Apple Photos - Venter spent!

Diskusjon rundt Mac OS

Apple Photos - Venter spent!

Innleggav iBoy » fre 23.01.2015 13:58

Apples nye bildeprogram Photos ble lovet tidlig 2015, så utgivelsen må jo nærme seg. Synes det har vært veldig stille rundt dette i det siste. Er det noen som har hørt noe mer om når vi kan vente det? Har det blitt sluppet noen beta- eller utviklerversjoner? Aperture er mitt viktigste program i dag, så jeg er naturlig nok spent på hva Photos vil bli for noe.
medlem i 244 måneder
 

Re: Apple Photos - Venter spent!

Innleggav el-nico » fre 23.01.2015 18:48

Jeg deler spenningen.
Lurer veldig på dette selv, og synes vel noe mer info/bilder snart bør dukke opp.

Mest spent er jeg vel på hvordan det blir med prosjekter/album/smarte album. Jeg óg bruker Aperture som bibliotek og redigeringsprogram, og er nesten 100% fornøyd med hvordan icloud/deling/skjermsparer osv fungerer.
(Har ennå tilgode å oppleve at Aperture automatisk laster opp bilder fra biblioteket mitt, for å kunne se dem på andre enheter :-/ Må gjøre det manuelt)
Dernest gleder jeg meg til å se hvilke redigeringsmuligheter Photos kan by på.
Jeg kommer nok helt sikkert til å holde på Aperture til redigering (og mest sannsynlig lokalt bibliotek på maskinen, siden jeg nå og da befinner meg utenfor wi-fi soner). Hvordan blir det evt da med kopiering/speiling av Aperture bibliotek til/mot Photos, lurer jeg på.

I tillegg til Aperture bruker jeg Pixelmator og Tonality.
medlem i 177 måneder
 


Re: Apple Photos - Venter spent!

Innleggav jerry.c.bush » fre 06.02.2015 9:21

Og litt om appen på Apple sine sider: https://www.apple.com/osx/photos-preview/
Skal oppdatere til 10.10.3 i dag og teste ut... Var ikke så lovende da det ble sagt at de profesjonelle kanskje ikke finner funksjoner her. Og ved første oversikt så ser det jo ut som om det er det samme i denne appen som det er på iOS så det kan sikkert stemme. Men får teste det litt ut senere når det har kommet på maskinen....

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Apple Photos - Venter spent!

Innleggav Macini » fre 06.02.2015 21:32

Noen som vet om Photos vil håndtere RAW-bilder eller om det er like ubrukelig som iPhoto? Har lest de fleste omtaler jeg har kommet over men det virker som "folk flest" er mest opptatt av filter og deling.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Apple Photos - Venter spent!

Innleggav iBoy » fre 06.02.2015 22:34

Photos skal håndtere RAW ja.
medlem i 244 måneder
 

Re: Apple Photos - Venter spent!

Innleggav Macini » lør 07.02.2015 11:13

Da håper vi på det! Har ikke lyst til å gå over til Adobe sine løsninger, liker å betale for programmer og apper når jeg kjøper dem og ikke betale hver mnd for å få lov til å bruke programmene.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Apple Photos - Venter spent!

Innleggav jerry.c.bush » lør 07.02.2015 20:47

@Macini: iPhoto har vel taklet Raw filer i mange mange år. Ikke hos deg?

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Apple Photos - Venter spent!

Innleggav jonhe » søn 08.02.2015 11:02

Du kan fortsatt kjøpe Lightroom på "gamle" måten.
medlem i 144 måneder
 

Re: Apple Photos - Venter spent!

Innleggav Macini » søn 08.02.2015 11:32

Har brukt Aperture i en del år og i denne perioden har jeg ikke brukt iPhoto, men siste versjonen jeg brukte av iPhoto hadde ikke støtte for RAW.

@jonhe hvor får jeg tak i dette? Har sjekket Adobe sine sider uten å finne noe

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Apple Photos - Venter spent!

Innleggav svar » søn 08.02.2015 12:09


Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Apple Photos - Venter spent!

Innleggav Macini » søn 08.02.2015 12:50

Takk for linken!

(og for første gang på veldig lenge har jeg fått epost om aktivitet i tråden...) (sorcerer)

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Apple Photos - Venter spent!

Innleggav el-nico » søn 08.02.2015 22:52

Fant denne også:
https://thephotosexpert.com/tips/2014/9/22/converting-iphoto-photos-ios-8#.VNfBKUKGjdQ

Jeg begynner å bli litt klokere nå, hvis jeg forstår det jeg leser rundt omkring.
Jeg installerer Photos og kopierer Aperturebiblioteket dit. Der inne kan jeg velge mapper/album jeg vil dele i iCloud. Jeg kan flytte bilder rundt og lage nye mapper/album.
Og slik vil ikke mitt Photosbibliotek bli de drøye 50GB som Aperturebiblioteket er. Ikke i iCloud. Slik vil jeg også kunne strømme skjermsparer til AppleTV via iCloud - har nå et smartalbum i Aperture med ca 9000 bilder jeg bruker til det.

Siden plassen bildene mine tar blir det også et økonomisk spørsmål, i og med at dette koster penger. Men jeg er ikke interessert i å ha hele mitt nåværende Aperturebibliotek tilgjengelig, så hvis det jeg har lest stemmer blir det overkommelig/fornuftig.

Jeg faset nylig ut Aperture som uploader til Flickr (http://mac1.no/forum/viewtopic.php?t=297421)
(Jeg er kun sosial med bilder på Flickr. Ikke FB, ikke Instagram, ikke noen andre).
Flickr slapp i dag, tror jeg, en egen uploader (beta) som virker bra.
Ellers bruker jeg knappen i Aperture som deler bilder i Mail.
Aperture som uploader til Flickr har voldet meg mye hodebry og irritasjon.

Jeg liker Aperture veldig godt, og har mange pre-sets jeg bruker jevnlig. Har også en fin flyt Capture NX2 (Så langt synes jeg Nikon lager best programvare til Nikons kameraer)/Aperture/Tonality/Pixelmator. Pixelmatorbilder jeg vil dele har jeg allerede i iCloud. Tonality-mappen dukker ikke opp :-/

Jeg ser nå at Aperture kommer til å bli et rent redigeringsprogram for meg. Over tid. Hvis ikke Photos viser seg like god - til mitt bruk. Og så lenge Aperture fungerer ser jeg ingen grunn til å erstatte det. Kommer den dagen Aperturebibliotket er "verdiløst" i mitt bruk på Mac'en, strømming til AppleTV/skjermsparer, vil jeg vurdere "all-in-Photos". Før jeg kommer så langt vurderer jeg, som så mange andre
Lightroom, OnOne http://www.on1.com og Capture One Pro http://www.phaseone.com/en/Imaging-Software/Capture-One.aspx, eller finne en flyt NX2/Tonality/Pixelmator.

Det hadde jo vært veldig fint å ha hele nåværende Aperturebibliotek i iCloud, velge bilder/mapper som skal være tilgjengelig, muligheter for å redigere på en noe mer avansert måte, åpne bilder med Tonality/Pixelmator .... "All-in-Photos" uten å måtte betale for 50GB (og voksende) bildebibliotek eller rot og tull ;) Vil jo gjerne være litt positiv.
medlem i 177 måneder
 

Re: Apple Photos - Venter spent!

Innleggav Superhai » man 09.02.2015 17:12

På norsk heter "Photos" "Bilder", som matcher ios versjonen. Og det er vel det som er å si om appen, det er en Mac versjon av IOS-varianten. Den støtter RAW, og bruker antageligvis samme OS-nivå-støtte som andre programmer. Den vet at det er et RAW-bilde.
Redigerngsmulighetene er stort sett som i ios. Du kan "forbedre" (automatisk), "rotere" (90º-trinn), "beskjære" (velge område/vinkel, vende, samt utvalgte forhold, pluss en automatisk), "filtre" (8 utvalgte filtre - filtrerer hele bildet), "juster" (justerer lys-, farge-, svart/hvitt-nivå), "retusjer" (retusjere et område av bilde, det er vel den mest avanserte funksjonen) og til slutt "røde øyne" (fjerner rødfarge i et utvalgt område, eller automatisk). Justeringene du gjør kan kopieres, og limes inn i andre bilder. Du kan legge bilder i album, som videre (begge deler) kan legges inn i prosjekter (prosjekter er enten bok, kalender, kort, lysbilder, papirbilder, som kan sendes til "fremkalling"/trykking rett fra appen). Dette er en beta så ting fungerer litt så som så iblant, jeg vet heller ikke om det er ambisjoner om å gjøre programmet mer avansert enn dette. For folk flest(TM) så er det nok alt som man trenger, men jeg synes den er nærmere Iphoto enn Aperture, men ser bedre ut og virker svært rask.
medlem i 131 måneder
 

Re: Apple Photos - Venter spent!

Innleggav admin » man 09.02.2015 18:04


Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Neste

Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]