Ny på Mac - Hvordan dele et A4-ark til 2 stk A5-ark i Pages?

Ny på Mac - Hvordan dele et A4-ark til 2 stk A5-ark i Pages?

Innleggav emagd » ons 03.06.2015 17:36

Er det mulig å dele et A4-ark i Pages til 2 stk A5-ark? De skal skrives ut på samme side. Hensikten er å få en gunstig (lik) plassering av objektene på hver halvdel.

HVORDAN FINNER JEG MIDTEN AV ET A4-ARK HORISONTALT FOR Å SETTE EN STREK SOM HJELPELINJE?
Sist endret av emagd den tor 04.06.2015 14:04, endret 1 gang
medlem i 106 måneder
 

Re: Ny på Mac - Hvordan dele et A4-ark til 2 stk A5-ark i Pa

Innleggav Gitman » ons 03.06.2015 20:04

A5 er jo A4 liggende delt i to, så det er vel bare å velge side horisontal, format, layout og 2 kolonner. Da skulle du få to identiske A5 sider.
medlem i 230 måneder
 

Re: Ny på Mac - Hvordan dele et A4-ark til 2 stk A5-ark i Pa

Innleggav HEFJELLS » ons 03.06.2015 21:56

emagd: Vet ikke om det er dette du er ute etter: Når du har åpnet Pages og deretter har et nytt dokument på skjermen, klar til å skrive på, klikker du på Dokument helt opp i høyre hjørne. Der kan du velge A5 eller en annen størrelse.
medlem i 163 måneder
 

Re: Ny på Mac - Hvordan dele et A4-ark til 2 stk A5-ark i Pa

Innleggav Nikolay » ons 03.06.2015 21:57

Jeg pleier å åpne et liggende a4-ark, konvertere til layoutvisning og legge en strek i midten av arket så jeg vet at det er midten. layoutvisning gir også mer mulighet til å velge akkurat hvordan ting skal ligge/se ut.

Brukerens avatar
medlem i 122 måneder
 

Re: Ny på Mac - Hvordan dele et A4-ark til 2 stk A5-ark i Pa

Innleggav emagd » tor 04.06.2015 13:02

Nikolay skrev:Jeg pleier å åpne et liggende a4-ark, konvertere til layoutvisning og legge en strek i midten av arket så jeg vet at det er midten. layoutvisning gir også mer mulighet til å velge akkurat hvordan ting skal ligge/se ut.



Jeg må bruke A4-arket i stående format. Hvordan setter du streken på midten? Pga at jeg skal kutte over arket på midten (slik at det blir 2 stk A5), kan jeg ikke ha streken synlg. Går det an å slette den før utskrift, og hvordan gjøres det?
medlem i 106 måneder
 

Re: Ny på Mac - Hvordan dele et A4-ark til 2 stk A5-ark i Pa

Innleggav Nikolay » tor 04.06.2015 13:12

I verktøylinja har du valget om å legge til en "shape". Husker ikke hva det heter på norsk. I menyen har du strek. Tar du tak i den ene enden av den streken som kommer frem kan du endre lengde og retning. Den "snapper" på plass til null grader horisontalt, og den snapper også på plass i midten av arket. Klikker du på selve streken kan den selvfølgelig tas bort i etterkant ved å trykke på backspace.

Brukerens avatar
medlem i 122 måneder
 

Re: Ny på Mac - Hvordan dele et A4-ark til 2 stk A5-ark i Pa

Innleggav emagd » tor 04.06.2015 13:20

Takker for svar. Å dele et liggende A$-ark i to ved bruk av kolonner, går ikke, for jeg skal bruke hele bredden på et A4-ark. Jeg har vel to valg. 1) Sette en strek på midten av et A4-ark for å dele arket så det blir to A5-ark liggende, som skrives ut på samme ark. Etter utskrift skal det kuttes over på midten. Streken må kunne fjernes ved utskrift. 2) Velge A5 liggende, men skrive ut med 2 stk. på samme A4-ark. Er dette mulig?
medlem i 106 måneder
 

Re: Ny på Mac - Hvordan dele et A4-ark til 2 stk A5-ark i Pa

Innleggav Gitman » tor 04.06.2015 18:58

Det er vel mulig å skrive ut to A5 sider på et A4 ark ved å kjøre samme ark to ganger, bare husk å snu arket. Andre utskrift blir da opp/ned. Det enkleste er vel å prøve deg fram.
Evt. kan du jo bare dele A4 ark i to, velge A5 liggende og jobbe i vei :)
medlem i 230 måneder
 

Re: Ny på Mac - Hvordan dele et A4-ark til 2 stk A5-ark i Pa

Innleggav emagd » lør 06.06.2015 11:07

Takk for alle råd. Dette har jeg nå fått til. Fant horisontal og vertikal linjal, og jeg laget en strek på miden som jeg slettet før utskrift. En annen gang skal jeg også prøve å skrive ut et A5-ark to ganger ved å snu arket.
medlem i 106 måneder
 


Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron