Ny på Mac - et par spørsmål

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Ny på Mac - et par spørsmål

Innleggav zelly » tor 27.02.2014 14:42

Har hatt macbook pro retina en uke nå og alt går helt fint. Men har et par spørsmål jeg lurer på.

1. Er det mulig å låse Macen slik som windows (win+L)? At den kjører, men trenger passordet for å bruke den igjen. Er veldig greit når man laster ned eller hører på musikk. Er det også mulig å velge hva som skjer når lokket legges ned på strøm/batteri?
2. Når Macen går på batteriet, hvordan styres strømsparingen da? Blir den automatisk mye tregere for å spare batteri, og er dette noe som kan stilles slik som windows balansert/strømsparing?
3. Finnes det en instilling eller program for å høyreklikke ved å trykke på høyresiden av touchpaden? Har aktivert to fingre for høyreklikk og bruker denne i tillegg til ctrl+klikk, men hadde vært greit med en simpel høyreklikk.
4. Hvordan er dere mest mulig produktiv med mange programmer åpne på retina skjermen? Har brukt "best for retina" skaleringen, men er ikke så god plass akkurat. Liker instillingen over, men da blir det fort slitsomt med små tekst/ikoner. Har akkurat lært meg å skjule dokken, så ble noe bedre da :)
5. Generelle tips til bra programmer/widgets/ting som er bra? Føles litt som at jeg bare kan ha oppe/gjøre en ting av gangen nå, men det er vel fordi jeg ikke kan osx så godt enda og at jeg ikke har prøvd ut mange programmer enda. Andre måter og sjekke feks yr og hotmail enn å gå via safari? Windows 8 hadde en bra innebygget app for mailen, siden jeg logget inn med hotmail adressen og passordet mitt som bruker på windows.

Ble kanskje litt mye spørsmål her, men håper dere kan komme med noe tips:D Og gjerne link noen bra artikler eller videoer om mac guiding for noobs/windows folk. Har sett tastatur-snarvei guiden her på forumet + hw.no's "Hjelp, jeg må bruke Mac!" serie.
medlem i 122 måneder
 

Re: Ny på Mac - et par spørsmål

Innleggav gvalstad » tor 27.02.2014 16:07

Her kan du starte - http://mac1.no/switch

Lykke til!
medlem i 190 måneder
 

Re: Ny på Mac - et par spørsmål

Innleggav jerry.c.bush » tor 27.02.2014 17:42

1. Bilde I tillegg kan du i Systemvalg - skjermsparer velge Hotcorners og velge et hjørne du vil sette i gang skjermspareren eller låse skjermen ved å sende musepilen til et selvvalgt hjørne av skjermen.
2. Bilde Har du merket at den blir tregere? Nei? Da skjønner du det selv.... :D
3. Bilde
4. Bilde

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Ny på Mac - et par spørsmål

Innleggav svar » tor 27.02.2014 17:52

1: Sett opp at den skal kreve passord etter en viss tid som i tipset over, så kan du bruke ctrl+shift for å slå av skjermen.

2:Se over

3: Se over

4: Se over

5:Kommer helt ann på.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Ny på Mac - et par spørsmål

Innleggav jerry.c.bush » tor 27.02.2014 18:29

5. Om du ønsker yr uten å gå gjennom safari så kan du feks gjøre følgende i Safari:
Bilde

Bilde
Når vinduet ditt ser ut som på siste bildet over, så trykker du på Add helt øverst til høyre.
Du vil da få dette i Dashboard:
Bilde
Da kan du bare dra med tre fingre på styreflaten for å komme til dashboard og der vil denne da ligge. Det er bare et eksempel. Det finnes nok sikkert andre morsomme ting og tang på sidene til Apple, men bruker ikke dette så mye selv at det gjør noe... mest bare til valutakonvertering og andre lignende ting... feks kalkulator av og til...

