Bilder fra maskin over til ekstern disk

Bilder fra maskin over til ekstern disk

Innleggav MasterS » ons 14.01.2015 13:38

Hei.
Har et lite problem. Kjærringas Air begynner å bli full av bilder. Har da ekstern disk som jeg ønsker å flytte alle bildene over til.
Hvordan gjør jeg det, samtidig som jeg beholder de i iphoto-registeret ?

Håper noen kyndige kan hjelpe meg.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: Bilder fra maskin over til ekstern disk

Innleggav iBoy » ons 14.01.2015 14:31

Det kan gjøres så enkelt som å flytte/kopiere mappen som heter iPhoto-bibliotek fra Bilder-mappen på maskinen og over på den eksterne harddisken. I denne mappen ligger alt som trengs, både bilder og filer for organisering etc. For å åpne bildene fra den nye plasseringen er det bare å dobbeltklikke på denne mappen. Ulempen er at den eksterne disken må alltid være tilkoblet for at man skal kunne se og bruke bildene.

Jeg tror ikke iPhoto har de avanserte mulighetene som man har i proff-programmet Aperture, hvor man kan lagre små forhåndsvisninger lokalt og flytte selve bildefilene til et annet sted. På den måten kan man se bildene uten å ha den eksterne disken tilkoblet, men den må bare kobles til hvis man skal redigere eller eksportere bildene.

Nå er det ikke lenge til Apple kommer med et nytt, gratis program som skal avløse både iPhoto og Aperture, hvor man kan lagre alle bildene i nettskyen slik at de ikke tar plass lokalt. Man betaler bare en fast sum for å lagre bildene hos Apple.
medlem i 245 måneder
 

Re: Bilder fra maskin over til ekstern disk

Innleggav jaknudsen » ons 14.01.2015 14:37

Anbefaler å oppgradere den interne disken i maskinen. Det er kjipt å måtte bruke en ekstern dings for å ha tilgang på bildene.

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Re: Bilder fra maskin over til ekstern disk

Innleggav MasterS » ons 14.01.2015 14:53

Bedre å bruke ekstern disk, slipper å kjøpe cd-drive for å legge inn os på ny disk.

Må den eksterne disken gjøres noe med, jeg får den opp på Air'en, men får ikke kopiert filer over, antar det er et rettighetsproblem, men jeg er ikke så inne i mac-verdenen.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: Bilder fra maskin over til ekstern disk

Innleggav jaknudsen » ons 14.01.2015 15:11

MasterS skrev:Bedre å bruke ekstern disk, slipper å kjøpe cd-drive for å legge inn os på ny disk.


Det følger med kabinett når du kjøper SSD, så du kan installere OS rett på den nye disken (eller klone den eksisterende disken) via USB før du bytter disk i maskinen: https://www.komplett.no/search?q=jetdrive+air

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Re: Bilder fra maskin over til ekstern disk

Innleggav MasterS » ons 14.01.2015 15:40

Det går nok, men inntil videre vil jeg få det inn på en ekstern disk, så kan hun jobbe med den.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: Bilder fra maskin over til ekstern disk

Innleggav Grubasek » ons 14.01.2015 16:49

Hvis den eksterne disken kun skal brukes til Air'en bør den formateres som Mac OS Extended (journalført).

Brukerens avatar
medlem i 155 måneder
 

Re: Bilder fra maskin over til ekstern disk

Innleggav MasterS » ons 14.01.2015 22:13

Formatere til exfat og alt ok.

Neste spørsmål er å få inn windowsmappene inn i iPhoto biblioteket.

Forslag ?

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 


Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]