Macbook Pro 13" eller Macbook Air 13"

Macbook Pro 13" eller Macbook Air 13"

Innleggav oset » tir 01.09.2015 11:20

Hei!

I går var vi og kjøpte en Macbook Air 13" til damen min!

Planen var igrunn å kjøpe en Macbook Pro 13" 2.7ghz, 8g ram og 128gb ssd, men selger klarte å argumentere for at en Air var bedre for hennes bruk.

Airen koster 9300, mens Pro koster 10990.

Når vi kommer hjem, så sitter vi Air ved siden av min 2014 Pro.

Vi så jo at retinaskjermen på min var milevis bedre enn airskjermen.
Airen har jo også 4gb ram, og en vesentlig lavere klokkehastighet, samt ingen HDMI utgang.

Hun angrer litt på kjøpet, og vurderer å bytte til Pro.

Gjør vi rett i å oppgradere til Pro? Det er jo bare snakk om rett over 1500 kr!

Hva ville dere gjort?
medlem i 103 måneder
 

Re: Macbook Pro 13" eller Macbook Air 13"

Innleggav Valotunk » tir 01.09.2015 11:29

Bruksområdet er jo stikkordet her.

I korte trekk:

-Air er litt mer "portabel", har bedre batteritid og lavere vekt.

-Pro tilbyr noe høyere ytelse på bekostning av noe kortere batteritid og noe høyere vekt.

HDMI kan kobles til Thunderbolt/Mini Displayport via adapter.

Men, det er jo ikke til å komme utenom at skjermen på Pro er i en helt annen klasse enn på Air...
medlem i 198 måneder
 

Re: Macbook Pro 13" eller Macbook Air 13"

Innleggav krovoll » tir 01.09.2015 15:44

Kan bare ikke dy meg....

Det er en "hel haug" med nyere Pro Retina av nyere årgang på Finnn.
Hvorfor ikke ta en titt? Mange hyggelige selgere!

Som jeg ser det (også av Finn) er Air historie, som vi leser i reviews i år "That will likely spell the end of the MacBook Air" da den nye macbook kom, men den er jo dyrere enn Pro....
medlem i 232 måneder
 

Re: Macbook Pro 13" eller Macbook Air 13"

Innleggav Valotunk » tir 01.09.2015 16:59

Godt tips å sjekke ut finn.no.

Når det gjelder Air deler jeg nok ikke helt dine tanker om at den snart er historie. Apple har andre modeller de kommer til og bør ta livet av før Air.

Den nye 12" er absolutt ingen "erstatning" for Air. Den har riktignok en fantastisk skjerm og er latterlig lett, men jeg sitter med begge modellene ved siden av meg nå og når det kommer til ytelse løper Air i ringer rundt og ler av nye Macbook 12".

Macbook 12" er for spesielt interesserte. Air er den største suksessen blant Apple sine laptoper de siste 5 årene og dekker gapet mellom den nye 12" og Pro modellene. Svakheten med Air er skjermen.

Jeg tipper (og håper) at Air senest i løpet av våren 2016 vil bli oppgradert med Retina skjerm. Det vil da si at vi har min drømme laptop.
medlem i 198 måneder
 

Re: Macbook Pro 13" eller Macbook Air 13"

Innleggav teknoguiden » tir 01.09.2015 19:33

La henne bruke airen gjennom en dag med typisk bruk, dagen etter kan hun låne din Pro og gjøre det samme og så konkluderer dere. Hvilken dag var best? :)

Jeg hadde valgt Pro, men det kommer helt an på bruksområdet. Dersom hun er mye på farten kan det være at den lettere vekten og lengre batteritiden på Air trumfer Proens overlegne skjerm/specs.
medlem i 142 måneder
 

Re: Macbook Pro 13" eller Macbook Air 13"

Innleggav krovoll » tir 01.09.2015 20:36

F eks finn kode 63705770

Synes å være et svært godt objekt, går nok fort etter litt akkedering ;)
medlem i 232 måneder
 

Re: Macbook Pro 13" eller Macbook Air 13"

Innleggav krsk0 » ons 02.09.2015 0:42

Dette er jo først og fremst en smakssak, så om hun har Air nå, men har lyst på Pro så er det bare å kjøpe Pro.

Jeg har selv en 2013 11" Air (i5, 8GB RAM) og en 15" Retina (må tidvis bruke den til jobb). Jeg tror jeg aldri har vært så fornøyd med en maskin noen gang som jeg har vært med Airen. Jeg elsker hvor portabel den er og er foreløpig villig til å ofre skjerm for portabilitet. Jeg lar meg også stadig imponere av hvor kraftig denne lille maskinen faktisk er.

Om Apple lanserer en Retina versjon av nåværende Air kjøper jeg den tvert, jeg vurderte lenge nye Macbook, men jeg likte ikke tastaturet...
medlem i 184 måneder
 

Re: Macbook Pro 13" eller Macbook Air 13"

Innleggav bzzlink » tor 10.09.2015 20:46

Hvilken pro er det du sikter til som koster 10990?

Billigste MacBook Pro 13" med retina koster 12590,-
medlem i 192 måneder
 

Re: Macbook Pro 13" eller Macbook Air 13"

Innleggav Mr_Bilbo » tor 10.09.2015 22:10

Jeg har hatt akkurat samme dilemmaet selv, men har etterhvert kommet til at Pro er et bedre kjøp. Den eneste fordelen med Air er at den er noe lettere og litt rimeligere, men pris blir mindre viktig når vi snakker om såpass dyre maskiner. Dette er ikke noe billig plastikk-ræl med windows til 3000 kroner, men en maskin hun kan ha i ganske mange år fremover og da blir de 1500 kronene mindre viktig spør du meg. Vekten har jo litt å si, men hvor mye blir det egentlig i praksis? Om en laptop veier 1,5 eller 2 kg spiller egentlig ingen rolle, de er lette begge to. Hadde det vært snakk om flerfoldige kilo i forskjell så ville det stilt seg annerledes, men vi snakker om maksimalt 1 kg eller for å si det på en annen måte; et par kopper kaffe eller en flaske brus med ekstra vekt....

Personlig synes jeg retina skjerm og 8 gb ram alene veier opp for den lille ulempen det er å bære med seg litt mere vekt. Noen tenker sikkert annerledes, men slik er ialfall min mening... Det viktigste er dog at din kjære blir fornøyd.
medlem i 193 måneder
 

Re: Macbook Pro 13" eller Macbook Air 13"

Innleggav Valotunk » tor 10.09.2015 22:37

bzzlink skrev:Hvilken pro er det du sikter til som koster 10990?

Billigste MacBook Pro 13" med retina koster 12590,-


Macbook Pro Retina 13" har vært på tilbud hos både Lefdal og Elkjøp for kort tid siden til henholdsvis 9990,- og 10.990,-.

For tiden er prisen kr. 11.790,- hos blant annet Elkjøp/Lefdal, Expert, Komplett, Netonnet osv.
medlem i 198 måneder
 


Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]