De fleste av oss kommer fra Windows så vi har alle vært der en gang, og noen av oss er i begge leire fortsatt.... :rolls eyes:
Bare la det få litt tid og falle inn i fingrene så går det som bare rakkeren med arbeidsflyt og andre ting.... :D

Ang programmer som kan brukes kommer det helt an på hva man vil at disse programmene skal gjøre. Så om du kommer med noen eksempler på hva du ønsker at disse programmene skal gjøre så kan helt garantert noen hjelpe deg med det.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Ny på Mac - et par spørsmål

Innleggav zelly » fre 28.02.2014 10:30

jerry.c.bush skrev:1. Bilde I tillegg kan du i Systemvalg - skjermsparer velge Hotcorners og velge et hjørne du vil sette i gang skjermspareren eller låse skjermen ved å sende musepilen til et selvvalgt hjørne av skjermen.
2. Bilde Har du merket at den blir tregere? Nei? Da skjønner du det selv.... :D
3. Bilde
4. Bilde

Takk for det, ordnet alt nå :) Angående punkt 2 så vet jeg ikke om den er tregere, men den BURDE jo være det for å spare strøm når den går på batteri! Er ingen ytelse-instillinger på battery saver. Jeg har ikke gjort noe krevende på batteri enda, men merker at Facebook i safari ikke laster inn mye om gangen, så jeg må ofte trykke "eldre hendelser" for å få inn nye inlegg på nyhetsveggen.

@svar : ctrl+shift låser ikke skjermen hos meg, men har ordnet skjermsparer ved å dra musa nede til høyre, og da må jeg skrive passord etter 5 sekunder.

Hvordan får jeg ikoner av aktive programmer oppe i menu baren? Sett at noen har det til venstre for wifi, klokke osv. Kan være greit å ha når jeg skal dra ting over i andre program, og for å se hva som kjører. Må jeg bruke Bartender eller hva det heter, er ikke noe innebygget i osx fra før? Syns strekene under docken kan være litt vanskelig å se, spesielt når jeg har den skjult uansett :)

Bruker dere forhåndsvisning når dere skal se på et bilde? Når jeg åpner et bilde i en mappe med flere bilder, kan jeg ikke bla med piltastene slik som i windows. Jeg må liksom markere alle bildene for å bla i dem, noe løsning?
+ Hva bruker dere til enkel bildebehandling? Jeg har lastet ned fotor, men ikke testet det enda. Vurderer kanskje pixelmator eller aperture også. Skal begynne med lightroom senere når jeg får speilrefleks, men det syns jeg blir litt for overkill til mitt behov i starten nå. Er bare for å ordne litt farger på mobilbilder jeg har hatt, evt legge til filters som ikke ser jalla ut.
medlem i 122 måneder
 

Re: Ny på Mac - et par spørsmål

Innleggav el-nico » fre 28.02.2014 12:07

Bruker dere forhåndsvisning når dere skal se på et bilde? Når jeg åpner et bilde i en mappe med flere bilder, kan jeg ikke bla med piltastene slik som i windows. Jeg må liksom markere alle bildene for å bla i dem, noe løsning?
+ Hva bruker dere til enkel bildebehandling? Jeg har lastet ned fotor, men ikke testet det enda. Vurderer kanskje pixelmator eller aperture også. Skal begynne med lightroom senere når jeg får speilrefleks, men det syns jeg blir litt for overkill til mitt behov i starten nå. Er bare for å ordne litt farger på mobilbilder jeg har hatt, evt legge til filters som ikke ser jalla ut.


Jeg bruker Forhåndsvisning. Er veldig glad i det. Har du mange bilder kan du merke alle (cmd + A) og spole deg frem og tilbake i bildene med piltaster.
Men jeg tar mange bilder i RAW-format, og da merker jeg at Forhåndsvisning kan bli litt treg (jeg har et monster av en maskin - 16GB RAM, 512SSD, 2.7GHz i7). Så når jeg vil gå gjennom store, tunge bilder åpner jeg mappen de ligger i Finder og bruker CoverFlow. Det går fort.

Til enkel bildebehandling anbefaller jeg deg å se på iPhoto først.
Det dekker de aller fleste områder for enkel redigering (som du skriver; du skal bare ordne litt farger på mobilbilder), og du har bildene i bibliotek.
Selv tok jeg steget videre til Aperture. Har foto som hobby.
Med Aperture får du biblioteket (som iPhoto), og noe mer å leke med. Jeg liker hvordan iPhoto/Aperture er intergrert i hele OSX, for deling, mail, strømme til AppleTV m.m.m.m.m
Det er slik jeg liker det.
Når det er skrevet - jeg var så nær på å investere i Lightroom først. Du får lov til å teste programmene gratis en måned. Jeg fant Lightroom raskere, smidigere og mer som jeg liker det.
I de dager gikk prisen på Aperture ned, og jeg valgte å gå all-in apple style.
Har ikke angret et sekund.

Pixelmator har jeg også, og det er et utrolig morsomt program. Det løper sirkler rundt de fleste foto-app'er (mener jeg). Du kan lage collager og mye annet. Det er mer for effekter og slikt, som Aperture/Lightroom/IPhoto ikke har. Vet ikke hvordan det er i iPhoto, men i Aperture kan du sende bilder til Pixelmator for annen redigering.

Jeg synes du skal teste gratis og se hva du trenger. Bruk litt tid på det. Ingen har de samme behovene. Alt i alt hadde jeg sikkert klart meg med iPhoto/Pixelmator ... men Aperture/Pixelmator ble mitt valg (fordi Aperture ble så billig ;)

Edit: Du kan - når du har valgt mellom Lightroom og Aperture - sjekke http://www.google.com/nikcollection/
Det er filter og effekter m.m.m som legger seg inn i både Aperture og Lightroom, som plug-in. Enkelt å leke med bilder, fremdeles i ditt "hovedprogram".
Dette får du også testet gratis (men du må ha Aperture/Lightroom først), og det er veldig gøy.
medlem i 177 måneder
 

Re: Ny på Mac - et par spørsmål

Innleggav zelly » fre 28.02.2014 12:53

el-nico skrev:Bruker dere forhåndsvisning når dere skal se på et bilde? Når jeg åpner et bilde i en mappe med flere bilder, kan jeg ikke bla med piltastene slik som i windows. Jeg må liksom markere alle bildene for å bla i dem, noe løsning?
+ Hva bruker dere til enkel bildebehandling? Jeg har lastet ned fotor, men ikke testet det enda. Vurderer kanskje pixelmator eller aperture også. Skal begynne med lightroom senere når jeg får speilrefleks, men det syns jeg blir litt for overkill til mitt behov i starten nå. Er bare for å ordne litt farger på mobilbilder jeg har hatt, evt legge til filters som ikke ser jalla ut.


Jeg bruker Forhåndsvisning. Er veldig glad i det. Har du mange bilder kan du merke alle (cmd + A) og spole deg frem og tilbake i bildene med piltaster.
Men jeg tar mange bilder i RAW-format, og da merker jeg at Forhåndsvisning kan bli litt treg (jeg har et monster av en maskin - 16GB RAM, 512SSD, 2.7GHz i7). Så når jeg vil gå gjennom store, tunge bilder åpner jeg mappen de ligger i Finder og bruker CoverFlow. Det går fort.

Til enkel bildebehandling anbefaller jeg deg å se på iPhoto først.
Det dekker de aller fleste områder for enkel redigering (som du skriver; du skal bare ordne litt farger på mobilbilder), og du har bildene i bibliotek.
Selv tok jeg steget videre til Aperture. Har foto som hobby.
Med Aperture får du biblioteket (som iPhoto), og noe mer å leke med. Jeg liker hvordan iPhoto/Aperture er intergrert i hele OSX, for deling, mail, strømme til AppleTV m.m.m.m.m
Det er slik jeg liker det.
Når det er skrevet - jeg var så nær på å investere i Lightroom først. Du får lov til å teste programmene gratis en måned. Jeg fant Lightroom raskere, smidigere og mer som jeg liker det.
I de dager gikk prisen på Aperture ned, og jeg valgte å gå all-in apple style.
Har ikke angret et sekund.

Pixelmator har jeg også, og det er et utrolig morsomt program. Det løper sirkler rundt de fleste foto-app'er (mener jeg). Du kan lage collager og mye annet. Det er mer for effekter og slikt, som Aperture/Lightroom/IPhoto ikke har. Vet ikke hvordan det er i iPhoto, men i Aperture kan du sende bilder til Pixelmator for annen redigering.

Jeg synes du skal teste gratis og se hva du trenger. Bruk litt tid på det. Ingen har de samme behovene. Alt i alt hadde jeg sikkert klart meg med iPhoto/Pixelmator ... men Aperture/Pixelmator ble mitt valg (fordi Aperture ble så billig ;)

Edit: Du kan - når du har valgt mellom Lightroom og Aperture - sjekke http://www.google.com/nikcollection/
Det er filter og effekter m.m.m som legger seg inn i både Aperture og Lightroom, som plug-in. Enkelt å leke med bilder, fremdeles i ditt "hovedprogram".
Dette får du også testet gratis (men du må ha Aperture/Lightroom først), og det er veldig gøy.

Okei, skal få testet litt i helga! :) Var litt skeptisk til iPhoto fordi jeg hørte at de importerer filene til et bibliotek lokalt på pcen, noe som tar mye plass. Har ikke behov for ekstra kopier, da jeg har alle bildene mine på en ekstern harddisk. Kan jo bare kopiere noen bilder over til en valgfri mappe på pcen hvis jeg vil selv. Jeg vil liksom bare dra bildet over til iphoto og redigere det der til det er ferdig, også importere det ut når det er ferdigredigert.

Når jeg brukte lightroom i windows skjønte jeg ikke helt hvordan importeringen/eksporteringen funket. Ble jo lagret bilder underveis osv. Jeg er vant til det klassiske; ctrl+n for nytt prosjekt - legg til bildet - rediger - "lagre bilde som" når jeg er ferdig. Også starter man liksom med blanke ark neste gang man åpner programmet
medlem i 122 måneder
 

Re: Ny på Mac - et par spørsmål

Innleggav jerry.c.bush » fre 28.02.2014 15:52

zelly skrev:Angående punkt 2 så vet jeg ikke om den er tregere, men den BURDE jo være det for å spare strøm når den går på batteri! Er ingen ytelse-instillinger på battery saver.


Maskinen styrer dette selv. Du trenger ikke tenke på det. Den sparer strøm når den kan det og gir deg ytelse når du trenger det. Det du selv kan gjøre for å spare batteriet er, selvsagt om det er mulig for deg, å stenge ned alle programmer som ikke er i bruk, og å følge med på menylinja under batteri-ikonet. Her vil det vise om det er prosesser eller programmer som bruker mye strøm:

Bilde

Bilde

zelly skrev:Var litt skeptisk til iPhoto fordi jeg hørte at de importerer filene til et bibliotek lokalt på pcen, noe som tar mye plass.


Om du vil bruke iPhoto uten å importere bildene til biblioteket så kan du gjøre det enkelt ved å gå på menylinja - iPhoto - Valg - deretter velger du avansert og fjerner haken som er avbildet her:
Bilde
Om du ønsker å bare bruke Finder og ikke ønsker åpne noe program så kan du markere bildene du vil se på og deretter klikke på mellomromstasten. Da får du denne muligheten:

Bilde

Bilde
Om du vil ha et manipuleringsprogram for å manipulere bilder så vil jeg absolutt anbefale Pixelmator eller Photoshop Elements som lagbaserte programmer. Jeg holder en knapp på Pixelmator i hht "bang for the bucks". Den er billigere og gjør en god jobb. Du får gjort det aller meste der.

Om du ønsker å bruke iPhoto som visningsprogram så kan du også velge hvilket program som skal brukes om du velger rediger inne i programmet. Da går du også til valg i menylinja, som vist til over:
Bilde

Bilde

Bilde

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Ny på Mac - et par spørsmål

Innleggav geirill » fre 28.02.2014 21:31

Prøv Aperture.
Sist endret av svar den fre 28.02.2014 22:25, endret 1 gang
Grunn: §1.1 Ulovlig kopiert materiale (piratkopier) er ikke tillatt
medlem i 181 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron