DAW-software - Mikrofon

Diskuter lyd-programvare. Ikke iTunes, det skal diskuteres i iPod/iTunes kategoriene lengre ned.

DAW-software - Mikrofon

Innleggav Raste » ons 15.04.2015 22:44

Hei

Nettopp gått til anskaffelse av keyboard og mic siden jeg er litt smågira på å leke med litt med hjemmestudio. Som DAW-software så bruker jeg Logic X, men jeg har et lite problem som er sikkert veldig lett å fikse. Det har seg sånn at jeg ser at LogicX fanger opp lyden, men jeg vil gjerne få lyden ut så jeg kan høre meg selv også før jeg tar opp. Er dette mulig?

Brukerens avatar
medlem i 180 måneder
 

Re: DAW-software - Mikrofon

Innleggav Gitman » ons 15.04.2015 23:37

Jada, det er fullt mulig, bare les bruksanvisningen (Hint: Preferences/Audio) men om du akkurat skal begynne med dettet er kanskje Garageband et bedre alternativ? Logic er kanskje mer for profesjonelle /viderekommende :)
Jeg er litt frekk nå fordi Logic kan fort bli svært forvirrende om du aldri har gjort dette før og dermed blir du sittende der og spørre om alt.
medlem i 230 måneder
 

Re: DAW-software - Mikrofon

Innleggav Raste » ons 15.04.2015 23:45

Hehe, du er da ikke frekk. Hmm, ja, jeg har sett der og huket av det jeg skal. Dessverre så fungerer ikke det heller. Noen tips?

Brukerens avatar
medlem i 180 måneder
 

Re: DAW-software - Mikrofon

Innleggav budbringeren » tor 16.04.2015 7:23

Nå bruker jeg ikke Logic, men er du sikker på at du har input monitoring slått på? Tror den ligger på selve audiokanalen i vinduet som du skal recorde til. Siden du ser at det er lyd antar jeg du har valgt riktig lydkort under innstillinger. "I" må lyse orange om jeg husker riktig.

Må si meg uenig om at man ikke kan starte med Logic X. Logic var en gang for profesjonelle, men så tok apple over og forenklet logic noe voldsomt. Hadde lydstudiokurs for nybegynnere en sommer, og de fleste hadde Logic X og det var null problemer. Skal du leke med mikrofon tror jeg du innen kort tid kommer til å ergre deg over enda mer forenklet DAW som Garageband er. Tror du tjener mest på å lære deg det grunnleggende som er veldig enkelt med Logic.

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Re: DAW-software - Mikrofon

Innleggav morei » tor 16.04.2015 8:00

Har du ett eksternt lydkort?
medlem i 138 måneder
 

Re: DAW-software - Mikrofon

Innleggav Raste » tor 16.04.2015 9:38

Ja, men det er et veldig veldig billig et som er i grunn ikke beregnet til studio tror jeg. Kan det være der årsaken ligger?

Brukerens avatar
medlem i 180 måneder
 

Re: DAW-software - Mikrofon

Innleggav rungrona » tor 16.04.2015 11:13

Så lenge Logic X ser lydkortet - og du definerer inn/ut på Audio oppsettet, så sjekk under Audio - General om input monitoring bare er enablet for focused/record enabled track. Det er en fordel å ha det på, men da må du record enable lydsporet i tillegg til å ha input monitoring satt på (som budbringeren sa) - så skal du få monitor lyd.

Det er en fare for feedback med dette skrudd på, men det må du håndtere selv.
medlem i 175 måneder
 

Re: DAW-software - Mikrofon

Innleggav Raste » tor 16.04.2015 13:02

Alt er korrekt i innstillinger, eneste jeg kan høre er om jeg blåser hardt inn i micen, men stemmen vil den ikke motta...

Har jeg for dårlig lydkort?

Brukerens avatar
medlem i 180 måneder
 

Re: DAW-software - Mikrofon

Innleggav rungrona » tor 16.04.2015 15:34

Kommer det inn lyd når du tar opp? Tror neppe lydkortet er feil, men det kan jo hende det er feil mikrofon til lydkortet. Så lenge Logic ser lydkortet skal det fungere.
medlem i 175 måneder
 

Re: DAW-software - Mikrofon

Innleggav Gitman » tor 16.04.2015 18:51

Om du hører når du blåser hardt i mic'en virker det som lyd inn er satt for lavt. Hvilken mic er dette og hva slags lydkort? Litt info om dette kan hjelpe oss bedre å hjelpe.
Hvis du går inn i systeminstillinger/lyd/lyd inn og velger lydkortet så ser du fort om det fungerer der som det skal.
medlem i 230 måneder
 

Re: DAW-software - Mikrofon

Innleggav Raste » fre 17.04.2015 15:18

Mikrofonen er i en grei kvalitet, men det lydkortet jeg bruker pdd nå er bare en liten usb-adapter siden jeg venter på et annet lydkort som er beregnet til studio som jeg får om litt. Er kanskje lydkortet som er for svakt? Sikkert noe billig crap til 50kr som jeg har nå.

Brukerens avatar
medlem i 180 måneder
 

Re: DAW-software - Mikrofon

Innleggav rungrona » søn 19.04.2015 19:50

Så lenge lydkortet kjennes igjen av maskinen, og har mikrofon-inngang bør det kunne produseres lyd selv med et billig lydkort. Mulig mikrofonen krever phantom-power eller at mikrofonen er koblet til en inngang som krever linje-nivå (og dermed ikke er en reell mikrofon-tilkobling), men det blir spekulasjoner.

Billig eller dyrt lydkort gir forskjellige muligheter og kvalitet, men lyd bør det kunne bli uansett.
medlem i 175 måneder
 


Returner til Lyd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere