Ikke lesbar disk

Ikke lesbar disk

Innleggav Toddsen » ons 23.09.2015 22:00

Sikkerhetskopierte bilder fra iPhoto i en Macbook air over til en Toshiba external usb 3.0 usb device driver en tid tilbake på mac og nå som jeg skal sette inn den eksterne harddisken får jeg følgende feilmelding opp "disken du har satt inn, kunne ikke leses av denne maskinen"

P.S. Har ikke brukt harddisken på noe annet enn Macbook air maskinen tidligere.
medlem i 149 måneder
 

Re: Ikke lesbar disk

Innleggav Morse » ons 23.09.2015 23:41

Har du kunnet kopiere fra denne disken tidligere? Er den formattert for Mac?

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Ikke lesbar disk

Innleggav Toddsen » tor 24.09.2015 7:27

Husker ikke helt hva jeg gjorde da det er nesten to år siden men når jeg kjøpte harddisken koblet jeg den rett inn i Macbook air og fulgte instruksene. Hadde aldri problemer med sikkerhetskopiering når jeg hadde PC og windows i " gamle dager". Håper nå dataene ikke er tapt.

P.s Jeg har forøvrig 3 valg under: Disken du har satt inn, kunne ikke leses av denne maskinen. Der står det: Initaliser... , Ingnorer og Mat ut.
medlem i 149 måneder
 

Re: Ikke lesbar disk

Innleggav T.B.Hansen » tor 24.09.2015 13:45

En Windows-formatert disk skal kunne leses av Mac — du skal med andre ord kunne kopiere fra den, men ikke lagre til den.

Dersom du har kopiert data fra Mac til denne disken før, er det dessverre sannsynlig at den er ødelagt. Alle harddisker blir før eller senere ødelagt — derfor er det viktig at man har alle viktige filer lagret minst to steder.

Start Diskverktøy, og se om disken kommer opp der. Om den gjør det, kjører du «Reparer disk» under «Førstehjelp». Dette kan fikse mindre problemer, men ikke store...

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Ikke lesbar disk

Innleggav Morse » fre 25.09.2015 0:49

Først av alt, gi denne her en sjanse, før du gjør noe dramatisk: http://www.macupdate.com/app/mac/33122/tuxera-ntfs

Tuxera NTFS for Mac can be used as a full featured evaluation version for 15 days, after which the user can unlock the software with an official license key to retain full product functionality.

Får du kontakt og kan lese disken nå, ville jeg kopiert innholdet over til en Mac-formattert disk fortere enn svint...

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Ikke lesbar disk

Innleggav Master_Gismo » fre 25.09.2015 8:13

Er det den samme maskinen?
Har du re-installert OS eller slettet noen programmer på maskinen?

På noen av harddiskene følger det med et program, som du må installere for å kunne skrive til ntfs fil format.

Men hva er det du egentlig prøver å gjøre?

Om det er bildene fra iPhoto-sikkerhetskopien du leter etter. Så tror jeg ikke iPhoto lagrer reine bilder når den tar sikkerhetskopi. Mener det også var grunnen til at jeg ikke har brukt iPhoto, på mange år. Jeg liker å kunne ta backup ved å lagre bildene mine, som bilder på harddisk. Så jeg kan koble harddisken til andre maskiner og se på bildene. Men som sagt så er jeg ikke helt sikker. Men det er verdt å sjekke opp.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Ikke lesbar disk

Innleggav djxfade » fre 25.09.2015 9:16

Det kan godt tenkes at disken har tatt kvelden.
Forsøk ett verktøy som Carbon Copy Cloner eller ligende, og se om du klarer å lage en backup av den.

Brukerens avatar
medlem i 190 måneder
 


Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]