G5 finn ikkje oppstartsdisk

Diskusjon rundt Apples Power Mac

G5 finn ikkje oppstartsdisk

Innleggav cvtrial » lør 10.08.2013 18:34

Hei!

Har en PowerMac G5 som har svikta meg. Eg har CD/DVD med OS (10.5), og tre ulike harddisker. Dessverre er det ingen som vises på maskina.

Når eg booter og held enten C eller ALT inne, skjer det ingenting. Det vil seie at når eg holder inne C, får eg enten grå skjerm eller ei mappe som blinkar med Finder logo og spørsmålstegn.

Eg har prøvd med den originale harddisken som fulgte med maskina, ein som stod i ein Macbook Pro, samt ein disk som stod i ei stasjonær Windows maskin.

Det eg no lurar på er om ein må formatere harddisken før oppstart, og eventuelt korleis?

Håpar nokon har svaret! ;)
Sist endret av cvtrial den lør 10.08.2013 20:47, endret 1 gang
medlem i 158 måneder
 

Re: G5 finner ikke oppstartsdisk

Innleggav Bukormen » lør 10.08.2013 19:36

Har du DVD/CD installasjons-disken? Hvis du har dette så er det bare å starte fra denne. Har du en harddisk som kan slettes (dvs du ikke trenger innholdet...), så installer OS-et på den.

Ha bare en harddisk i mac-en av gangen. Har du flere så koble fra strøm til alle utenom en. Det kan hende harddiskene ikke er stilt inn riktig og nuller hverandre ut.

Hvis du greier å formatere en harddisk før oppstart, så ta patent på det. Det vil spare alle for mye bry.
medlem i 223 måneder
 

Re: G5 finner ikke oppstartsdisk

Innleggav cvtrial » lør 10.08.2013 20:45

Bukormen skrev:Har du DVD/CD installasjons-disken? Hvis du har dette så er det bare å starte fra denne. Har du en harddisk som kan slettes (dvs du ikke trenger innholdet...), så installer OS-et på den.

Ha bare en harddisk i mac-en av gangen. Har du flere så koble fra strøm til alle utenom en. Det kan hende harddiskene ikke er stilt inn riktig og nuller hverandre ut.

Hvis du greier å formatere en harddisk før oppstart, så ta patent på det. Det vil spare alle for mye bry.

Har DVD-en i under oppstart, men får framleis berre spørsmålstegnet!

Angåande formatering før oppstart så tenkte eg om det måtte skje via anna PC/Mac! ;)
medlem i 158 måneder
 

Re: G5 finner ikke oppstartsdisk

Innleggav Bukormen » lør 10.08.2013 23:31

Har du tilgang på en annen powermac? Da kan du installere OS på den og så flytte den over.

Eller lån en ekstern DVD-spiller og boot opp fra den. (Har aldri prøvd dette.)

Det høres litt rart ut at både harddisken og DVD-platen ikke funker. Ofte er det en som ikke funker.

En annen mulighet er å kjøpe en ny g5. Du kan sikkert få en billig. Da har du en delemac. Jeg har gjort det i mange år og har hatt opptil 10-12 macer i ymse utgaver liggende. Jeg har kjøpt og solgt, uten å bruke så mye penger på det.
medlem i 223 måneder
 

Re: G5 finn ikkje oppstartsdisk

Innleggav geirill » søn 11.08.2013 8:29

Bestill dag et nytt hovedkort, virker som det kan være problemet. Du får g5 hovedkort på ebay til 200-500 inkl frakt.
medlem i 181 måneder
 

Re: G5 finn ikkje oppstartsdisk

Innleggav Bukormen » søn 11.08.2013 12:59

Kjøp aldri løse deler, det er dyrt. Kjøp eller en g5 som ikke koster så mye mer enn 500 kr i disse dager. Da kan du ta ut hovedkortet fra den, plus har andre nyttige deler.

Jeg husker jeg kjøpte en PM 9600/2 og tok ut de delene jeg trengte og solgt resten og fikk dekket mine utlegg pluss litt profit. Det var stor interesse for macen. Men det var nok lettere før da macene var enkle å komme inn og ut av noe en mac mini ikke er...
medlem i 223 måneder
 

Re: G5 finn ikkje oppstartsdisk

Innleggav cvtrial » man 12.08.2013 9:13

Takk for svara!

Frykta det var hovedkortet! Testa nemlig å kopiere oppstartsdisk til USB, og boote fra minnepenn. Resultatet var akkurat det same!
medlem i 158 måneder
 

Re: G5 finn ikkje oppstartsdisk

Innleggav Bukormen » man 12.08.2013 20:45

Tror ikke en G5 kan boote fra USB pen, men kan ta feil. Litt uklart det du skriver, men en må installere OS før en kan boote fra den. Det har jeg alltid gjort før når jeg har installert OS.

Du får vurdere om macen er verdt å ha.
medlem i 223 måneder
 


Returner til Power Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron