeg ta det på reiseforsikring?

Innleggav thor_magnus » tor 27.06.2013 10:44

Min sønn hadde med seg sin Macbook Pro til en kamerat. Når han kom hjem var skjermen knust....han var oppløst i tårer og kunne ikke huske/forstå hva som var skjedd.

Jeg fortalte dette til forsikringsselskapet, og i utgangspunktet var ikke dette noe som ble dekket av forsikringen...men...

Jeg har en "super-forsikring" som de kaller det på toppen av vanlig forsikring, og der dekkes slike uhell.
Klippet fra if.no
"Uhellsforsikring
Dekning hvis gjenstander skades ved uhell, for eksempel hvis gjenstanden mistes i bakken. Gjelder både i og utenfor hjemmet."

så jeg betalte en liten egenandel (1000,-) og skjermen ble fixet uten noe mer.
Reperasjon kom på nesten 7000,- som forsikringen dekket.

Så moralen er å betale litt mer i forsikring . . . .
medlem i 155 måneder
 

Re: Tråkig situasjon, kan jeg ta det på reiseforsikring?

Innleggav Ovit82 » tor 27.06.2013 11:10

Faktisk tror jeg dette kan gå på forsikringen til arbeidsgiveren til assistenten. Å bare plassere en iMac (som er ganske så stor) under en flyttbar seng er uaktsomt.

Jeg ville ikke bekymre meg for assistenten siden slikt går på arbeidsgiveren hans.

Jeg anbefaler å sette dette til reiseforsikring, innboforsikring og assistentens arbeidsgivers forsikring. Bare en av de vil føre frem, men selskapene kan finne ut av dette seg i mellom :)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Tråkig situasjon, kan jeg ta det på reiseforsikring?

Innleggav Vagabond » tor 27.06.2013 11:52

frozenlime skrev:Hun mener at det ikke dekkes av innboforsikringen hennes.




Hva med å sjekke opp også her ? Din mor mener at det ikke dekkes, en enkel tlf. til forsikringsselskapet gir jo korrekt svar på dette.
medlem i 161 måneder
 

Re: Tråkig situasjon, kan jeg ta det på reiseforsikring?

Innleggav Criz » fre 28.06.2013 11:51

Jeg ville også sjekket ut innboforsikrinen til din mor, bare sånn for å være sikker. Kan jo hende den har andre vilkår.

Brukerens avatar
medlem i 160 måneder
 

Re: Tråkig situasjon, kan jeg ta det på reiseforsikring?

Innleggav Chiang Mai 1963 » fre 28.06.2013 14:32

Gjelder det spesielle regler for en mobil i forhold til en datamaskin, da?

I går ringte jeg mitt forsikringsselskap fordi sønnens iPhone var knust og hovedkortet knekt i prosessen (hadde hatt den på verksted og fått konstatert at det ikke bare var skjermen som var ødelagt). Dette var et uhell da en av hans kamerater mistet ned telefonen på skoleplassen. Forsikringsagenten jeg snakket med spurte flere ganger om det var et uhell, og sa at min forsikring dekket nettopp uhell. Så da ble det en egenandel på 1000 kroner og 1290 kroner inn på konto fra forsikringsselskapet siden det var en iPhone.

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Neste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere