iMac 2011, defekt harddisk, ny original harddisk?

Diskusjon rundt Apples iMac

iMac 2011, defekt harddisk, ny original harddisk?

Innleggav christoffer444 » tir 17.02.2015 16:43

Jeg leverte inn imacen min til et ikke godkjent verksted her i byen. De satt inn en uoriginal harddisk som igjen er blitt defekt. Jeg sendte macen til Trondheim og fikk denne mailen tilbake:

Jeg har feilsøkt maskinen din og den behøver bytte av harddisk. Ettersom det er ettermontert 3. parts harddisk i maskinen, dekkes ikke harddisken på reklamasjon.

Da denne iMacen behøver original Apple-disk, må vi be deg overse forrige melding, da denne typen iMac ikke kan bruke 3. parts harddisker som vi selger. Vi kan tilby deg følgende harddisker:

1TB Apple Disk til kr 3999
2TB Apple Disk til kr 4799
256GB Apple SSD til kr 10699

Pris er inkludert arbeid og moms.

Dersom man ikke bruker original Apple disk, så vil viftene gå for fullt fram og tilbake uten forvarsel, da Macen ikke klarer å lese temperatur-data fra uoriginale harddisker/SSDer.

Jeg har to spørsmål:

Må denne maskinen bruke originale disker?
Hvor får jeg kjøpt disse slik at jeg får ordnet dette selv? Ekstreme priser hos eplehuset. Ønsker primært SSD. Forslag til disker?

Tusen takk på forhånd.
medlem i 192 måneder
 

Re: iMac 2011, defekt harddisk, ny original harddisk?

Innleggav troffen » tir 17.02.2015 21:18

Hørtes ekstremt ut...

Kan du ikke bruke ekstern boot disk da? BVet ikke sikkert, men burde vel funke selv om du ikke har intern disk?
Har en iMac 27" mid 2011 med 1TB hdd, og har i det siste vært inne på tanken å kjøpe en 256GB ekstern SSD med thunderbolt. Disse koster vel i overkant av et par tusen. Så kan du kjøpe en vanlig eksterndisk på 3TB til en tusenlapp så har du 3x lagringsplassen og raksere maskin enn du hadde til 1000kr mindre enn Eplehuset skal ha for å montere 1TB org.disk.

ifixit.com har masse guider for å bytte disk og montere ekstra SSD i iMac, og de selger også verktøy og disker, så du kan jo sjekke der.
medlem i 198 måneder
 

Re: iMac 2011, defekt harddisk, ny original harddisk?

Innleggav Valotunk » tir 17.02.2015 21:32

Aldeles sinnsyke priser de forlanger for en harddisk med litt modifisert (Applefisert) firmware.

3999,- for en 1TB harddisk som burde koste 500,-...
4790,- for en 2TB harddisk som burde koste 750,-...
10699,- for en 256GB SSD som burde koste 1000-1200,-...

For prisen av den siste der kan en kjøpe 3TB med SSD eller evt. 32TB med harddisker.
Greit nok at arbeid er inkludert, men det kan likevel på ingen måte forsvare de astronomiske prisene der.

Kjøp denne:

http://eshop.macsales.com/item/OWC/DIDIMACHDD11/

og sett inn akkurat hvilken harddisk/SSD du måtte ønske.
medlem i 198 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]