Hjelp meg holde liv i min 30" Cinema Display

Diskusjon rundt Apples skjermer

Hjelp meg holde liv i min 30" Cinema Display

Innleggav andersulvan » lør 30.08.2014 19:39

Som tittelen sier trenger jeg litt hjelp. Problemet er at selve LCDen i skjermen min er ødelagt. Den viser bare masse grå og hvite streker. Har ringt litt rundt til for eksempel eplehuset og lokale TV reperatører (bor i Tromsø) og ingen av disse kunne hjelpe meg med en ny LCD, og Eplehuset utfører ikke service på disse lenger (de ville istede at jeg skulle kjøpe den nye 27 tommeren). Har vurdert å kjøpe en brukt skjerm på eBay eller noe for så å plukke deler av den. Anser meg selv som gangske nevenyttig.

Er det noe som har forslag til hva jeg kan gjøre? Vil nødig kaste eller kvitte meg med denne fantaskiske skjermen.
medlem i 117 måneder
 

Re: Hjelp meg holde liv i min 30" Cinema Display

Innleggav iRogern » lør 30.08.2014 22:06

Du kan få kjøpe min.....
medlem i 198 måneder
 

Re: Hjelp meg holde liv i min 30" Cinema Display

Innleggav andersulvan » ons 24.09.2014 20:05

Ingen som kan hjelpe?
medlem i 117 måneder
 

Re: Hjelp meg holde liv i min 30" Cinema Display

Innleggav Lars A. Gundersen » tor 25.09.2014 10:33

Det er nok ganske få slike i eie av folk som leser dette forumet, og av dem virker som om du ser etter noen som har en slik som er ødelagt men ikke kassert og hvor problemet ikke er LCDen. Det reduserer utvalget til noe ganske nær 0 skulle jeg tro... :-)

Er du sikker på at det er selve LCDen som er problemet, heller en kontrollchip/logikkkrets/kabler i skjermen? Tror nok det beste tipset er eBay ja, om du skal forsøke å få liv igjen i den.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Hjelp meg holde liv i min 30" Cinema Display

Innleggav andersulvan » tor 25.09.2014 19:23

For det første: takk for godt svar :-)

Skal være ærlig og innrømme at jeg ikke er 100% sikker på om det er selve LCDen som er problemet. Har egentlig bare antatt dette.

Når jeg kobler den til macen får den strøm og kontakt osv med den og skjermen kan skrus av/på og lysstyrken justeres som normalt.

Bildet på skjermen viser mange hvite/grå/sorte streker vertikalt, og disse forandres om jeg drar feks et Finder-vindu frem og tilbake på skjermen.

Har sett mange kontrollkort osv som deler på eBay, så om det er noe av dette, og ikke selve LCDen, som er problemet vil det være mye lettere å skaffe deler. Men hvordan skal jeg finne det reelle problemet?
medlem i 117 måneder
 

Re: Hjelp meg holde liv i min 30" Cinema Display

Innleggav Lars A. Gundersen » tor 25.09.2014 19:50

Ok, har du prøvd å koble en annen Mac til den for å sjekke om det er skjermutgangen eller noe annet på selve macen det er problem med?
Siden stripene forandrer seg når du drar et Findervindu eller noe annet over skjermen ville jeg vel helle mot at det ikke er LCDen som er problemet, men det er vanskelig å være sikker.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Hjelp meg holde liv i min 30" Cinema Display

Innleggav andersulvan » fre 26.09.2014 13:12

Har prøvd flere maskiner og innganger, og skjermen ser helt lik ut på alle sammen. Men kan være enig i det at det ikke er selve LCDen som er problemet. Har prøvd meg litt fram og det ser ut til at LCDen er hel. Den viser iallefall "bilde" (fargede streker).

Hvordan skal jeg da finne ut hva som feiler den? Trenger noen forslag til feilsøking.
medlem i 117 måneder
 

Re: Hjelp meg holde liv i min 30" Cinema Display

Innleggav jerry.c.bush » fre 26.09.2014 14:29

For meg kan det høres ut som om det er noe galt med kabelen eller kontakten/pluggen du bruker for å koble til maskinene. Se om du kan finne noe sånt på Ebay.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Hjelp meg holde liv i min 30" Cinema Display

Innleggav andersulvan » fre 26.09.2014 17:53

Mener du da hele kabelen som kommer fra skjermen eller overgangen fra skjermen og inn i MacBooken min?
medlem i 117 måneder
 

Re: Hjelp meg holde liv i min 30" Cinema Display

Innleggav andersulvan » tor 02.10.2014 11:53

Lastet opp 2 bilder slik at dere kan se hvordan bildet på skjermen ser ut, og kan da kanskje få noen ideer til hva jeg kan prøve.

https://www.flickr.com/photos/69744417@N06/15231698748/
https://www.flickr.com/photos/69744417@N06/15415125321/
medlem i 117 måneder
 

Re: Hjelp meg holde liv i min 30" Cinema Display

Innleggav andersulvan » man 27.07.2015 20:59

Nå har skjermen stått å støvet ned i 7-8 måneder, så jeg skal gjøre ett siste forsøk på å redde den. Er det noen som har forslag til hva jeg kan gjøre/prøve?
medlem i 117 måneder
 


Returner til Apple skjermer



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere