iPhoto og iMovie borte fra Macen

iPhoto og iMovie borte fra Macen

Innleggav Henrii » ons 22.04.2015 0:39

Hei,

Jeg har nettopp brukt mange timer på å få slettet alt på min Macbook Pro (13-tommers, midten av 2012) - OS X Yosemite. Jeg gjorde dette fordi ting jeg ikke trenger bare har hopet seg opp, og jeg fant ut at det enkleste var å fjerne alt så ikke det unødvendige stjeler kapasitet.

Jeg la over de bildene og dokumentene jeg ville spare, på en ekstern harddisk. Nå er Macen oppe og går som ny igjen, men jeg har mistet både iMovie og iPhoto. Og det er egentlig litt krise... Dette er jo programmer som skal følge med når du kjøper macen, og jeg har jo hatt dem før. Jeg prøvde å sjekke om jeg kunne laste dem ned fra App Store, men det koster penger... Dette skal jo ikke være mulig. Hva kan jeg gjøre?

Hilsen en som er utrolig stresset og sint på seg selv nå... :-(
medlem i 107 måneder
 

Re: iPhoto og iMovie borte fra Macen

Innleggav nikkor » ons 22.04.2015 8:28

Hvis du har oppgradert til siste os versjon så har apple fjernet Iphoto og Imovie og lagt inn "Bilder" istedefor.
medlem i 198 måneder
 

Re: iPhoto og iMovie borte fra Macen

Innleggav Henrii » ons 22.04.2015 8:46

Takk for svar!

Har du noen anelse om hvorfor Apple bare finner på å gjøre sånn. De fjernet iPhoto for en stund tilbake også, men så kom det tilbake. Nå må de bestemme seg..

Synes det er håpløst at de kan fjerne sånne programmer helt uten videre. Det er sikkert ikke bare jeg som er flittig bruker av dem..
medlem i 107 måneder
 

Re: iPhoto og iMovie borte fra Macen

Innleggav Ove » tir 28.04.2015 2:45

Etter min oppdatering fra 10,10.2 til 10.10.3 ble iPhoto borte fra Dock og var erstattet med Bilder. Men jeg fant iPhoto i Programmer-mappen og åpnet det. Fikk til å beholde det i Dock også. Ble møtt med dette:
Bildebiblioteket har blitt overføt til Bilder.

Du kan åpne det i iPhoto, man ingen av endringene du gjør, vil vises i Bilder-programmet. Dette inkluderer redigering av bilder og nye bilder som legges til.

— Tre valgknapper: “Avslutt” — “Åpne iPhoto” — “Åpne Bilder”.

Jeg ser at det mange steder rapporteres at iPhoto er "discontinued — no longer available for download". Det finnes heller ikke lenger i App Store, det som er igjen der er en rekke tredjeparts hjelpeprogrammer for å lære iPhoto eller gi programmet tilleggsfunksjoner.

— Når det gjelder iMovie, så var det fjernet fra Dock, men lå fremdeles i Programmer-mappen. Det kom til og med en oppdatering i App Store den 25. april 2015, fra 10.0.7 til 10.0.8. Denne versjonen selges for NOK 139 i App Store, mens vi som har hatt den aldri så lenge altså fremdeles får gratis oppdateringer.
medlem i 230 måneder
 

Re: iPhoto og iMovie borte fra Macen

Innleggav Honday » tir 28.04.2015 13:56

Mitt problem er at Bilder har skrevet over iPhoto library så all billed mine er borte. Had set blitt lagt et annet sted? Noen som vet?

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: iPhoto og iMovie borte fra Macen

Innleggav Ove » tir 28.04.2015 15:04

Hvis du åpner Bilder-programmet så er de vel der, alle sammen?

Ellers kan du sjekke i mappen Bilder (Pictures) i din bruker-mappe. Hos meg, som ennå har både iPhoto og Bilder, er det to biblioteker der, iPhoto-biblioteket som var der før er erstattet av disse to:

iPhoto-bibliotek.migratedphotolibrary. Klikking på dette åpner iPhoto, og da får jeg den meldinga jeg har sitert i mitt forrige innlegg.

Det andre heter Bilder-bibliotek.photoslibrary.

Begge er på 68 GB, så alle mine bilder ligger tydeligvis begge steder nå?
medlem i 230 måneder
 


Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere