Kjøp av ny mac

Kjøp av ny mac

Innleggav a1eks94 » tor 04.06.2015 10:01

Hei! Tiden er inne å la min gamle macbook pro få seg litt pause..

Så skal gå til innkjøp av ny macbook pro. Men er usikker på om det er best å kjøpe den helt nye eller ikke? Evnt den litt gamlere? Ønske er å oppnå en med god ytelse. Tanken er da å øke til 15".


Reiser om 3 uker til USA, så vurderer å handle ny da, ettersom jeg blir der en stund. Bestiller jeg på nettsidene så mener jeg kan få tak i norsk tastatur også?

Er det også verdt å gå for den større prosessoren +200dollar egentlig evnt? Hva anbefaler dere når man skal sette sammne.
Håper på noen gode svar :)
medlem i 144 måneder
 

Re: Kjøp av ny mac

Innleggav Nikolay » tor 04.06.2015 10:19

Det JEG anbefaler er å kjøpe i Norge på grunn av norsk reklamasjonsrett du ikke får i USA.

Brukerens avatar
medlem i 123 måneder
 

Re: Kjøp av ny mac

Innleggav a1eks94 » tor 04.06.2015 10:33

God grunn det. Men oppstår det noe, så vil jo Apple alikavell ordne opp under normale omstendigheter? Forsåvidt kjøpe med forsikring fra Apple, så er man sikra? Vil jo være snakk om 5 lapper ca i prisforskjell mener jeg. Og forsåvidt Apple Care ville jo vert greit når det er snakk om slike priser.
medlem i 144 måneder
 

Re: Kjøp av ny mac

Innleggav Mumle » tor 04.06.2015 15:01

Norske forbrukere har veldig mye bedre rettigheter enn amerikanske på grunn av kjøpsloven. Du får maks 1 års garanti i USA, i Norge har du reklamasjonsrett i fem år. Det er verd mange lapper. Da trenger du ikke AppleCare.

Men hvis du vil bruke penger på å spare penger, så gjerne for meg.
medlem i 221 måneder
 

Re: Kjøp av ny mac

Innleggav Helge Hafstad » tor 04.06.2015 16:49

Men hvis du vil bruke penger på å spare penger, så gjerne for meg.


I tillegg kan du trekke fra noe ved salg av brukt maskin for US-tastatur, samt ev mer for manglende reklamasjonsrett om du selger den før det har gått 5 år.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Kjøp av ny mac

Innleggav Johnny Gleden » tor 04.06.2015 16:52

Hei

Helt enig med med et par over her når det gjelder den norske reklamasjonsretten for private forbrukere.
Den kommer mer og mer til syne i dagens moderne samfunn med at ting blir "tids basert" designet og innlagt feil for at de skal stoppe etter en viss tid så vi må kjøpe nytt, samt at ting ikke lenger er mulig å reparere.
I så måte er det en større trussel mot jorden og miljø enn at vi kjører rundt i fosiildrivene kjøretøyer på jobb og til butikken
De grønne har bare ikke funnet det ut enda.........

Så litt avsporing...
Min mor kjøpte et kjøleskap av merket Ignis i 1959/1960
Jeg var selv med å hentet det på jernbanestasjon og dro det hjem på en kjelke vinterstid.
Min yngre bror har enda kjøleskapet stående i sin vinterhage...da det kjøler så innmari godt!
Etter hva jeg har erfart så er selv lyspæren i skapet fremdeles den gamle gode gamle originale pæren ...etter nå over 58 år i daglig drift uten en eneste hikk.
Tror jeg får tipse han om følgende.......
http://m.finn.no/bap/forsale/gallery.ht ... e=47916441
(Oups...verifiserte akkurat med min bror...skapet ble kjøpt høsten 1957)
Godt jeg ringte for han har planlagt 60 års fest i 2017 for skapet og jeg ble dermed invitert som en av de første som la "hånd" på skapet!..
Snakker om flaks...

Den norske reklamasjonsretten for privatpersoner i Norge er blitt gull verdt og er uten sidestykke verdt hver krone som det koster å handle så som en kostbar MBP i Norge.
Man bør være fullt klar over at på de fleste nyere maskiner fra Apple så er det problematiske å bytte deler selv lenger...på mange mange maskiner er mange deler helt umulig å bytte og ikke ment for å byttes
Oppstår det en feil på en hukommelse brikke, et grafikkort, batteri eller en SSD er man fort i mange tilfeller med mange maskiner ute å kjøre med den følgen at maskin egentlig kan sendes rett til gjenvinning.

En annen ting som du nevner er norsk tastatur
Om du ikke får tak i norsk tastatur og ønsker å ta maskinen med til Norge så husk at ved et eventuellt salg etter for.eks et par år må du regne med en kraftig reduksjon i bruktprisen da de ikke er like "hotte" på det norske markedet når det ikke er norskt tastatur.
Selv etter et par år så er uansett en maskin kjøpt i utlandet ( uten 5 års reklamasjon ) håpløs å selge til en vettug pris i norge
medlem i 120 måneder
 

Re: Kjøp av ny mac

Innleggav ch_knapp » tor 04.06.2015 20:19

Det var en voldsom avsporing @Johnny Gleden

MBP 15" basemodellen koster:
US: 15'480
NO: 19'590

Det er ikke stor nok forskjell til å gi opp norsk tastatur, bruktpris og reklamasjonsrett.

Dessuten skal den fortolles når du tar den inn i landet :bitchin:

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Kjøp av ny mac

Innleggav Johnny Gleden » tor 04.06.2015 20:35

Ikke sant....
Kortversjonen på innlegget kunne vært at det er "dumt å ikke benytte seg av den norske reklamasjonsretten"
Uansett kjøleskap eller datamaskin om innlegget ble litt avsporing til kjøligere ting
Ferdig med det.....
Håper det ikke blir forbudt på Mac1 å legge litt litt "tyngde" på innleggene med litt "avsporing"
Vanskelig å finne noe sammenligning på holdbarhet på datautstyr ved kjøp av datamaskin tilbake til 50 tallet
medlem i 120 måneder
 

Re: Kjøp av ny mac

Innleggav torrobin » fre 05.06.2015 11:38

Hei Johnny, takk for ditt fyldestgjørende innlegg. Det bidro til å gi et perspektiv.

:-)
medlem i 206 måneder
 

Re: Kjøp av ny mac

Innleggav Mr_Bilbo » tir 09.06.2015 2:24

Nå har jeg ikke sjekket selv hva maskinen koster i USA, men husk at dollaren er relativt høy nå sammenlignet med norske kroner, så noen valutagevinst får du neppe... Jeg ville kjøpt maskinen i Norge og dermed fått norsk garanti og reklamasjonsrett.
medlem i 193 måneder
 

Re: Kjøp av ny mac

Innleggav a1eks94 » tir 09.06.2015 12:22

Kjøper man den dyreste pro"n så ligger forskjellen på 4lapper. Norsk tastatur får man jo enkelt. dette velger jo man selv, samtidig så man velger "pick-up" plass.... Har en mac per dags dato. Hatt den i mange år, uten problemer( Men hvem vet ka som skjer med den nye)... Så når jeg først kjøper en dyr, så selger jeg nok ikke etter et par mnd, evnt et par år..

"Men hvis du vil bruke penger på å spare penger".... Spørs no nokså hvor mye det koster for applecare også da.. Er snakk om 4 lapper evnt... Lite ekstra spørsmål. Ipad/iphone kjøp er da også no-go i deres øyne?

Etter mye motgang, så vekter eg mer på å kjøpe i norge. Men får tenke litt.. Høre litt rundt.. Så kom gjerne med gode argumenter!
medlem i 144 måneder
 

Re: Kjøp av ny mac

Innleggav Helge Hafstad » tir 09.06.2015 12:45

Synes du har fått ganske mange vektige argumenter her for å kjøpe i Norge. Men det virker ikke som at du er helt overbevist likevel, så da er det bare til å handle «over there». Det er ikke noen grunn til å trekke denne tråden lenger, du har fått gode og velmenende svar på det du har spurt om.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Kjøp av ny mac

Innleggav a1eks94 » tir 09.06.2015 13:33

Heilt enig jeg har fått mye gode argumenter. Men da sier dere i bunn og grunn og at 3-4 lapper alikavell ikke gjør det verdt nok. (Noe jeg kan forstå).

Da blir det brukt heller et par ekstra kroner på andre ting i uniteden :-)
Så lar jeg den gamle maccen få holde på til høsten evnt :-)

Tusen takk for kjempegode tips. Etter mye lesing på nett, så var veldig bra å få gode forklaringer!
medlem i 144 måneder
 


Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]