Apple og TNT

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Apple og TNT

Innleggav T.B.Hansen » tor 17.01.2013 17:03

For andre gang på kort tid har jeg opplevd at varer bestilt fra Apple Store, med «ekspresslevering» fra TNT, ikke blir levert på døren, men på nærmeste postkontor — uten at det er gjort forsøk på levering på adressen.

Jeg klagde til TNT sist, og sendte forhåndsbeskjed før den nye leveringen — naturligvis uten at det hjalp det minste...

Jeg vil tro at mange opplever det samme, og at mange av disse klager til TNT. Men oversendes disse klagene til Apple? Jeg ville faktisk anta at Apple har interesse av at underleverandører gir kundene den servicen Apple Store lover dem...

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Apple og TNT

Innleggav Wavelength » tor 17.01.2013 17:08

Søk på forumet så finner du veldig mange innlegg som har samme emne.

Så dette er et kjent problem.

Det jeg lurer på i ditt tilfelle er hvor du bor?
For det er slik at TNT ikke leverer i store deler av landet, men heller lar Posten gjøre jobben.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Apple og TNT

Innleggav sortebill » tor 17.01.2013 17:31

Apple har aldri vært interessert i å yte kundeservice på noe som helst plan.

De lager gode produkter, men på service er selskapet pill råttent, tror ikke de bryr seg om tnt gjør ting feil, de vet at det de selger har de monopol på så de trenger ikke yte noe ekstra kundeservice.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Apple og TNT

Innleggav omselberg » tor 17.01.2013 18:12

Det samme skjedde meg for en drøy uke siden. Både jeg og min kone var hjemme da Posten påstod at de forgjeves hadde forsøkt å levere (litt før kl. 10 om formiddagen). Ingen ringte på døren, og jeg fikk heller ingen telefoner. Her er sporingsdata om pakken:

08 Jan 2013 11:22:00 Oslo Shipment Delivered In Good Condition.
08 Jan 2013 10:30:00 Oslo Shipment Awaiting Customer Collection From Drop Off Point
08 Jan 2013 09:56:00 Oslo Customer Not Home. Follow Up Actions Underway
08 Jan 2013 09:52:00 Oslo Out For Delivery.
08 Jan 2013 08:53:00 Oslo Out For Delivery.
07 Jan 2013 16:12:00 Oslo Onforwarded For Delivery
06 Jan 2013 20:53:04 Oslo Shipment Received At Tnt Location
04 Jan 2013 17:22:00 Eindhoven Shipment In Transit.
04 Jan 2013 16:16:10 Eindhoven Shipment In Transit.

Den 7. januar overtok Posten pakken fra TNT. Kl. 09:56 var de angivelig på døren her. Kl. 10:30 befant pakken seg på Kjelsås postkontor, der jeg hentet den kl. 11:22.

Postens påstand om forsøkt levering er i dette tilfellet blank løgn.

Jeg har sendt en klage til Posten, men ennå ikke fått noe svar.
medlem i 182 måneder
 

Re: Apple og TNT

Innleggav hansk_e » tor 17.01.2013 18:29

Samme skjedde med min mor.

Hun hadde bestillt noen flotte bilde bøker gjennom iPhoto, god til før jul. Disse skulle bli sent via UPS (bor i Bergen, så ikke så helt usentralt) på døren. Men de dukket aldri opp! Hver gang hun ringe fikk hu beskjed om at de hadde prøvd å levere, men ingen var hjemme. Etter mye ringing og klaging fikk hun vite at UPS ikke har avdeling i Bergen, og det er Bring som leverer for de, altså posten.

Det hang til og med lapp på døren, med tlf nr å ringe om ingen åpnet, og likevel ver de frekk nok til å lyge å si de hadde vært der flere ganger.

I begynnelsen av januar, to uker etter hu bestiilte fikk hun nok. Hun ringte apple og krevde kjøpet annulert, og pengene tilbake. Dette fikk hun, og personen hun snakket med på Apple virket veldig oppgitt og sint, ikke på henne, men på UPS.

Tror ikke det er Apple, direkte som er er skylden her, men de har valgt et dårlig leveranse selskap.

Men til syvende og sist gir jo dette Appel veldig dårlig PR da de ikke klarer å få levert varene sine
medlem i 146 måneder
 

Re: Apple og TNT

Innleggav Wavelength » fre 18.01.2013 9:40

omselberg skrev:Postens påstand om forsøkt levering er i dette tilfellet blank løgn.

Jeg har sendt en klage til Posten, men ennå ikke fått noe svar.


For noen år siden sto min far og så på postbudet som la lappen om at ingen var hjemme i postkassa. De "visste" altså at ingen var hjemme før de i det hele hadde forsøkt å levere pakka. Lappen var kopi av sendingsmerkingen på pakka, så den var ikke engang med i postbilen. Dette er da altså Posten (som jeg har langt dårligere erfaring med) og ikke TNT.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Apple og TNT

Innleggav gunda91 » fre 18.01.2013 11:26

Grunnen til at ikke sjåførene til Posten prioriterer privatkunder er fordi det i utgangspunktet ikke skal være privatkunder de leverer til. TNT videresender sendingene med Posten Norge som en bedriftspakke og ikke som en På Døra-pakke beregnet for privatpersoner.

Jeg for min del har hatt så mye tull med sjåfører at jeg er sjeleglad for at jeg i det hele tatt får sjansen til å plukke opp pakka når jeg har mulighet på postkontoret. Så slipper jeg styret med å avtale ny tid og sitte i telefonkø til en eller annen kundeservice.

Og TNT har konsekvent begynt med å videresende med Posten når det gjelder privatpersoner etter hva jeg har skjønt.

Brukerens avatar
medlem i 191 måneder
 

Re: Apple og TNT

Innleggav T.B.Hansen » fre 18.01.2013 13:07

sortebill skrev:Apple har aldri vært interessert i å yte kundeservice på noe som helst plan.

Mac-brukere jeg kjenner i Storbritannia lovpriser Apples service. Jeg tror nok helst at det relativt dårlige servicenivået i Norge har sammenheng med at all kundekontakt er lokalisert utenfor Norge, og at medarbeiderne sjelden har norsk som morsmål. Nå har jeg hatt minimalt behov for kundeservice på Apple-produkter — men den lille kontakten jeg har hatt, har ikke gitt dårligere inntrykk enn kontakt med andre multinasjonale firmaer.

Apple har heller ikke monopol på salg av Apple-produkter.

Problemet her ligger i kontraktørsystemet, der Apple anbudsutsetter frakt av varer fra Apple Store. Det er ikke kjøperne som er TNTs kunder, men Apple. Det er TNT som har ansvar for frakten — også om de overlater utleveringen til Posten. Men skal klager på levering føre til noe, må de rettes til Apple. Apple må, som TNTs kunde, forstå at tjenesten ikke er av den standarden Apples kunder forventer, og at avtalen med TNT skader Apples omdømme.

Posten er neppe problemet her. Normalt leverer de på døren her jeg bor, og i motsetning til TNT ringer sjåføren for å sjekke før levering.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Apple og TNT

Innleggav kurka » fre 18.01.2013 14:22

eg for min del har hatt så mye tull med sjåfører at jeg er sjeleglad for at jeg i det hele tatt får sjansen til å plukke opp pakka når jeg har mulighet på postkontoret. Så slipper jeg styret med å avtale ny tid og sitte i telefonkø til en eller annen kundeservice.

Helt enig. Lvering hjem bli alltid merarbeid for meg. Enten må jeg være hjemme på et tidspunkt de ikke har avtalt på forhånd eller så må jeg ringe og avtale tid.

Nei, det aller beste er å få levert til nærmeste butikk så slipper jeg å være avhengig av postens korte åpningstider og lange køer.

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: Apple og TNT

Innleggav T.B.Hansen » fre 18.01.2013 15:14

Når det loves levering på døren, skal man naturligvis få levering på døren. Noen budfirmaer leverer på kveldstid, eller på spesielt avtalt tidspunkt. Butikker som primært selger til private, burde kunne bruke slike.

Henting på postkontor er OK, om det er det man har bestilt/betalt for — men det blir stadig lengre mellom postkontorene, selv i byene. Firmaer som leverer til butikk handler jeg ikke av lenger. Altfor mye uforsvarlig håndtering og oppbevaring av dyre varer, personale som ikke kjenner rutiner etc.

Har forøvrig vært i kontakt med TNT igjen. De skylder på Posten. Og sier at alle klager uansett må gå til Apple. Som bare tar imot klager på produktene; ikke på leveringen.

Kontakter Forbrukerrådet, for å høre om det finnes regler å gå etter i saker der ansvaret pulveriseres gjennom flere ledd av underleverandører.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Apple og TNT

Innleggav omselberg » fre 18.01.2013 15:33

gunda91 skrev:Grunnen til at ikke sjåførene til Posten prioriterer privatkunder er fordi det i utgangspunktet ikke skal være privatkunder de leverer til. TNT videresender sendingene med Posten Norge som en bedriftspakke og ikke som en På Døra-pakke beregnet for privatpersoner.

Hvis det ikke var en pakke beregnet på levering på døren, ville du ikke ved sporing av pakken hos http://www.bring.no få denne opplysningen:

Produktnavn: BEDRIFTSPAKKE DØR - DØR INNLAND

I sporingshistorikken fra TNT ville det i så fall heller ikke stå:

08 Jan 2013 09:56:00 Oslo Customer Not Home. Follow Up Actions Underway

TNT leverer, så vidt jeg forstår, direkte til bedriftskunder, men overlater til Posten å levere til privatkunder. Posten unnlater så å gjøre det de er betalt for, nemlig å levere på døren, idet de påstår at adressaten ikke var hjemme.
medlem i 182 måneder
 

Re: Apple og TNT

Innleggav Andreas0508 » tir 14.10.2014 16:53

jeg har kjøpt en iphone 6 plus vet dere om den kommer i postkontoret eller hjemme på døren?
medlem i 113 måneder
 

Re: Apple og TNT

Innleggav LogistikkMannen » tir 14.10.2014 17:18

Andreas0508 skrev:jeg har kjøpt en iphone 6 plus vet dere om den kommer i postkontoret eller hjemme på døren?


Hei Andrea,

hvis varen din er sendt med TNT så vil den bli videresendt med Posten.
På TNT sine sider står det:
"...Etter ett utleveringsforsøk vil pakken bli lagt på nærmeste postkontor/ post i butikk for henting og en ny sms med detaljer vil bli sendt."
Lenke: http://www.tnt.com/express/no_no/site/h ... _tnt1.html

Hvis du har oppgitt ditt telefonnummer til Apple, så bør du få en SMS før levering, og en til når pakken er på klar til henting på postkontoret.

Ditt TNT sporingsnummer (9 siffer) kan også brukes på posten.no for å spore pakken, men da må pakken ha ankommet Norge.

Håper det hjelper. =)
Sist endret av LogistikkMannen den tir 14.10.2014 21:01, endret 1 gang
medlem i 113 måneder
 

Re: Apple og TNT

Innleggav Chiang Mai 1963 » tir 14.10.2014 17:45

sortebill skrev:Apple har aldri vært interessert i å yte kundeservice på noe som helst plan.


Det er langt fra min erfaring. Ved direkte kontakt til Apple har de vært svært hjelpsomme. De gangene Eplehuset har tatt servicen derimot... Der har jeg veldig dårlig erfaring.

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Re: Apple og TNT

Innleggav Andreas0508 » tor 16.10.2014 18:56

takk logistikkmanen det hjalp fikk hentet den på postkontoret 15. oktober 2014
medlem i 113 måneder
 

Neste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]