Yosemite og skriver-/scannerdrivere

Diskusjon rundt Mac OS

Yosemite og skriver-/scannerdrivere

Innleggav kaarenilsen » søn 09.08.2015 11:18

Uheldigvis ble min bærbare Mac Book Pro etter harddiskkræsj oppgradert til Yosemite OS. Resultatet var at min Canon multiskriver/scanner/kopimaskin MP540 ikke fungerte med Mac OS. Jeg dreiv på i timesvis og lette på nettet etter nye drivere, men niks! Min gamle scanner i30 eller noe sånt fra Canon funker heller ikke. Ikke kunne jeg kommunisere med mitt Canon 40D kamera via USB-kabel. Konklusjonen min er jeg skulle gjerne ha visst hva fa...... Apple tenker på når de lager nytt OS uten å gjøre det kompatibelt med eldre perifert utstyr!!!! Slike problemer opplevde jeg ALDRI med Microsofts XP. Jeg gikk over til Mac totalt både i jobb og privat i 2010 og angret ikke - før NÅ.

Det skulle ikke forundre meg om Apple forlanger store beløp for at Canon og alle andre utstyrsprodusenter skal få nøkkel til å oppgradere sine drivere til Yosemite. Har dere der ute noen svar på disse problemene? Har Apple planer om oppgradering av sitt Yosemite OS, eller er dette avhengig av alle perifere utstyrsprodusenter som Canon?

På grunn av dette tør jeg ikke bytte til nyere OS på min iMac fordi alt mitt periferutstyr da vil bli ubrukelig. Men hva om jeg nok en gang opplever diskkræsj også på iMac'en? Kan jeg da bruke backup-disken jeg konstant har tilkoblet via Timemachine og gjenopprette maskinen med Lion OS som jeg har idag og på en ny harddisk, f.eks. en SSD?

Brukerens avatar
medlem i 171 måneder
 

Re: Yosemite og skriver-/scannerdrivere

Innleggav Valotunk » søn 09.08.2015 12:20

Så så...

du er tilsynelatende arg på Apple fordi Canon sover i timen eller velger å ikke støtte sine eldre produkter i nye versjoner av operativsystem.

Canon får som alle andre produsenter av utstyr tilgang til all informasjon de trenger fra Apple lenge før Apple lanserer en ny versjon av OS X, og har dermed alle muligheter til å klargjøre drivere og programvare. At de velger å ikke gjøre det kan ikke skyldes på Apple.

Se denne tråden og legg merke til mitt innlegg nederst:

viewtopic.php?t=296925

Vi kan ikke forvente at Apple som lager et operativsystem skal klare å implementere støtte for alt som finnes av utstyr og enheter. Vi snakker sannsynligvis om titusenvis av forskjellige "dingser" som finnes rundt i butikkhyllene. Det ville vært en helt umulig oppgave. Derfor gjør Apple all informasjon om mye operativsystem tilgjengelig for utviklere slik at de kan lage sine egne drivere og programvare.

Så problemet her er Canon. Ikke Apple.
medlem i 198 måneder
 

Re: Yosemite og skriver-/scannerdrivere

Innleggav Nikolay » søn 09.08.2015 12:56

Drivere er helt og holdent utstyrsprodusents område, og Apple krever ingen "nøkler" eller tilsvarende.
Enten er Canon bare trege med drivere (Yosemite har vært ute en stund, og før det var det i utviklerbeta og offentlig beta), eller så har de ikke intensjon om å komme med drivere tilpasset nytt OS. Ofte er det det siste dersom skriveren er gammel nok.

MP540 ble sluppet i 2008, og ble mest sannsynlig erstattet av en etterfølger i 2009 eller så. Mange (alle?) produsenter kutter aktiv støtte fem år etter salgsslutt. Hva gjelder i30 så finner jeg anmeldelser av denne fra 2005.

Hva angår ditt 40D-kamera, så er det ikke verre enn å bruke kortleser, noe som egentlig har vært anbefalt så lenge jeg kan huske. Her har Apple uansett større kontroll på kompatibilitet, da kameraer gjerne følger visse standarder, så jeg synes det er rart om det bare plutselig skulle bli borte fra listen over støttede kameraer. Du skriver ingen ting om hvilken programvare du bruker eller metode for tilkobling, så det er vanskelig å hjelpe deg med å komme over eventuelle hindre som har oppstått gjennom prosessendring eller lignende. Har du prøvd Image Capture? Står kameraet i MTP eller PTP-modus?

I den grad man skal ha på seg sølvfoliehatter er det Canon som er så kjipe at de tvinger deg til å kjøpe nytt utstyr, og ikke Apple som tvinger Canon til noe som helst. Men selv dette er å forvente med 6-10 år gammelt utstyr.

Har du nok teknisk kompetanse kan du også fint installere 10.9 Mavericks (som er seneste OS Canon støtter i følge http://www.canon.de/images/Mac_PIXMA_Fu ... 109981.pdf ) på maskina di. Det er ingen som tvinger noen som helst til å bruke Yosemite på maskiner levert med tidligere OS om de er fornøyd med noe tidligere. Dog skal det sies at det fra et IT-sikkerhetsmessig standpunkt ikke er forsvarlig å bruke Lion. Sjekk om iMacen din kan oppgradere til 10.9.

Brukerens avatar
medlem i 122 måneder
 

Re: Yosemite og skriver-/scannerdrivere

Innleggav Morse » søn 09.08.2015 15:02

Valotunk og Nikolay: Vel talt!

kaarenilsen, du skyter på pianisten...

Canon MP540: http://www.hamrick.com/vuescan/canon_mp450.html

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Yosemite og skriver-/scannerdrivere

Innleggav Ove » søn 09.08.2015 22:07

Jeg kjøpte VueScan på din anbefaling, Morse, og er så langt fornøyd med at den straks fant min gamle Canon Pixma MP980 og er suveren til skanning. Og kopiering løses av VueScan ved å scanne først, og så "Skriv ut bilde", ser jeg.

Men hva med andre utskrifter når Canons egne drivere ikke lenger fungerer? Ser ikke ut som VueScan i noen særlig grad fungerer som en "Printer Driver"?

Og VueScan er vel dermed ikke svaret på trådstarters problem med Canon Pixma MP540 (ikke MP450) som du lenker til hos hamrick.com?
medlem i 230 måneder
 

Re: Yosemite og skriver-/scannerdrivere

Innleggav Morse » søn 09.08.2015 22:40

Nei, Vuescan var selvsagt ment som en løsning på scannerproblemet, og ikke printerprobemet - beklager eventuelle misforståelser. Hvis en "native" printerdriver ikke funker, er det ofte hjelp å få i Gutenprint, se eldre artikkel her:

http://www.engadget.com/2009/02/15/bett ... utenprint/

Nyeste versjon finnes bl.a. her:

http://www.macupdate.com/app/mac/9055/gutenprint

Har fått mang en über-antikk laserprinter (men ikke inntørkede blekkprintere) atter opp og gå med denne :-)

Tips: Ha alltid printeren/printerne påskrudd og tilkoblet når en sjekker for systemoppdateringer. Appleserveren "ser" printeren og tilbyr eventuelle driveroppdateringer. Men ikke ta tilbudet som et evangelium, det er slett ikke alle oppdateringer som har vært 100 % vellykket, så hvis printeren alt fungerer som den skal, stå gjerne over. Les i det minste om hva den nye versjonen eventuelt skal fikse.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Yosemite og skriver-/scannerdrivere

Innleggav kaarenilsen » man 12.10.2015 16:13

Jasså, og hvorfor har Microsoft greid dette i alle år med Windows-versjoner??? Jeg var Windows-bruker i nesten 20 år frem til 2010 og hadde ALDRI slike problemer med eldre perifert utstyr hverken hos arbeidsgiver med sine over 100 PC'er og en rekke skrivere m.m. eller hjemme. Så ditt svar er like arrogant som Apple er, dvs. Apple gidder ikke å svare overhodet. Apple har laget Yosemite uten å tenke på eldre produkter kun for å tjene penger, og det er fryktelig irriterende å bli henvist til en slik holdning som avspeiles i ditt svar. Microsoft bygde inn kompatibilitet for årevis bakover. Det gir tydeligvis Apple blaffen i.
NB: Og hvem har snakket om 6 - 10 år gammelt utstyr? Leste ditt senere innlegg om gammelt utstyr. Jeg sa null om hvor gammel min printer er, men kan opplyse om at den er kun knappe 3 år gammel, en Canomn MP540.
Hilsen
Kåre Nilsen
Valotunk skrev:Så så...

du er tilsynelatende arg på Apple fordi Canon sover i timen eller velger å ikke støtte sine eldre produkter i nye versjoner av operativsystem.

Canon får som alle andre produsenter av utstyr tilgang til all informasjon de trenger fra Apple lenge før Apple lanserer en ny versjon av OS X, og har dermed alle muligheter til å klargjøre drivere og programvare. At de velger å ikke gjøre det kan ikke skyldes på Apple.

Se denne tråden og legg merke til mitt innlegg nederst:

viewtopic.php?t=296925

Vi kan ikke forvente at Apple som lager et operativsystem skal klare å implementere støtte for alt som finnes av utstyr og enheter. Vi snakker sannsynligvis om titusenvis av forskjellige "dingser" som finnes rundt i butikkhyllene. Det ville vært en helt umulig oppgave. Derfor gjør Apple all informasjon om mye operativsystem tilgjengelig for utviklere slik at de kan lage sine egne drivere og programvare.

Så problemet her er Canon. Ikke Apple.

Brukerens avatar
medlem i 171 måneder
 

Re: Yosemite og skriver-/scannerdrivere

Innleggav Macini » man 12.10.2015 16:55

Da har du vært maks uheldig og kjøpt skriveren i dens pensjonalder, den dukket opp på markedet i 2009 og er et 6 år gammelt produkt. Som beskrevet over er det helt opp til de forskjellige produsentene å lage drivere som er oppdatert. har selv en scanner som sluttet å virke for et par OS siden på grunn av manglende oppfølging av produsenten. Hverken Microsoft eller Apple lager drivere til perifert utstyr, dette er levert av produsentene hvis de er interessert i støtte sine eldre produkter i nyere OS.
Muligheten er jo at det er flere Win-brukere og at de føler de får "mer igjen" for investeringen med nye drivere.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Yosemite og skriver-/scannerdrivere

Innleggav Valotunk » man 12.10.2015 16:57

Du bommer fullstendig her kaarenilsen.

Microsoft har ikke greid noe som helst.

Det er leverandørene av periferiutstyr som har vært mye flinkere og raskere med å komme med oppdatert programvare og drivere for Windows enn for OS X. Sannsynligvis fordi Windows har vært og fremdeles er ekstremt mye mer utbredt enn Mac og OS X.

Det er ikke Microsoft som har sittet og laget programvare for Canon sine produkter opp gjennom årene. Det er det Canon selv som har gjort. Det samme for alle andre skriverprodusenter og produsenter av annet periferiutstyr.

Produsentene av periferiutstyr har de samme utfordringene og oppgavene hver gang det lanseres et nytt operativsystem uansett om det er Windows eller OS X. De må oppdatere programvaren og driverene sine. Siden Windows har en markedsandel på over 85% prioriterer dessverre en del utstyrsleverandører dette foran OS X som har knappe 7%.

Så jeg kan ikke annet enn å gjenta hva Morse skrev lenger oppe: du skyter på pianisten.
medlem i 198 måneder
 

Re: Yosemite og skriver-/scannerdrivere

Innleggav Morse » man 12.10.2015 18:32

Blir litt som å kjøpe ny bil og klage over at den gamle takgrinda ikke passer. :-)

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Yosemite og skriver-/scannerdrivere

Innleggav T.B.Hansen » man 12.10.2015 20:05

Canon har ikke vært av de mest Mac-vennlige; i alle fall ikke på skriverfronten. At de ikke oppdaterer drivere for eldre utstyr er én ting; en annen er at de opp gjennom årene har levert Mac-drivere som har fungert dårligere enn driverne for Windows.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Yosemite og skriver-/scannerdrivere

Innleggav Johnny Gleden » ons 14.10.2015 16:30

Helt korrekt T.B.Hansen
Det virker som om Canon kastet inn håndkle da Appel og HP råtta seg sammen med AirPrint for endel tid tilbake når det gjelder gode drivere og drivere ved OS oppdateringer for Mac
Har hatt en del Canon utstyr som har gått rett i søpla etter den perioden da drivere ble et mareritt på Mac
Spesielt ved oppdateringer av OS
Siden har jeg prøvd å holde meg unna Canon på printersiden
medlem i 119 måneder
 

Re: Yosemite og skriver-/scannerdrivere

Innleggav Johnny Gleden » ons 14.10.2015 16:30

Jøss...ble dobbelt...slettet inlegget
medlem i 119 måneder
 

Re: Yosemite og skriver-/scannerdrivere

Innleggav kaarenilsen » man 09.11.2015 11:41

Et siste ord i denne tråden fra min side; - når man leverer inn en maskin med disk crash og får den tilbake med Yosemite installert, er det null å gjøre med det, svarte firmaet som gjorde jobben. De kunne ikke installere original OS som jeg hadde (SNow Leopard) fordi Apple ikke tillott eller gav verksteder tilgang til eldre OS. Kun siste versjon var tilgjengelig.

Og hva synes dere om DEN "policy'en" fra Apple? Hverken verkstedet eller jeg som kunde hadde noe som helst valg. Apple bestemmer ALT omkring sine produkter. Et mer rigid datafirma skal man lete lenger etter i bransjen. Her er mer omkring dette: - jeg kjøpte dessverre en iPad for et par år siden i steden for en Samsung. Så har jeg prøvd å slette noe original programvare på iPad'en. Ikke fa….. om det lar seg gjøre! Apple har tydeligvis lagt inn sperre mot å frigjøre harddiskplass slik at kunden selv kan regjere på sin egen iPad. Det meste av de originale programmene er dilldall jeg overhodet ikke har bruk for. Jeg spurte deretter i et par butikker om dette var tilfellet for Android-baserte maskiner. NIKS! Der styrer man selv. Apple skal tydeligvis styre og kontrollere sine produkter lenge etter at kunden har kjøpt dem og lenge etter at garantien er slutt. HÅPLØS holdning!

Brukerens avatar
medlem i 171 måneder
 

Re: Yosemite og skriver-/scannerdrivere

Innleggav Halion51 » man 09.11.2015 13:21

Hei folken!

Her var mye nyttig lesning for meg... Kjøpte for noen få år siden en Canon MX925. Har vel alltid hatt Canon printer/scanner og vært fornøyd, selv om min forrige Canon plutselig sluttet å virke. Skjønte ikke den gangen at det hadde med hvilket operativsystem fra Apple jeg brukte så jeg ga bort printeren til min søster som bruker Windows og der fungerte den etter at ny driver ble installert. Når det gjelder min nåværende MX925 så har den helt plutselig ikke virket lenger. Har nylig oppgradert til El Capitan.. (skjønner jo nå at det har med operativsystemet å gjøre) Det har kostet meg endel blod/svette og ikke minst tårer i det siste uten å skjønne noen ting av dette, så det var en befrielse å lese denne tråden.
Nå har jeg fått den til å virke, selv om jeg må gå "noen omveier" når jeg skal skifte mellom printing/scanning og kopiering........ Tenkte nå pga alle problemene som Canon lager, så vil jeg ikke kjøpe Canon neste gang. (den er også ekstremt treg, tar noen ganger 1til 2 minutter fra jeg starter før den begynner å skrive)Så om noen av dere vet hvilken skriver som er bra eller kan anbefales setter jeg veldig pris på det. Jeg bruker i hovedsak printeren til å skrive ut bilder så det blir vel en som leverer relativt gode bilder som vil bli foretrukket. Max 3000, men gjerne rimeligere ;-)

Brukerens avatar
medlem i 147 måneder
 

Neste

Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere