TEST: StorEdge 128 GB SD minnekort for MacBook Air/Pro

TEST: StorEdge 128 GB SD minnekort for MacBook Air/Pro

Innleggav Lars A. Gundersen » ons 04.12.2013 10:56

TEST: StorEdge 128 GB SD minnekort for MacBook Air/Pro

Jeg har lenge stanget hodet i plassbegrensningen på den 256 GB SSDen som står i min MacBook Air, og har sett på flere alternativer.

Et slikt som ble tilgjengelig i november er et SD minnekort spesialdesignet for SD-kort plassen i Apples MacBook Air og MacBook Pro, fra PNY. Disse fåes i 64 og 128 GB versjoner, og passer alle MacBooks med kortplass for SDXC-formatet, så vidt jeg kan se.

Selv har jeg ikke hatt så mye med produsenten PNY å gjøre før, men en del vil kjenne dem som selskapet bak f.eks. SSDer, grafikkkort, RAM… kort sagt en rekke dataprodukter i mange kategorier.

Det finnes også andre muligheter. Det er selvfølgelig mulig, om du ikke er redd for å skru opp noen skruer på MacBooken din, å bytte ut SSDen med en større. OWC har kompatible SSDer, og der går en 480 GB SSD som passer for USD 580 (ca. kr. 3500), og da må man også regne med å betale ytterligere en del kroner for å få den inn i Norge.

Det har også blitt laget en modul for den samme SD-kort plassen som lar den ta i mot microSD-kort, kalt The Nifty Minidrive. Disse fåes med opp til 64 GB kapasitet for øyeblikket.

Dessverre så havner disse to løsningene på hver sin side av det akseptable for min del: den første er for dyr og den andre har for liten plass.

Derfor bestilte jeg uten å nøle noe særlig et 128 GB StorEdge minnekort da det ble tilgjengelig hos Komplett. Herligheten koster ca kr 900. Dette sammenlikner seg fordelaktig med andre SD-kort i samme størrelse. Imidlertid klassifiseres ikke StorEdge-kortene slik de andre gjøres etter hastighet, så det gjensto å se hvordan de oppfører seg i den virkelige verden.

Installering og plassering





Vel hentet, pakket opp og stukket inn, er det ikke noe annet å gjøre med kortet enn å formatere det til Mac-format som en hvilken som helst annen disk. Som man ser stikker kortet litt ut; mindre enn et normalt SD-kort ville gjort, men det er heller ikke på noen måte flush, slik som The Nifty Minidrive er. Sistnevnte må du pirke ut med en binders el. likn., StorEdge-kortet kan du lett kjippe ut med neglene. Jeg ville definitivt foretrukket TNMs metode, ikke bare for det stilmessige, men også fordi det slik er vanskeligere å rappe med seg i forbifarten.

Slik det er nå, sitter StorEdge-kortet rimelig støtt og vil ikke gli ut ved et uhell, men det kan tenkes å hoppe ut ved et hardt støt mot siden av MacBooken. Jeg ville altså foretrukket at den satt litt hardere og var litt mindre utstikkende, ettersom jeg vil bruke dette som en mer eller mindre permanent lagring på min MBA. Jeg har dog ikke opplevd at det har løsnet.

I bruk



Det første jeg ønsket å finne var de harde, kalde fakta om lese- og skrivehastigheten til dette kortet. Nå er det lenge siden jeg brukte mye tid på å optimalisere slikt på min Mac, og jeg har derfor heller ikke fulgt med i timen hva gjelder benchmark-verktøy for den type målinger. Det jeg fant var Xbench. Dette er et forholdsvis gammelt og ikke lenger vedlikeholdt program til den slags. Jeg lot meg imidlertid fortelle at det fremdeles kunne gjøre jobben akkurat for måling av disk I/O.



Resultatet for StorEdge SD-kortet (resultatene til høyre) sin del ser ved første øyekast nokså nedslående ut. Relativt sett slår den interne SSDen StorEdge-kortet ned i støvlene med over en faktor 10 bedre totalytelse.

Jeg går ikke igjennom tallene i figuren over i detalj. Det viktigste er tross alt: hvordan oppleves bruk i praksis? Selv om hastigheten relativt sett er mye lavere enn den innebygde SSDen, kan det allikevel hende at opplevelsen av kortet i bruk er helt OK. Den innebygde SSDen er jo uansett helt vanvittig kjapp, hvis man for eksempel sammenlikner med ytelsen til en vanlig harddisk.

For å få en føling på bruk, kopierte jeg først over noen store filer og mapper:

Et ISO diskimage, 736.1 MB: 72s
Mitt Parallels Windows image, 21,36 GB: 10m45s
Mitt iTunes musikkbibliotek, hele mappa med i alt 5434 filer, 38,94 GB: 17m03s

Å kopiere ut, i.e. lese, samme 736.1 MB diskfil som over: 18s
Lese iTunes-biblioteket: 14m05s

Å kunne kopiere en CD-stor diskfil til hva som helst ekstern enhet på litt over minuttet er i mine øyne mer enn akseptabelt. Som ventet tar det relativt sett lenger tid å kopiere mange små filer enn få store, men å kunne få over et nesten 40 GB musikkbibliotek på tiden det tar å drikke en kopp mørk colombiansk er heller ikke å forakte. Jeg blir iallfall ikke utålmodig av dette.

Men dette var jo kun preludiumet. Hvordan er det å faktisk kjøre Parallels-imaget og iTunes-bibliotektet fra denne enheten?

Svaret på det er at det fungerer helt fint. iTunes starter opp som før i løpet av et sekund eller to. Det jeg derimot merker er at det tar lengre tid å hente opp og vise fram album-covere. Jeg viser vanligvis biblioteket mitt, når jeg har det fulle iTunes-vinduet oppe, i album-visning, noe som altså betyr at jeg har en grid på ca. 7x5 album synlige i vinduet til en hver tid. Når jeg så scroller gjennom alle albumene mine vil iTunes søke å hente opp og vise fram album-coverne ettersom de kommer til syne. Dette var før nærmest umiddelbart, det bare var der. Nå er det et etterslep på kanskje 0.1 til 0.5 sekunder før alle albumene er tegnet opp, om jeg scroller fort. Det høres ikke mye ut, og det er det da heller ikke. Jeg merker det, det er ikke plagsomt på noen måte.

TEST: StorEdge 128 GB SD minnekort for MacBook Air/Pro

Og musikken min spiller i samme tempo som før….

I Parallels kan jeg merke en økning i oppstartstid. Den må lese en større del data fra Windows-imaget enn iTunes må fra iTunes-biblioteket, for å starte opp. Før, om jeg bootet Windows XP, tok det ca. 20 sekunder før jeg var inne. Nå tar det ca. 27 sekunder

Vanligvis suspenderer jeg imidlertid kun Windows-instansen. Å få den aktiv igjen nå tar også litt lenger tid, ca. 6 sekunder mot ca. 4 før. Igjen en økning jeg kan leve med.

Under bruk oppfører Parallels seg helt eksemplarisk i sitt nye hjem på StorEdge-disken. Office og Internet Explorer starter opp som før, med samme hastighet. Kan det være at jeg opplever ørsmå pauser under visse operasjoner nå, som ikke var der før? Kanskje. Eller det kan være at jeg nå plutselig er mer obs på dem.

Oppsummering



StorEdge-kortet har vært en god investering så langt. Det har frigitt masse plass og har såpass bra lese- og skrivehastighet at det kan ta unna også en del typer programmer og programfiler.

Jeg ville ikke lagt iPhoto-biblioteket der, det trenger all den hjelp det kan få av så hurtig diskaksess som mulig. iTunes-biblioteket er imidlertid en god kandidat, så vel som andre lyd-, bilde- og videofiler, og forsåvidt alle andre typer så lenge tilgangen til dem ikke blir forringet av at de ikke ligger på det aller raskeste lagringsmediumet du har.

At kortet tross alt stikker litt ut er ikke optimalt, og du bør tenke på å kryptere innholdet om du skal oppbevare noen form for private og/eller sensitive data der, og sørge for at Time Machine eller andre mekanismer tar backup også derfra.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Flott test, mer av dette!!

Innleggav Ttiger » ons 04.12.2013 11:28

Flott test, mer av dette!!

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Stemmer i - flott test.

Innleggav lanekassen » ons 04.12.2013 11:49

Stemmer i - flott test. Veldig nyttig når man får både syntetisk benchmark på max hastighet og hvordan det oppleves i virkelig bruk - alt for mange tester ramser bare opp tall fra testprogrammene. Ville selv antakeligvis hatt iTunes-biblioteket på minnekortet, og nå vet jeg hvordan det fungerer i praksis.
Om noen kunne testet Nifty MiniDrive (backet kickstarterkampanjen, men mottok aldri enheten. Purret på den igår) hadde det vært flott.
Sist endret av lanekassen den ons 04.12.2013 11:59, endret 1 gang
medlem i 185 måneder
 

Flott og informativ test. Er

Innleggav Joker » ons 04.12.2013 12:12

Flott og informativ test.
Er det noen mulighet for å installere og boote windows fra denne?

Brukerens avatar
medlem i 181 måneder
 

Niftydrive

Innleggav TapOut » ons 04.12.2013 14:51

Kjøpte en nifty drive+64gig kort for 1 år siden, fungerer utmerket .
Den stikker ikke ut og leveres i samme farge som MacBook

Brukerens avatar
medlem i 148 måneder
 

fin artikkel

Innleggav luftbaronen » ons 04.12.2013 20:42

Fin artikkel, enig, mer av dette!

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Savner vanlige hardisk formater i nye macer

Innleggav espenbo » tor 05.12.2013 0:35

Dette viser vel egentlig litt av problemet med de nye macene. De kjører ustandariserte løsninger på lagring. Slik at det er vanskelig eller umulig og bytte til en større når man trenger det.

Derfor ble de en "gammeldags" Macbook pro når jeg bestilt ny nå.
medlem i 209 måneder
 

Endelig! denne testen har

Innleggav Titania » tor 05.12.2013 10:48

Endelig! denne testen har jeg ventet på! Enig med de andre, mer som dette. Veldig bra at du faktisk skriver hvordan det oppleves, da tall og praksiss er to forskjellige ting!
medlem i 174 måneder
 

Glimrende artikkel. Hele

Innleggav quantum » lør 07.12.2013 9:07

Glimrende artikkel. Hele artikkelen er imidlertid motivert av at det nettopp ikke bare er å "skru opp noen skruer på din MacBook" lengre, litt forvirrende for den som får det med seg ...
medlem i 134 måneder
 

Hei! Eg har ein Macbook Pro

Innleggav Green » søn 08.12.2013 16:49

Hei!

Eg har ein Macbook Pro 15´(tidlig 2011) - Vil dette kortet virke på den???
(Det er SD-kort inngang på den)

Mvh.

Green
medlem i 210 måneder
 

Re: TEST: StorEdge 128 GB SD minnekort for MacBook Air/Pro

Innleggav mr.a » søn 08.12.2013 22:08

Det funker :-)
medlem i 225 måneder
 

Veldig bra

Innleggav NoMoreWinShit » ons 11.12.2013 18:46

Enig med alle andre. Veldig bra og fokusert artikkel. Mye mer av denne typen.

Men, en liten opplysning til de som kanskje ikke er like oppdatert eller inne i mac verden. De nye (mid 2013) modellene av 11" MBA har ikke port for slike kort. (Desverre).
medlem i 185 måneder
 

11" MacBook Air har aldri

Innleggav danibo77 » tor 12.12.2013 13:47

11" MacBook Air har aldri hatt minnekortplass.

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Det er noen hundrelapper

Innleggav gurwen » søn 29.12.2013 17:57

Det er noen hundrelapper forskjell på å bestille på komplett og amazone. amazone selger sin for ca 80$ Er det toll mye frakt eller andre avgifter som gjør at det likevel lønner seg å bestille i Norge?

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Det er noen hundrelapper

Innleggav jaknudsen » tor 09.01.2014 10:21

Veldig bra artikkel! Fornuftige testkriterier og bra språk, fortsett med dette :)

gurwen skrev:Det er noen hundrelapper forskjell på å bestille på komplett og amazone. amazone selger sin for ca 80$ Er det toll mye frakt eller andre avgifter som gjør at det likevel lønner seg å bestille i Norge?


Hvis du legger produktet i handlekurven hos Amazon og går videre til checkout ser du hvor mye totalprisen vil bli (ca. 890,-).

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Neste

Returner til Artikler (Mac1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere