Apple kjøper Beats

Apple kjøper Beats

Innleggav admin » tor 29.05.2014 0:02

Apple kjøper Beats

I dag ble ryktene endelig offisielle, Apple legger 3 milliarder dollar på bordet for å kjøpe Beats Electronics. Beats er mest kjent for å produsere de svært populære «Beats by Dr. Dre» headphones, men oppkjøpet dreier seg nok mest om Beats streamingtjeneste som har fått god omtale og kan gi Apple en tjeneste som kan konkurrere med Spotify.

Ryktene har svirret i lengre tid om at Apple har prøvd å kjøpe opp Beats, men inntil nå har de ikke vært bekreftet. For en drøy time siden sendte dog Apple ut en pressemelding hvor de endelig bekreftet at selskapet kjøper Beats Electronics og dermed tar eierskap i både Beats headphones og den nye streamingtjenesten «Beats Music» som Beats har utviklet.

Beats har vært den mest suksessrike produsenten av headphones de seneste årene og har solgt headphones for mer enn 1.3 milliarder dollar i året. Det er allikevel lite som tyder på at Apple egentlig kjøper Beats på grunn av headphones. Selskapet er nok mer interessert i Beats sin streamingtjeneste som har høstet gode kritikker, men foreløpig ikke har fått vind i seilene til å kunne konkurrere med Spotify og Rdio.



Det er også åpenbart at Apple også er ute etter menneskene bak Beats. Selskapets gründere, Jimmy Iovine og selveste Dr. Dre, vil nemlig få ledende roller hos Apple. Jimmy Iovine er en av musikkindustriens mektigste menn og er også styreleder for Interscope Geffen A&M Records. Begge to er personer som Apple vil kunne nyte godt av i sitt musikkteam og begge skal jobbe under Eddie Cue som har ansvaret for blant annet iTunes og alle Apples underholdningstjenester.

Streamingtjenesten Beats Music er foreløpig ikke tilgjengelig utenfor USA, men dette må man regne med at forandrer seg raskt. Apple møter sterk konkurranse fra Spotify og andre konkurrenter på streamingtjenester. Foreløpig virker det som at Beats sine headphones vil selges og markedsføres under Beats-merkevaren og ikke ha noe med Apple å gjøre utover eierskap.


Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Blir spennende å se om de

Innleggav SRD » tor 29.05.2014 8:33

Blir spennende å se om de vil fortsette å lage app-er til Android og Windows Phone.
medlem i 203 måneder
 

Bra?

Innleggav User » tor 29.05.2014 9:28

De kan jo ikke selge så dårlige headphones under eget navn, og jeg foretrekker fremdeles å eie musikken min. Ikke at alt er borte den dagen jeg ikke vil betale mer... Som om de plutselig skulle hente alle cd'ene når du ikke ville betale mer... Leasing...

Aldri likt beats produkter...

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

@srd Eddie Cue sa i går at

Innleggav admin » tor 29.05.2014 12:14

@srd

Eddie Cue sa i går at Windows og Android-applikasjonen vil fortsatt eksistere. Jony Ive sitt team skal ta over designen av Beats, men de skal fortsatt eksistere som et eget brand. Det er nok merkevaren, streamingtjenesten og folka Apple har kjøpt.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Et dårlig produkt (beats

Innleggav mac_31 » lør 31.05.2014 10:50

Et dårlig produkt (beats hodetelefoner) hvis suksess er kun basert på design, merkevare og hype, er ikke dette en lite langsiktig plan? Apple er også basert på merkevare og hype, men de leverer faktisk meget gode produkter.
Sist endret av mac_31 den lør 31.05.2014 10:51, endret 2 ganger.
medlem i 167 måneder
 

Vi får håpe at Apple

Innleggav T.B.Hansen » lør 31.05.2014 12:35

Vi får håpe at Apple fortsatt kjøper de lydproduktene som skal selges under Apple-navnet fra fornuftige kvalitetsprodusenter. Selskapet har fortsatt mange profesjonelle kunder, selv om størsteparten av inntektene nå sikkert kommer fra vanlige forbrukere.

Så mye sagt, jeg bruker selv hodetelefoner og ørepropper fra AKG og Shure til mine Apple-dingser; ikke Apples egne ørepropper...

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Apple kjøper Beats

Innleggav njadve » lør 31.05.2014 13:38

Akkurat lydproduktene til Apple er vel ikke så farlig hvor de kjøper fra, de er vel ikke spesielt gode. Husker sist jeg prøvde Apples egne propper, det hørtes virkelig stusselig ut, mer som ørepropper fra Clas til en femtilapp...

De profesjonelle kundene til Apple bruker nok ikke Apples egne lydprodukter, med forbehold om at jeg glemmer noen helt essensielle produkter som jeg ikke kommer på i farten, så sånn sett er det vel ingenting å være bekymret over...

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Alle iGreier, Apple TV og

Innleggav T.B.Hansen » lør 31.05.2014 20:50

Alle iGreier, Apple TV og AirPort Express er «lydprodukter» av høy kvalitet — noe som ikke nødvendigvis er tilfelle med konkurrerende produkter. Og det er ikke uvanlig å finne «hi-fi»-produsenter som tukler til de enkleste saker for å skape en bestemt «lydsignatur». Plugger man etpar fornuftige hodetelefoner i en iPad eller kobler en AirPort Express til et skikkelig musikkanlegg, skal det faktisk mye til å få bedre lyd.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Apple kjøper Beats

Innleggav njadve » man 02.06.2014 7:33

Det er meget mulig, men jeg ser ikke koblingen mellom en hodetelefonprodusent og Apples egen hardware (som forøvrig ikke er det de fleste ville kalt lydprodukter, men nettverksutstyr eller annet datautstyr)..

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Dette minner vel dessverre

Innleggav svano » man 02.06.2014 13:38

Dette minner vel dessverre om en godt voksen mann som i et desperat forsøk på å virke ung kjøper seg skatesko og gangsterbling..

Ang. streaming av musikk er vel toget kjørt for lengst for Apple sin del?

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Apple kjøper Beats

Innleggav LCD » man 02.06.2014 14:27

Han til venstre jobber sikkert ikke i Apple
Han har rukket å putte skjorta ned i buksa før bildet ble tatt
medlem i 147 måneder
 

@svano Streamingtoget har

Innleggav admin » man 02.06.2014 16:06

@svano

Streamingtoget har såvidt begynt. Spotify har tross alt kun 10 millioner betalende brukere, det er ingenting i Apple sin verden. Selv om streaming har blitt modent her på berget og Spotify har kontroll på markedet, er det langt fra modent i andre markeder.

Beats Music gir Apple en kryssplattform streamingplattform som de helt sikkert kommer til å ta store markedsandeler med. Ikke glem hvor enorm Apples plattform egentlig er og det er svært liten lock-in i streamingverden (gitt at katalogene er like). Siden Apple har full kontroll over plattformen sitter de med et meget stort trumfkort overfor Spotify.

Det er også veldig interessant at Apple velger å beholde Beats Music på både Android og Windows Phone.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Ser den @admin, men jeg vil

Innleggav svano » man 02.06.2014 17:55

Ser den @admin, men jeg vil se at Apple får det til før jeg tror det. De framstår som gammeldagse i denne sammenheng... iTunes Match som er det nærmeste de har lansert streaming så langt var en håpløst utdatert tanke alt da det ble lansert (de var fortsatt opphengt i misforståelsen om at folk flest vil eie musikk, og ikke bare ha tilgang til den).

Å kjøpe en eksisterende plattform er ingen garanti for suksess, og i et flyktig marked kan kundene som følger med forsvinne like fort som de ble "kjøpt".

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Apple kjøper Beats

Innleggav njadve » tir 03.06.2014 7:22

Klarer Apple å levere en tjeneste som er virkelig godt integrert med iPhone og OSX, til tilsvarende pris som Spotify har jeg en mistanke om at mange av de som har iPhone bytter over. Spotify er ikke spesielt bra slik som det er i dag, og det bør være en god margin for Apple å lage noe som er virkelig spesielt...

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Apple kjøper Beats

Innleggav User » tir 03.06.2014 7:59

Jeg FATTER ikke at ikke iTunes Match er mer pop enn streamingtjenester... den beste musikken eier jeg allerede, og det koster ikke så mye å kjøpe alle nye sanger jeg vil ha, og da forsvinner ikke ett eneste spor den dagen jeg finner ut at jeg ikke vil betale mer.
Heller ikke noe krøll med at noen kan trekke musikken sin fra tjenesten du bruker.
Om du har en laaang periode du ikke hører på noe nytt, så betaler du heller ingenting.
Med stor lagringsplass, trenger jeg heller ikke å bekymre meg for om jeg kan høre akkurat DEN sangen jeg kom på fordi bare fordi, og jeg der og da ikke har dekning.

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Neste

Returner til Artikler (Mac1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron