Gammel 2010 MBP -- hvilken ny?

Gammel 2010 MBP -- hvilken ny?

Innleggav krovoll » søn 09.08.2015 13:05

Min maskin skal nå få seg nytt hjem, den skal dra bestemors store fotobibliotek,
Iphoto med bilder fra 15 år bak i tid, og det fylles stadig på. Det er nå på en Mac mini "Core 2 Duo" 2.0 (Early 2009) 300gb hadd Serienr YM9163C019Y. Denne minien er så forferdelig å bruke, vi har fylt harddisken med 400 GB bilder (ja over 110%) dette går ikke lenger


Maskina mi er jeg svært godt fornøyd med!
Det må svært mye til før jeg bytter den, men vi har vel ingen annen råd
Min er som følger:
Model Name: MacBook Pro
Model Identifier: MacBookPro7,1
Processor Name: Intel Core 2 Duo
Processor Speed: 2.66 GHz
Number of Processors: 1
Total Number of Cores: 2
L2 Cache: 3 MB
Memory: 8 GB
Bus Speed: 1.07 GHz
Boot ROM Version: MBP71.0039.B0E
SMC Version (system): 1.62f7
Serial Number (system): W802709UATN

TO harddisker;
en Samsung SSD som følger
Capacity: 128.04 GB (128,035,676,160 bytes)
Model: SAMSUNG SSD 830 Series
-------
Og en gammeldags bråkete western
Capacity: 500.11 GB (500,107,862,016 bytes)
Model: WDC WD5000BEKT-00KA9T0

Jeg har jo lyst på en 13-tommers MacBook Pro med Retina-skjerm,
og da den med med spec;
2,9 GHz tokjerners Intel Core i5
8 GB
256 GB

Men er veldig veldig usikker på om jeg skal drøye familiens dårlige budsjett helt opp dit.
Hvilken "lavere" konfigurasjon kan du trøste megmed og anbefale meg som maskin for de neste 7 åra?
medlem i 232 måneder
 

Re: Gammel 2010 MBP -- hvilken ny?

Innleggav Morse » søn 09.08.2015 19:58

Før du går videre: Er du/dere forberedt på overgangen fra iPhoto til Photos/Bilder? Dette har som kjent ikke vært bare-bare for alle.Se litt her: http://www.macworld.co.uk/feature/mac-s ... s-3601518/

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Gammel 2010 MBP -- hvilken ny?

Innleggav krovoll » søn 09.08.2015 20:19

Ja.
Mens vi er der. Bestemor har en Ipad Air med 32 gb og cellular. Bildene, de aller fleste, skal vøre der også. i Photo/Bilder, tklgjengelig offline. De aller eldste kan være i en eller annen sky.. Min Ipad er en air 2 med 128 gb og 4g.
medlem i 232 måneder
 

Re: Gammel 2010 MBP -- hvilken ny?

Innleggav tiddylicious » man 10.08.2015 1:29

Neste 7 år tror jeg er litt vel optimistisk. Hvis det er økonomi du tenker på så gå heller for billigere modeller, dvs, de som gir mest bang / bucks. Billigst i lengden, men ikke nok for 7 år. F. eks, sjekk bruktmarked eller tilbudene de forskjellige elkjedene har på de foregående modellene. Ytelsesmessig er de gode enda.

Brukerens avatar
medlem i 166 måneder
 

Re: Gammel 2010 MBP -- hvilken ny?

Innleggav Morse » man 10.08.2015 2:44

tiddylicious: Bra råd, men brukt er brukt. Bedre å spore opp en utgått/utgående modell fra en av elkjedene, m/garanti.

krovoll: UANSETT ville jeg brukt noen kroner på en ny harddisk for lagring av alle bildene på et veldig trygt sted. Det kan vel hende de fleste er uerstattelige, og aldri i livet om jeg vile betrodd mine familiebilder bare til skyen...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Gammel 2010 MBP -- hvilken ny?

Innleggav krovoll » man 10.08.2015 7:51

Har ombestemt oss. Det ble ikke penger til macbook pro denne gangen.

Det blir finn.no

Finner oss en nyere mac mini. Ser det er en MD388 med en treg 1TB for 5000,- Det er kanskje litt dyrt?
medlem i 232 måneder
 

Re: Gammel 2010 MBP -- hvilken ny?

Innleggav lazyjacket » man 10.08.2015 9:24

Hvis det er en MD388, så synes jeg ikke det er en så ille pris.

Det er jo fint muligheter for å sette inn en SSD + 1TB disken som er der.
Den har vel også USB 3.0, en quad core i7, og RAM du selv kan oppgradere.

Løper jo runddans rundt dagens Mac Minier.
medlem i 132 måneder
 

Re: Gammel 2010 MBP -- hvilken ny?

Innleggav krovoll » man 10.08.2015 14:42

Hvordan er MD 387?
Den mangler vel cd rom men det bruker vi ikke.
Er flere på finn nå for rundt 35-4 tusen

Hvordan er MD 387 (md388) å åpne og skifte harddisk/ ram?
Ser sååå lett ut på iFixit, men jeg er ikke helt overbevist om det.


Nå er vi snart i mål....
medlem i 232 måneder
 

Re: Gammel 2010 MBP -- hvilken ny?

Innleggav Valotunk » man 10.08.2015 15:03

MD387 har en Dual-Core prosessor.

MD388 har Quad-Core prosessor.

I enkeltkjerneoperasjoner er det ikke store forskjellen på disse, men i applikasjoner som kan utnytte alle kjernene vil MD388 kunne være bortimot dobbelt så rask. Dvs. i rein "regnekraft".

RAM, harddisk osv. gjør selvfølgelig at forskjellen i praksis ikke alltid vil være fullt så stor.

Jeg har både 4 og 2 kjerners Mac Mini hjemme og gjorde en test engang på konvertering av ei relativt stor og tung videofil. Når maskinen med 4 kjerner var ferdig etter 40-45 minutter hadde den med 2 kjerner kommet til omtrent 58% og det gjensto bortimot en halvtimes tid før jobben var ferdig.

Å skifte RAM på disse Mac'ene kan omtrent gjøres med bind for øynene. Det tar ett minutt.

Å skifte harddisk/SSD tar noe lenger tid, men er heller ingen komplisert prosess dersom du tar deg god tid og følger instruksjoner og videoer hos f.eks. ifixit. Selv bruker jeg 15-20 minutter på å installere eller bytte disk i en Mac Mini.
medlem i 198 måneder
 

Re: Gammel 2010 MBP -- hvilken ny?

Innleggav krovoll » man 10.08.2015 15:16

Mange tusen takk for utfyllende svar!

Da er vi ved mål og må foreta et valg
En MD387 til 3500 eller en md388 til fem

Det vil aldri bli tale om videored hos mor Bare bilder inn fra kamera inn på iphoto og ut på Ipad. Litt spent på overgangen til den nye Photo appen, men vi har vel intet valg....
medlem i 232 måneder
 

Re: Gammel 2010 MBP -- hvilken ny?

Innleggav Valotunk » man 10.08.2015 15:24

Til bruken du skisserer vil nok en MD387 gjøre en helt utmerket jobb.

Får du en slik til rundt kr. 3500,- er det slett ikke noe dumt valg.

Det jeg da ville vurdert er å bruke noen hundrelapper på å sette inn en SSD til operativsystemet og programvare i tillegg til snurredisken til lagring. Da får du en meget responsiv og "snappy" Mac Mini som enda har alle muligheter for oppgradering av både lagringskapasitet og RAM når behovet melder seg.
medlem i 198 måneder
 

Re: Gammel 2010 MBP -- hvilken ny?

Innleggav Morse » man 10.08.2015 21:38

"Hvordan er MD 387 (md388) å åpne og skifte harddisk/ ram?
Ser sååå lett ut på iFixit, men jeg er ikke helt overbevist om det."

Det er faktisk sååå enkelt, bare husk: Riktig verktøy, konsentrasjon, ro og fred (pusekatter og hundevalper på bordet og glade småbarn som vil se hva du holder på med er forbudt!), forholdsregler mot statisk elektrisitet, tilgang til god kaffe eller te (kraftig adskilt fra arbeidsbordet!), ingen overhengende bekymringer om morgensdagens jobbintervju, denslags ting.

Og gjør du jobben i «hulen» din, husk låst dør, evt. skilt med »STILLE. FAR ARBEIDER», evt. »EINTRITT VERBOTEN».

Og det er ikke feil å ta det hele etappevis, bare du låser døren etter deg etter hver økt...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Gammel 2010 MBP -- hvilken ny?

Innleggav krovoll » tir 11.08.2015 9:57

Da har man handlet
En stk MD387 (c07kd5b2dwyl) og en stk EVO 850 0,5 TB. Det ble kr 5000,-

Er vel nøyd med det?

Som jeg ser det, er det vel akkurat det å skru utav vifta som er bøygen, for meg, men jeg ser jo her i praksis: Det er 4GB minne på den jeg handelt, noe vits i å kjøpe noe mer, dyrere, raskere ram?
https://youtu.be/mnrhin2ed8E

Får holde Huskyen på sofaen og mor bak heklepinnene så stenger jeg meg inne på kontoret så ordner det seg vel...
medlem i 232 måneder
 

Re: Gammel 2010 MBP -- hvilken ny?

Innleggav Valotunk » tir 11.08.2015 10:49

Høres ut som du har gjort et klokt valg.

EVO850 er en super SSD, men husk at dersom du ønsker å ha både denne og den vanlige snurredisken montert i Mini'en vil du trenge et "Mac Mini Dual Drive Kit" som her:

https://www.ifixit.com/Store/Mac/Mac-mi ... F171-005-1

Vifta er ingen sak å demontere/montere. Det er tre skruer.

Men, vær svært forsiktig med kabelen fra vifta til hovedkortet. Den må vippes forsiktig ut av sokkelen den sitter i og presses forsiktig tilbake igjen samme vei. Dra for all del ikke i kabelen.

Kabelen til wi-fi antenna kan være litt tricky. Den må også forsiktig vippes ut og tilbake igjen.

Når det gjelder RAM så er det alltid greit å ha litt å gå på. 4GB vil nok likevel fungere ganske greit til ditt bruk. Eventuelt kan du oppgradere dette på et seinere tidspunkt. Raskere RAM enn hovedkortet støtter trenger du ikke. Dvs. 1600MHz DDR3.
medlem i 198 måneder
 

Re: Ny mini

Innleggav krovoll » tir 11.08.2015 12:39

Trenger mer trøst :-)

Ser nå at jeg ikke helt skjønner greia med den nye Photos.
Men vi MÅ vel over på den, begge to??

Det som skjer nå.
a) mor får en ny, tom, Ipad air 32gb
b) mor får en ny MD387 med 500 gb

Det mor har
a) En steingammel mac mini med et svææært iphoto library sirlig pent og pyntelig oppdelt i album fra tidenes morgen, ja feks PrahaTur3mai2001, Beogra8sept2008, Annesbrullyp12juni2010, Rigatur12okt2014, Kårvatntur2juni2015.
(La oss anta 30tilførti tusen bilder, på en del tusen album. på et dusin bilder hver)

Det mor hadde

a) Ipad 3 på 32 GB, perfekt syncet med dette iphoto, bare albumene altså


Det vil bli kjempeskrekk hvis mor som nå fyller åttiini taper ett eneste bilde når jeg flytter inn i ny mac mini

Det er sikkert mange andre måter å organisere bilder på. Tar gjerne imot tips, og særlig til backup off minien. Men vi inser vel at vi er for gamle til å lære oss noe helt nytt, dette vi har fungere kjempebra, spesiellt på Ipadden som er med overalt til oldebarn, naboer og sønner med behov for trøst <:-)

Så det med harddisk bytte. Den setter jeg i min macbook som start disk. Engang utpå vinteren...
medlem i 232 måneder
 


Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]