Gjenoppretting

Diskusjon rundt Apples iMac

Gjenoppretting

Innleggav dakri » ons 22.04.2015 12:14

Kjørte "Verifiser disk" via Diskverktøy. Fikk følgende melding (i rødt) Feil: Denne disken må repareres med gjenopprettingsdisken. Start maskinen på nytt, o.. R-tasten til du ser Apple-logoen. Når vinduet OS-X-verktøy vises, velger du Diskverktøy Er dette "alvorlig"? Og hva av meldingen er det som ikke vises ("start maskinen på nytt, o.. R-tasten..... ") Noe er åpnebart blitt borte? Hva skjer egentlig når man gjenoppretter en disk? Mister jeg programmene jeg har? Mister jeg dokumenter, mp3-filer, bilder.... Elller? Og hva er egentlig gjenoopprettingsdisken? Er det en "disk" jeg burde hatt/laget meg? .... Temmelig amatør på dette her,,,,

Brukerens avatar
medlem i 143 måneder
 

Re: Gjenoppretting

Innleggav Ove » ons 22.04.2015 14:08

Gjenopprettingsdisken (OS X Recovery) er en sak som ligger skjult på maskinen. Du får tilgang til den ved at du under omstart eller oppstart holder nede tastene "cmd" og "R". Det er altså command-tasten, den med severdighets-symbol (valknute), som mangler i det du siterer med rødt. Den finnes både til venstre og til høyre for den lange mellomromstasten nederst på tastaturet.

Da får man fire valg, Diskverktøy (Disk Utility) er ikke farlig, da starter du samme programmet som ellers ligger i Verktøy-mappa inne i Programmer-mappa, men med sånn oppstart kan programmet gripe dypere inn i maskinen enn når du starter det fra en vanlig bruker-konto eller administrator-konto. Apple skriver litt her (på engelsk):

https://support.apple.com/en-us/HT201314

Øverst på denne siden ser du oppstartbildet i en sånn prosess, her på engelsk, formodentlig er det på norsk hos deg:

http://www.howtogeek.com/189575/8-mac-s ... very-mode/

Det du skal gjøre er kort forklart midt på siden: "Manage your disks". Man skal markere disken og klkke på "Reparer". Skal se om jeg finner noe grundigere.

P.S. Så lenge du ikke bruker Diskverktøy til å formatere eller partisjonere harddisken så mister du ikke noe. Ved slike valg får man advarsel først.

Ellers er det fint om du skriver hvilken maskin du har og hvilket OS. Det får du fram hvis du under eple-menyen øverst til venstre på skrivebordet klikker på øverste valg: "Om denne maskinen".
medlem i 230 måneder
 

Re: Gjenoppretting

Innleggav dakri » tor 23.04.2015 7:10

Takk for utfyllende svar, Ove.
Ang maskin/OS - sp har jeg en iMac 27" (fra ca. 2011) og OS X Yosemite 10.10.2.

Skal "driste meg" på å prøve dette senere i dag!

Brukerens avatar
medlem i 143 måneder
 

Re: Gjenoppretting

Innleggav Ove » tor 23.04.2015 10:22

Det bør gå bra. Du har jo allerede brukt Diskverktøy som vanlig innlogget bruker.

Du ser to symboler for harddisken din, marker det øverste og velg "Reparer disk".

Deretter kan du markere symbolet rett under, som er litt innrykket i forhold til det øverste. Der kan du velge "Reparer diskrettigheter".

Får du igjen meldinger i rødt bør du kopiere eller skrive dem av og la oss få vite.
medlem i 230 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron