Apple Photos - Venter spent!

Diskusjon rundt Mac OS

Re: Apple Photos - Venter spent!

Innleggav iBoy » man 20.04.2015 9:44

@ el-nico:
Skulle ønske jeg kunne si det funket, for jeg hadde gledet meg sånn til dette: et program som kunne lagre alle råfiler og brukes til organisering, redigering og deling. Men for min del funker det dessverre ikke til noen av delene. Iallfall ikke ennå.

Redigeringsdelen blir for svak når man er vant til alle mulighetene i Aperture, f.eks. kan man ikke skarpe opp bare en del av et bilde, man må ta alt på en gang, og da ødelegger man områder som man ønsker skal være uskarpe (jeg bruker mye liten dybdeskarphet og selektiv fokus).

Skal man redigere i Aperture og eksportere prosjekter som bibliotekfiler (råfiler med redigeringsinformasjon), kan dette bare gjøres én gang, man kan ikke legge til slike prosjekter flere ganger slik man kan i Aperture. Man må da bare eksportere JPEG-filer, men da mister man bl.a. ansiktsinformasjon i bildene, dersom dette ble gjort i Aperture, men først og fremst mister man råfilenes redigeringsmuligheter. Evt. må man bytte mellom flere biblioteker, men de kan ikke slås sammen, og bare ett hovedbibliotek kan sykroniseres med iCloud. Nå har jeg byttet bibliotek noen ganger, og det har før til at all iCloud-synkronisering har stoppet opp, også i hovedbiblioteket.

Foreløpig er det kun delte album som dukker opp i ATV, som før. Og disse albumene har jo den dumme begrensningen at bildene ikke kan oppdateres eller byttes ut senere, og beholde sin opprinnelige plassering. Det hadde vært veldig kjekt om alle album i Bilder dukket opp i ATV, det tipper jeg vil komme etter hvert.

Nå har jeg lastet ned en prøveversjon av Lightroom, fordi jeg er lei av hele greia. Synes det er veldig trist at Aperture forsvinner og vi over middels fotointeresserte blir overlatt til oss selv. Har ikke funnet noen smart måte å overføre bilder fra Lightroom til iCloud ennå, og det fører kanskje til at jeg dropper iCloud også. For øyeblikket er alt veldig kaotisk for min del, jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av bildene mine lenger.
medlem i 244 måneder
 

Re: Apple Photos - Venter spent!

Innleggav Haakon » man 20.04.2015 10:58

Si meg; er "Hendelser" borte fra Bilder nå? Den funksjonen var jo så svært bra!
medlem i 237 måneder
 

Re: Apple Photos - Venter spent!

Innleggav el-nico » man 20.04.2015 11:27

@iBoy:
Takker for innsikt og erfaringer.
Vi skjønte vel alle at det ville bli nye ting å ta hensyn til, og at det ikke er en ny Aperture som ville komme.
Selv importerer/exporterer jeg bilder frem og tilbake mellom programmer - det er ting Aperture ikke gjør for meg, som ikke Pixelmator gjør for meg osv osv .. - så jeg har lagt meg til vanen å avslutte og lagre med å tildele f.eks Ansikter. I Aperturebiblioteket.
Og da lagrer jeg i .jpg-format av hensyn til plass. RAW-filene lagrer jeg ikke i Aperture, men bruker heller det som fotoalbumet mitt (i tillegg til redigering). Og da kommer det med bilder som skjermsparer på ATV/Mac inn i bildet. Fungerer jo så greit i Aperture. Jeg har en smartmappe med de og de ansiktene, i tillegg til etiketter (de fargekodene man kan legge til bildene). Og når jeg er på besøk hos min mor eller søster er det så enkelt å få en skjermsparer/slideshow som jeg ikke bruker når det er en kveld med gutta, og absolutt omvendt ;)

Jeg skal virkelig teste litt mer av Bilder, og spesielt dette med deling av Album.

En annen ting jeg frykter er å ikke kunne lagre presets i Bilder ...
Jeg liker å jobbe med like stiler og metoder, og så ta nye bilder med nye motiver m.m, leke med lys m.m.m, og da er det veldig kjekt å ha det jeg vil redigere liggende ett klikk unna i Aperture ...
Mulig det er en slik mulighet i Bilder, men jeg har ikke funnet den.
Uansett; takk for svar. Jeg ble klokere.
medlem i 177 måneder
 

Re: Apple Photos - Venter spent!

Innleggav jerry.c.bush » tor 23.04.2015 13:32

@Haakon: Hendelser har nå blitt til Album, som fungerer på samme måte.

@el.nico: Presets i Bilder er ennå ikke tilgjengelig. Håper det blir tilgjengelig etterhvert. Det er et av godene i Aperture, sammen med en del andre ting som gjør at Bilder blir en nedgradering av dimensjoner som programmet er for øyeblikket. Aperture blir nok brukt en god stund til fremover...

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Apple Photos - Venter spent!

Innleggav fosile » man 04.05.2015 17:01

Hei.

Jeg er relativt fersk mac-bruker, kjøpte min første mac høsten 2014 og er veldig fornøyd. Men enkelte ting sliter jeg med å forstå, og nå som iPhoto ble erstattet av Bilder, syns jeg det er helt håpløst å finne tak i bildene mine.

Ikke hvis jeg åpner programmet Bilder, men hvis jeg f.eks vil dele et bilde på facebook, eller hvis jeg vil bruke et av bildene mine til en plakat osv. For hvor i all verden er filene lagret? Hvis jeg i finder finner fram til "bilder-bibliotek", så er det jo bare en gigantisk fil med alle bildene mine inne i seg. Under den igjen er det en vanvittig mengde undermapper som er helt ulogisk organisert. Jeg har ikke sjans. Dette er jo helt håpløst!

I tillegg så driver Bilder og laster opp bildene mine til iCloud, dette har programmet drevet med i flere måneder. Hvis jeg går inn der står det hvor mange bilder som gjenstår å laste opp, og det går utrolig sakte. Jeg startet på rundt 2500 bilder, nå er det 1400 igjen. Det virker som om programmet må ligge åpent med den dialogboksen åpen for at denne prosessen skal gå sin gang.

Jeg er såre fornøyd med macen og har hatt iPhone i 5 år, men akkurat dette syns jeg er veldig vanskelig. Hvordan kan jeg f.eks klare å få tak i bildene mine som rene bildefiler, og lagre disse et sted hvor jeg får tak i dem via finder?
medlem i 107 måneder
 

Re: Apple Photos - Venter spent!

Innleggav teknoguiden » man 04.05.2015 17:04

I Photos merk bildene du vil ha tak i og velg arkiv -> eksporter eller bare dra dem ut på skrivebordet. Dersom du drar dem ut på skrivebordet tror jeg de blir forminsket noe, men bruker du den første metoden får du full størrelse.
medlem i 142 måneder
 

Re: Apple Photos - Venter spent!

Innleggav fosile » man 04.05.2015 17:23

Hei og takk for svar,

med andre ord, hvis jeg f.eks vil legge ut et bilde på facebook fra mac'en, så må jeg først gå inn i Bilder, hente ut bildet og legge det et annet sted (i en mappe eller på skrivebordet), og deretter kan jeg finne fila.

Det var nå merkelig at mac, som er så innmari smart og lettvint, skal være så tungvint.

hilsen Hanne-Sofie :)
medlem i 107 måneder
 

Re: Apple Photos - Venter spent!

Innleggav teknoguiden » man 04.05.2015 19:20

Merk bildene du skal legge ut og trykk på deleknappen øverst til høyre i Bilder-appen. Det er en firkant med en pil ut av. Dersom du har satt opp Facebook på Macen din tror jeg det er en av alternativene.
medlem i 142 måneder
 

Re: Apple Photos - Venter spent!

Innleggav Ducati » man 04.05.2015 20:57

Noen som har funnet en god måte på å importere flere iPhoto bibliotek til nye Photos? :!
medlem i 172 måneder
 

Re: Apple Photos - Venter spent!

Innleggav fosile » tir 05.05.2015 13:04

Hehe, jeg har ikke satt opp facebook slik verken på telefonen min eller på macen. Jeg syns ikke at facebook trenger å være integrert i dingsene mine og få tilgang på alle mine kontakter osv. Ihvertfall ikke min laptop!! :D

Så da får jeg heller leve med at jeg må gå noen omveier for å få det til. Jeg har jo valgt det sjøl, men nå vet jeg ihvertfall noen måter jeg kan gjøre det på. Takk! :)
medlem i 107 måneder
 

Re: Apple Photos - Venter spent!

Innleggav teknoguiden » tir 05.05.2015 13:29

Fant en annen løsning: Logg inn på Facebook. Trykk legg til bilder/video. I Finder-vinduet som kommer opp scroller du nedover på venstresiden til du kommer til feltet som heter "Medier". Trykk på bilder. Nå skal du ha tilgang til alle bildene fra bilder-programmet. Regner med dette fungerer på andre nettsider og programmer også :)
medlem i 142 måneder
 

Re: Apple Photos - Venter spent!

Innleggav fosile » tir 05.05.2015 17:44

Ja ser der, der var de plutselig! Fram til i dag så fikk jeg ikke bildene opp da jeg gjorde dette. Da kom bare den fila som heter "bildebibliotek" og som ikke lot seg åpne videre til enkeltbildene. Men nå går det plutselig an likevel, akkurat som det var før med iPhoto. Merkelig. Men nå er snart den lange opp/nedlastinga jeg nevnte ferdig. Nå har han bare 130 bilder igjen. Kanskje det er det som har gjort susen? :)
medlem i 107 måneder
 

Re: Apple Photos - Venter spent!

Innleggav el-nico » ons 06.05.2015 20:23

Hei hei.
Jeg prøver nå (for tredje gang) å gå all-in Bilder (og er ekstatisk over at jeg beholdt Aperture-biblioteket).

Jeg lurer vel mest på en ting;
Når jeg nå har Bilder på plass, oppdatert bibliotek og alt det der, får jeg uansett hva jeg gjør beskjed om at iCloud bildebibliotek blir slettet fra iCloud om 2 dager.
Når jeg gjør som programmet ber, og går til Systemvalg - iCloud kontrollpanel, finner jeg ingen mulighet om å forhindre dette ... og da blir jeg noe usikker ...

Noen andre som har opplevd dette?
Bilde

Ellers må jeg vel si at jeg begynner å bli rimelig irritert.
Jeg skrev jeg prøver for tredje gang nå. Enn så lenge har Bilder ikke fungert i det hele tatt for min del. Alt er skrudd på på alle enheter. Jeg har kjøpt 200GB i iCloud. Jeg skrur av og på Bilder og bildestrøm og iCloud, jeg restarter MBP, iPad og iPhone.
Det eneste jeg har fått til, egentlig, er å fylle opp disken på MBP med 32GB "Sikkerhetskopier" og 26GB "Annet" ....

Update: Ok, jeg fant endelig muligheten for å forhindre sletting (har forsåvidt aldri bedt om det i utgangspunktet), og få Bilder til å laste opp til iCloud. I Systemvalg - iCloud trykket jeg [Administrer]. Der klikker jeg Bildebibliotek og videre klikk på noe alá "Nei, ikke gjør det".
Så nå ser jeg faktisk - langsomt, men sikkert - at bilder fylles opp i iCloud.
Jeg tar det herifra, og ser når alt er ferdig.
medlem i 177 måneder
 

Re: Apple Photos - Venter spent!

Innleggav fosile » tor 14.05.2015 13:31

For min del tok det veeeeldig lang tid før bildene ble ferdig lastet opp til iCloud. Det virket som om programmet måtte være åpent og dialogboksen med for at det skulle foregå noe der. Tilslutt etter mange dager og uker er den nå omsider ferdig, og nå fungerer alt tilsynelatende normalt. Jeg hadde ikke kommet meg så langt at jeg hadde lagd albumer osv i gamle iPhoto, gikk over til mac i høst, så det er jeg glad for. Skjønner at mange som hadde lagd seg albumer og systemer er ganske frustrert over at bildene blir organisert på en annen måte nå.
medlem i 107 måneder
 

Re: Apple Photos - Venter spent!

Innleggav el-nico » tor 14.05.2015 14:24

Tiden, ja.
Jeg fant det best å la maskinen stå på, med alle dvale/strømsparefunksjoner skrudd av, ett par døgn. Ser i dag at antall bilder fra Aperture til Bilder stemmer.
Ellers tok jeg med en håpløst rotete bibliotekstruktur med fra Aperture. Burde helt klart lagt ned en kveld og ryddet opp før overgang til Bilder :rolls eyes: .
MEN ... Nøkkelord-funksjonen i Bilder finner jeg særdeles effektig og hjelpsom. Nøkkelord allerede festet til bildene mine (av maskin, programvare, kamera, gudene vet hva og hvordan dette egentlig virker) er nesten skremmende presise, og gjør det veldig, veldig enkelt å finne igjen bilder.
Så med aktiv bruk av Nøkkelord og Smarte mapper er det enkelt å finne igjen bilder.

Det neste jeg gjorde var å flytte i underkant av 400 filmsnutter, type hjemmevideoer, fra iTunesbiblioteket til Bilder. Gjorde som beskrevet ovenfor; lot maskinen bare stå og gå for seg selv i en krok. Også det gikk som smurt. Så nå er filmene tilgjengelig på AppleTV via iCloud, og døtre små kan se uten at min mac må være på.
Veldig kjekt.

Det gleder meg litt å se at mine ønsker/behov for å redigere bilder ikke blir tilfredsstilt av Bilder. Jeg vil faktisk mer enn det Bilder har å gi meg. Det er greit, det er mer enn bra nok for å lett justere ferie-/hverdagsbilder. Jeg tror de aller, aller fleste vil klare seg med mulighetene Bilder tilbyr.
Så jeg bruker fremdeles Aperture til redigering, dog importerer jeg ikke lenger bilder til programmets bibliotek, og har fjernet hele biblioteket ellers fra maskinen (flyttet over til ekstern back-up disk). Jeg bruker også Tonality, Pixelmator og beta-versjonen av Affinity (mulig en verdig arvtager for Aperture), og arbeidsflyten til bildet tilslutt ender opp i Bilder fungerer :)
Kommer det plug-ins i fremtiden alá Nik Collection f. eks. til Bilder, kommer jeg til å virkelig gi det en sjanse.

For meg ble Bilder et nytt og bedre bibliotek for å dele bilder og film, faktisk. En ny "siste stopp" og arkivering av bildene mine. For hvert bilde jeg tar med tanke på å redigere og jobbe med, tar jeg ti-tyve som sendes rett til iCloud. Og jeg finner enkelt tilbake til bilder tatt hvis jeg skulle ville se litt nøyere på de.

Etter en del rot og frustrasjon - tipp topp tommel opp :-D
medlem i 177 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron