TRENGER DESPERAT HJELP

Diskusjon rundt Apples iMac

TRENGER DESPERAT HJELP

Innleggav SF » ons 25.02.2015 0:54

I et desperat forsøk på å "fikse" min iMac på egenhånd, har jeg for første og siste gang insett at jeg IKKE har magiske evner i denne datateknologien.

Nå er jeg rettere sagt livredd for at jeg har ødelagt hele maskinen.

iMacen ble i hovedsak kjøpt og brukt i forbindelse med mitt hjemmestudio, hvor jeg i stor grad tok nytte av den innebygde appen som maskinen ble levert med, nemmelig garageband.
Generelt tok jeg stor nytte av maskinens innebygde ilife-programvarepakke.

Etterhvert ble maskinen også brukt mer og mer til hverdagslige ting, som streaming av musikk, filmer osv..

Operativsystemet på maskinen er opprinnelig OS X Mavericks versjon 10.9, og på et tidspunkt lastet jeg ned OS X Yosemite.
I senere tid har det begynt å hagle pop-ups hver gang jeg enten åpner en side, eller er i ferd med å skrive inn ord på den aktuelle siden jeg søkte på.
Jeg forsøkte alt mulig av programvarer for å fjerne dette problemet, men det gikk aldri bort.
Til slutt ble alt så ille at jeg bestemte meg for å finne ut av hvordan jeg kunne reinnstallere maskinen til fabrikkinnstillinger.
Det sto greie instrukser på nettet, så jeg fulgte dem. Fikk en oppfattelse av at det ikke var så mange andre alternativer til hvordan man kunne gjøre dette på egen hånd, så jeg konkluderte med at det var verdt et forsøk.

For å være sikker, brukte jeg en ekstern hardisk og lagret alt av dokumenter, musikk og bilder på denne, før jeg bestemte meg for å bare slette alt på maskinen med sikker tømming, slik at maskinen kunne få en frisk start med null innhold.
Når dette var gjort, fulgte jeg første instruks som var å foreta en omstart med cmd + r .. og når jeg kom til valgmenyen, valgte jeg å laste ned OS X Yosmite på nytt, siden det ikke kom opp noe annet valg. Jeg håpet at dette i første omgang skulle være nok til at værtfall pop-upsen forsvant, men når alt var innstalert på nytt, var dette problemet fortsatt uendret.
Jeg gjorde en ny omstart med cmd + r og trykket denne gangen på diskverktøy siden jeg ikke fant noe annet som var relevant for mitt problem.
Og her startet sirkuset!
Jeg var så frustrert på dette tidspunktet at jeg bare trykket på ett eller annet og foretok et "slett" som vedvarte i over 7 timer! Ikke fikk jeg stoppet det heller.
Helt ærlig så hadde jeg ingen aning om hva jeg drev med over hodet.. jeg tenkte ganske enkelt at .. nei, jeg vet ikke hva jeg tenkte en gang :-/
Uansett, når dette slettingen var over, ble det nok en omstart for å sjekke resultatet av det som nettopp hadde skjedd.. men det eneste som poppet opp på skjermen var en mappe med et stort spørsmålstegn som blinket.
Det var da jeg sank ned i stolen med hendene i hodet.. hva hadde jeg gjort nå (?)
Igjen ble det en omstart med cmd + r og jeg trykket fortvilet på alt som var og endte nok en gang opp på dette med å innstallere OS X på nytt, men denne gangen var ikke valgalternativet Yosmite, men bare Mountain Lion ..??
Jaja tenkte jeg, å innstallerte deretter dette.
Dette gikk heldigvis fint og jeg kom omsider til et skrivebord og hadde et velfungerende nett uten pop-ups igjen.. MEN, jeg hadde jo mistet ilife programvarepakken som fulgte med maskinen, som kanskje var det jeg var mest avhengig av.
Jeg kunne laste ned garageband fra apple store, men da mot betaling.. og dette er jeg jo ikke interessert i når jeg opprinnelig har det på maskinen.
Jeg vet ikke hvorfor, men jeg tenkte kanskje at ilife pakken ville komme tilbake dersom jeg IGJEN lastet ned Yosmite .. ( ja, som sagt, jeg eier ingen evner i data )
Jeg lastet ned, og såklart skjedde det ingen forandring.

Har jeg rett og slett klart å slette HELE maskinens opprinnelige innhold for godt??
Hva gjør jeg?
Mountain Lion og Yosmite er uinteressant for meg. Alt er bare rot. Docken er annerledes og ting har bare blitt helt fremmed.
Hvordan får jeg tilbake den opprinnelige tilstanden på maskinen??

Jeg håper virkelig noen kan hjelpe meg og komme med innspill, og gjerne med et dataspråk som det kan gå an å forstå :-P

Jeg vil ha tilbake Mavericks! :-(
medlem i 109 måneder
 

Re: TRENGER DESPERAT HJELP

Innleggav Jonas.J » ons 25.02.2015 5:49

Kanskje dette kan hjelpe deg?
http://support.apple.com/no-no/HT4718
medlem i 151 måneder
 

Re: TRENGER DESPERAT HJELP

Innleggav jerry.c.bush » ons 25.02.2015 10:21

I linken til Jonas så kan du legg merke til denne:

Kode: Merk alt
Gjenopprette iLife-programmer etter Internett-gjenoppretting av OS X
Hvis datamaskinen ble levert med OS X Lion eller nyere, og du sletter harddisken og installerer OS X, kan du laste ned iPhoto, iMovie og GarageBand fra Mac App Store.
Etter installering starter du (opp) fra OS X.
Velg App Store fra Apple-menyen.
Oppgi Apple-ID-en og passordet når du blir bedt om det.
Klikk på Kjøp.
Hvis du ikke tidligere har godtatt de inkluderte iLife-programmene i Mac App Store, skal du se iLife-programmene dine i Godta-delen av skjermbildet. Klikk på Godta.
Du kan bli bedt om Apple-ID og passord en gang til. iLife-programmene blir nå flyttet til Kjøpt-delen. Disse programmene er en del av programvaren som fulgte med datamaskinen. Din konto vil ikke bli belastet for dem. Klikk på Installer for å fullføre installeringen av programmene.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: TRENGER DESPERAT HJELP

Innleggav Jonas.J » ons 25.02.2015 10:35

Helt riktig jerry.c.bush. Jeg burde ha påpekt dette, men syntes Apple klarte å forklare det ganske greit. :-)
medlem i 151 måneder
 

Re: TRENGER DESPERAT HJELP

Innleggav strukt » ons 25.02.2015 17:11

Hmm...

Prøv å restart maskinen og samtidig trykke:

CMD + alt + r

Da tvinger du den til en internet recovery. Det skal komme opp en sån snurrende jordklode... la den laste en stund. Har for meg at oprinnelig OS skal lastes ned da.

Good luck :)

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: TRENGER DESPERAT HJELP

Innleggav jerry.c.bush » ons 25.02.2015 17:39

;) Hadde bare noe tid til overs Jonas.J....
Neida, jeg lurte faktisk litt på dette selv etter å ha blitt spurt om dette og da kunne jeg ikke svare pga jeg ikke visste. Nå vet jeg også dette, så jeg lærte også noe i denne tråden.
Og for enkelhetens skyld så la jeg det bare inn i tråden så det er enklere om noen senere lurer. Tjolahoppsannsa!

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]