Forlag til ekstern lyd til iMac

Forlag til ekstern lyd til iMac

Innleggav Knut kjesbu » lør 29.08.2015 10:47

Hei

Jeg venter på en IMac som er bestilt og lurer på hvilke muligheter som anbefales for ekstern lydtilkobling som f.eks lydplanke eller 2.1 muligheter.
Er kanskje USB tilkobling som gjelder kanskje?
Er det best å dra til Hifi klubben kanskje, finnes det andre muligheter?
Jeg bestilte STD-utgaven fra apple.no. Dette er min første MAC, så jeg er en skikkelig novise på Mac :)

Prisklasse ca 1500- 4000 kr
medlem i 103 måneder
 

Re: Forlag til ekstern lyd til iMac

Innleggav ggt667 » søn 30.08.2015 9:57

Hvilken lyd skal du lytte til?

Hvor stort er rommet?

Hva med en JBL Creature?

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Re: Forlag til ekstern lyd til iMac

Innleggav jerry.c.bush » søn 30.08.2015 10:22

Her kommer det helt an på hva du skal spille og ikke minst hvor høyt du vil spille... Og selvsagt hvordan du skal lytte.
Selv bruker jeg Bose: http://www.lydogbilde.no/test/hoyttaler ... mpanion-20 og er meget fornøyd. I forhold til hva jeg lytter på så er disse midt i blinken. (Rock, pop, osv) Jeg liker godt lyden og er meget fornøyd.
Jeg anbefaler å reise til en butikk de kan demonstrere disse for deg sånn at du får et inntrykk av hvordan de høres.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Forlag til ekstern lyd til iMac

Innleggav T.B.Hansen » søn 30.08.2015 14:20

Du får uten sammenligning mest for pengene om du handler i en butikk for profesjonell lyd. Aktive høyttalere er helt overlegne vanlige hifi-anlegg — aktivt fra hifi-butikken er grovt overpriset. Ulempen med (hjemme-)studiomonitorer er at du ikke får fjernkontroll, men når en Mac er kilde, kan du fikse dette på annen måte.

Vær obs på at mange høytalere som markedsføres som «aktive» ikke er det — de er bare passive anlegg med en forsterker innebygget i den ene høyttaleren. Aktive høyttalere har deling på signalnivå, og separate forsterkere for bass/mellomtone og diskant i hver høyttaler, og selges enkeltvis. Noen av hifi-produsentenes spesialløsninger for databruk er riktignok ekte aktive — men disse er uforholdsmessig dyre i forhold til utstyr fra «musikksjappa».

Til aktive høyttalere trenger man en forforsterker. Det er imidlertid helt greit å bruke Mac'en til dette, med en splitt fra minijack til 2x RCA-kabel fra hodetelefonutgangen. Unntaket er om du har støyproblemer med Mac'en — noe som kan følge av dårlig jording. Da er en løsning å ta signalet fra Mac'en med optisk kabel til en DAC/forforsterker — men dette blir fort betydelig dyrere.

Det skrives og sies mye tull om lyd, både i nettfora, blader, og ikke minst i reklame. Sannheten er at godt lydutstyr idag ikke behøver å være særlig dyrt. Så å si all elektronikk er idag bedre enn den menneskelige hørselen, og masseproduseres for småpenger. Det meste av prisen i hifi-butikken er design, markedsføring og fortjeneste til selgeren.

Gode høyttalere koster fortsatt litt, men siden aktive høyttalere er så mye bedre (med mindre forvrengning og bedre kontroll) enn passive løsninger, kan man få like god lyd med dårligere elementer. Det viktigste å huske på, er at høyttalermembranene må ha en viss størrelse for å kunne gjengi de dypeste tonene, og at forsterkerne må være relativt kraftige om man skal lytte ute i rommet og ikke bare ved skrivebordet.

5" bass/mellomtoneelementer i fornuftig konstruerte kasser kan gjengi det meste i vanlig musikk, men noe i nærheten av fullt toneomfang i musikk får man først med 6—7 tommers membraner. De dype lydeffektene i film og spill krever egentlig en subwoofer (dypbasshøyttaler) på 10 tommer eller mer — med mindre høyttalere må det jukses ved å forsterke opp høyere frekvensen slik at det blir «mer bass», men ikke dypere.

En 5" bass/mellomtone krever en forsterker på ca 50W eller mer om den skal brukes til annet enn nærlytting — her er det mange rimeligere, og noen dyrere høyttalere som ikke henger med, og i realiteten bare holder til bakgrunnsmusikk ved skrivebordet.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 


Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere