Får ikke overført filer til ekstern harddisk.

Diskusjon rundt Apples iMac

Får ikke overført filer til ekstern harddisk.

Innleggav ezzard » ons 29.04.2015 7:55

Hei!
Har lagringsplass 1tb på min harddisk, av denne plassen er 750gb fylt med bilder. Alle har etterhvert blitt bearbeidet, fått navn og lagt i sine respektive mapper og kopiert over på 2 eksterne harddisker. På macens harddisk - alle filer i Finder - ligger alle mine bildefiler som jeg har lagt inn siden jeg kjøpte denne mac'en og nå tenkte jeg å legge dem samlet over på en ekstern harddisk for så å slette dem fra alle filer i Finder for å frigjøre plass, (har jo litt annet også da så plassen begynner å minke). Men det klarer jeg ikke. Bruker merk alt og så kopier for så å lime dem inn i den eksterne harddisken, men mac'en gjør ikke dette. Får opp en dialogbox som sier at kopieringen har begynt og at den regner ut hvor lang tid denne overføringen vil ta, men ingen ting skjer. I natt lot jeg den stå på i 8timer for å se om noe var overført, men ikke et eneste bilde. Hva gjør jeg galt?
Finnes det noen annen måte å gjøre dette på? Er takknemlig for råd og innspill!
Mvh
ezzard

Brukerens avatar
medlem i 126 måneder
 

Re: Får ikke overført filer til ekstern harddisk.

Innleggav Grubasek » ons 29.04.2015 8:39

Hvilket format har disken(e) du kopierer til?

Prøv å bare kopiere litt av gangen. Ligger bildene i mange mapper ville jeg heller kopiert mappe for mappe.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Får ikke overført filer til ekstern harddisk.

Innleggav ezzard » ons 29.04.2015 10:47

Hei Grubasek!
Harddisken er : My pasport for Mac. Format Mac OS extended (journalført) - hva nå det måtte bety? Hvis jeg merker alt, går inn og høyreklikker og så klikker info - får jeg altså opp 45388 objekter. minst 99% av dette er bilder. Så klikket jeg på et tifeldig bilde og 'overordnet mappe' - og da kom mappen opp med dette bildet og de andre som tilhørte samme mappe - 38 bilder tilsammen. Jøss, her er løsningen tenkte jeg og gikk litt lengre ned på siden og gjorde samme operasjonen. Da skal jeg si det ble fart i systemet! Mappene kom opp som troll i eske i en rasende fart, hundrevis, men så vidt jeg vant å se, uten et eneste bilde.Tilslutt måtte jeg slå av maskinen fysisk, knappen bak, for å stoppe galskapen. Nå lar det seg ikke gjøre å opprette mapper i 'mine filer', ihvertfall ikke hos meg - så jeg merket 100 bilder og overføre de, det gikk delvis. Det første bildet, det jeg klikket på da jeg startet overføringen ble overført, men hos alle de andre som også var merket, kom ikonene inn grå, tåkete - med uten noen som helst info. Ja ikke vet jeg, men å overføre ett og et bilde sier seg selv er en umulighet, 45388 bilder, nei det går ikke - har da andre ting å bruke sommeren til :-)
Mvh
ezzard

Brukerens avatar
medlem i 126 måneder
 

Re: Får ikke overført filer til ekstern harddisk.

Innleggav Grubasek » ons 29.04.2015 11:03

Jeg arbeider aldri i mappen "Alle filer". Har du ikke bildene dine i mappen "Bilder"?

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Får ikke overført filer til ekstern harddisk.

Innleggav ezzard » ons 29.04.2015 11:53

Hei igjen!
Jo, selvfølgelig gjør jeg det. Alle bilder blir lagret i mappen 'bilder''.Etter framkalling og justering i LR blir de lagret i mapper med benevnelser og med mnd. og år. Etter hvert blir disse mappene sikkerhetskopiert over på eksterne harddisker i tilfelle....Det er bare det at alle mine bilder også har havnet i 'alle filer'. Der ligger de pent og pyntelig uten noen annen benevnelse enn jpeg, tiff, nef eller dng. Må ha havnet og blitt lagret der i tillegg til at jeg lagret dem i mappen 'bilder', før jeg importerte dem til LR og jobbet med dem der for så å lagre dem i mapper. Ja ikke vet jeg, men jeg tenkte da å overføre alle disse bildene til en ekstern harddisk for så ha som ubearbeidet sikkerhetskopier. Sikkert ikke nødvendig, (har jo alle raw-filene i mapper) men syns det er ille å bare slette dem og......
mvh
ezzard

Brukerens avatar
medlem i 126 måneder
 

Re: Får ikke overført filer til ekstern harddisk.

Innleggav Grubasek » ons 29.04.2015 12:14

Mulig jeg misforstår litt her, men er ikke "Alle filer" bare en 'oppsamlingsmappe' av alle filene på disken? Har ikke filene i "Alle filer" navn; bare etterstavelsen?

Har du forsøkt å kopiere bilder fra "Bilder"-mappen?

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Får ikke overført filer til ekstern harddisk.

Innleggav ezzard » ons 29.04.2015 12:31

Jo, 'Alle filer' er en oppsamlingsmappe over alle filer, dokumenter, etc etc. Men det ser altså ut til at når jeg har lastet ned filer til 'Bilder' har de også havnet som kopier i 'alle filer'. Så alle bildene jeg har lastet ned siden jeg gikk til anskaffelse av denne mac'en liger også der. Ingen probblemer med å kopiere bilder fra mappen 'Bilder'. Nei, de har ikke navn, bare etterstavelsen, så derfor tror jeg at når jeg lastet dem ned til 'Bilder' så ble de også kopiert over til 'Alle filer' før jeg begynte å jobbe med dem. Mange av disse bildene er forlengst slettet fra 'Bilder'' etter at de har blitt kopiert over til eksterne disker' - men der ligger de altså. Hadde jeg klart å kopiere disse over til en ekstern harddisk hadde jeg hatt 45388 ubehandlede bilder som ekstra sikkerhetskopier.
Mvh
ezzard

Brukerens avatar
medlem i 126 måneder
 

Re: Får ikke overført filer til ekstern harddisk.

Innleggav Grubasek » ons 29.04.2015 12:44

I hjelpesystemet for Finder fant jeg dette (legg merke til det andre avsnittet):

Sitat:
Hvis du vil ha rask tilgang til alle filene dine, klikker du på Alle filer i Finder-sidepanelet. Alle filene på Mac-maskinen og iCloud Drive legges automatisk til i Alle filer.

Du kan ikke legge til eller fjerne filer fra Alle filer. Mappen oppdateres automatisk når du oppretter eller mottar nye filer, eller når du fjerner filer fra Mac-maskinen eller iCloud Drive.

Sitat slutt.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Får ikke overført filer til ekstern harddisk.

Innleggav ezzard » ons 29.04.2015 12:52

ok! Med andre ord de kan alstså ikke fjernes men ligger der og tar opp en masse plass og fyller snart opp hele harddisken. Ja ja, det var da et underlig system, for jeg vet bestemt at det er svært mange av disse filene som forlengst er slettet!
Mvh
ezzard

Brukerens avatar
medlem i 126 måneder
 

Re: Får ikke overført filer til ekstern harddisk.

Innleggav Grubasek » ons 29.04.2015 13:03

Nå begynner jeg å gå tom for ideer, men jeg har ett forslag til slutt (dette virker kanskje ulogisk å gjøre, men det har fungert for meg en gang for en tid tilbake):

1. Legg en hvilken som helst fil som du ikke trenger i søppelkasse, men uten å tømme denne.
2. Gå inn i Valg..., Avansert i Finder og slå på valget "Utfør sikker tømming av papirkurven".

3. Tøm papirkurven på vanlig måte. Hvis det tar litt tid er vi muligens på rett vei.

Hvis filene nå er borte slår du av "Sikker tømming"-valget i Finder.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Får ikke overført filer til ekstern harddisk.

Innleggav ezzard » ons 29.04.2015 13:16

Nei da, ideene dine holdt i massevis de Grubasek! Nå forstår jeg hvordan dette fungerer. Alle bildefilene jeg har kommer automatisk opp i 'Alle filer' i Finder når jeg går inn der. Den henter filene fra 'Bilder'. Hvorfor den også viser filer som er slettet vet jeg ikke, men det er mulig benevnelsen ligger i registret sammens med thumbnail eller noe, for da jeg forsøkte å overføre mange av disse filene (som vistes med benevnelse og bilde) ble bare ikonene overført uten innhold. Gikk inn i mappen 'Bilder og fante en mappe hvor det var en del dublikater, fant så disse i 'Alle filer' og slettet så dublikatene der. Da jeg gikk tilbake til mappen bilder var de også fjernet der. Med andre ord,en bør helst ikke slette noe i 'alle filer' da kan en få seg en skikkelig overraskelse. Takk for at du tok deg tid Grubasek, og ha en fortsatt fin dag!
Mvh
ezzard

Brukerens avatar
medlem i 126 måneder
 

Re: Får ikke overført filer til ekstern harddisk.

Innleggav Grubasek » ons 29.04.2015 13:18

Veldig hyggelig at det løste seg! :-)

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron