El Capitain verre enn forrige versjon

El Capitain verre enn forrige versjon

Innleggav monica1970 » fre 02.10.2015 13:52

Har lastet ned El Capitain og prøver de nye funksjonene. Og 80% av de tidligere programmene fungerer ikke som de skal.
Kunne ha laget ei liste over 90 feil etter ha prøvd nye OS X 10.11. Starter man et progr, som Spotify, Firefox eller bilder, så tar det ca 10 minutter programmet er oppe. De øvrige programmer som lå på maskinen før 10.11, fungerer heller ikke. 50% av de måtte avinstallers. Bl. annet Officepakka, Opera. De andre programmer som ble lagt inn da OS X10. fungerer ikke lengre. Iclock Pro var et av de som ikke fungerer. Og skal nedgradere til forrige versjon. Den nye versjonen skaper mer trøbbel og de innbygde programmene henger seg opp ved at badeballen snurrer hele tiden. For å få fart på de programmene, må man slå de av. Systemvalg, bilder, kalaender og par andre til. Kunne ha skrevet en hel liste over 40 sider over feilene, manglene og hvordan programmene oppfører seg.
Fornøyd er man definitivt ikke.
medlem i 225 måneder
 

Re: El Capitain verre enn forrige versjon

Innleggav Jonas.J » fre 02.10.2015 15:22

Vel, jeg testet det før lanseringen.
Jeg tok selvsagt clean install (som jeg alltid gjør ved overgangen til nytt operativsystem). Ja, badeballen (i nye farger), snurret og gikk.
Tregt går det og.
Jeg gikk tilbake til Yosemite ...
medlem i 151 måneder
 

Re: El Capitain verre enn forrige versjon

Innleggav monica1970 » fre 02.10.2015 15:46

Jonas. Fullstendig enig med deg, Clean innstall, hvilken bruker du ? Jeg hadde noe tilsvarende, og måtte betale etter tid var gått. Tror og mener var prøve versjon.
Hvordan gikk du tilbake til Yosemite ?
Det er enda flere feil, og mailene kræsjer. Dvs at opera mail klient fusker. Den ber om passord hele tiden, og ettersom passordet er korrekt så hjelper det lite.
Men likevel, så var kanskje for tidlig å laste ned El Capitain. Og lurt var det å ikke laste den ned på en imac fra 2006.
medlem i 225 måneder
 

Re: El Capitain verre enn forrige versjon

Innleggav Gitman » fre 02.10.2015 16:21

Problemene ligger nok sikkert ikke i OS'et men uoppdaterte programvare og tillegg. Min macbook pro 2011 fungerer problemfritt, også Firefox og bilder.
Men som vanlig ryr det inn klager fordi man rett og slett oppdaterte for tidlig, uten å bruke hodet.
medlem i 230 måneder
 

Re: El Capitain verre enn forrige versjon

Innleggav HEFJELLS » fre 02.10.2015 16:59

Har selv en iMac midt 2007, som er oppgradert med El Capitan. Hos meg funker det fint. Har aldri tatt noen clean install i forbindelse med nytt OS.
medlem i 163 måneder
 

Re: El Capitain verre enn forrige versjon

Innleggav Papa » fre 02.10.2015 18:26

monica1970 skrev:
Og lurt var det å ikke laste den ned på en imac fra 2006.


Det var det neppe, nei. Maskinen støttes nemlig ikke.

HEFJELLS skrev:
Har selv en iMac midt 2007, som er oppgradert med El Capitan. Hos meg funker det fint.


Det er fordi denne modellen støttes.

Til trådstarter: Macworld har laget en bruksanvisning på hvordan du nedgraderer fra El Capitan til Yosemite. Muligens kan den være nyttig: http://www.macworld.co.uk/how-to/mac-so ... e-3581872/
medlem i 247 måneder
 

Re: El Capitain verre enn forrige versjon

Innleggav shl » fre 02.10.2015 18:30

Jeg installerte El-capitan. Resultatet var at jeg notater som lå på maskinen ble slettet. Jeg synker mot Iclode, men jobbet offline. Etter installasjon var altså notatene mine borte. Jeg finner bare noater som jeg har laget på Iphone. Noen som vet hvordan jeg kan finne de som er slettet????
medlem i 102 måneder
 

Re: El Capitain verre enn forrige versjon

Innleggav Valotunk » fre 02.10.2015 18:40

Nå man installerer nyeste versjon av OS X på snart 10 år gammel hardware er det i overkant optimistisk å forvente mirakler. Det er lysår i ytelse mellom en datamaskin fra 2006 og en som bare er få år nyere. En 2006 modell iMac er ikke støttet av El Capitan.

Jeg har selv kjørt El Capitan i beta på min Macbook Air siden juli måned uten nevneverdige problemer annet en en og annen liten bug som etterhvert har blitt rettet.

Pr. idag kjører jeg El Capitan på alle mine Macer. En Mini fra 2010, en Mini fra 2012, en Macbook Air 2013 og en Macbook 12". På samtlige maskiner fungerer det helt utmerket og ytelsen er tidvis merkbart bedre enn i Yosemite.
medlem i 198 måneder
 

Re: El Capitain verre enn forrige versjon

Innleggav T.B.Hansen » fre 02.10.2015 19:08

Eldre programvare vil alltid få problemer med en ny OS-versjon. Noe vil alltid slutte å virke. Også nyere programvare, og drivere til eksternt utstyr, trenger som regel oppdateringer. Enkelte produsenter er trege til å sende ut oppdateringer. Det er flere programmer og drivere som ikke er oppdatert for OS 10.11. Noen oppdateringer kommer etterhvert; i andre tilfeller spekulerer produsentene i at brukerne kjøper nyere utstyr.

Det finnes nettsteder med oversikt over problemer med programvare og utstyr for nye OS-versjoner. Har man eldre saker, eller slikt som er helt avgjørende for daglig virksomhet, bør man sjekke nøye før man oppgraderer. Som regel er det lurt å vente litt etter lanseringen, til man er sikker på at alt man trenger vil fungere med den nye OS-versjonen.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: El Capitain verre enn forrige versjon

Innleggav Peter Ross » fre 02.10.2015 19:14

Hei
Nå har jeg gått gjennom alle mine applikasjoner installert på min iMac 27" (mid 2010).
Mens Yosemite var et mareritt for meg og min maskin med uendelige problemer med grafikk, overopphetet GPU, ventetider, frysninger og crash ble El Capitan en hyggelig overraskelse.

Etter å ha oppdatert alle apps som hadde oppdatering tilgjengelig er det bare 2 av dem som ikke fungerer som de skal. Det tror jeg er tilgivelig etter at OS har vært blant brukerne bare noen få dager.

Du nevnte AlarmClockPro - de har nettopp kommet med ny version som er El Capitan kompatibel - den fungerer som en drøm.

Det jeg ser at det tar tid å starte opp noen av applikasjonene for første gang. Etter det er ventetiden langt kortere enn før.

Neste gang du oppdaterer se til at du har kjørt Onyx, Disk Warrior el.l. Systemet ditt trenger vedlikehold fra tid til annen.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: El Capitain verre enn forrige versjon

Innleggav monica1970 » fre 02.10.2015 22:18

Peter: link til Alarm Clock pro ønskes.
Det er enda flere feil som er dukket opp. Bl.annet å se nett tv må man reoload for det skal fungere. Gjerne to eller tre ganger, da fungerer det.
Likeså har programmet Word noen ganger tendens til å slå av automatisk under jobbing. Har Word fra 2014. Når man skriver et brev eller legger inn bilder, så slår programmet seg av. Gjerne uventet. Da får man en boks hvor det står om man vil rapportere feilen eller ei.
Eneste som duger er notater, og påminnelser. Men fornøyd er man klart ikke.
medlem i 225 måneder
 

Re: El Capitain verre enn forrige versjon

Innleggav Valotunk » fre 02.10.2015 22:28

Men kan man forvente å være fornøyd når man installerer et operativsystem fra 2015 på hardware fra 2006 som ikke er støttet?

Det blir litt som å prøve å dra en 2 tonns tilhelger med en Ford Fiesta fra 2006. Det fungerer ikke veldig bra. Det går derimot helt utmerket med en Audi Q5 fra 2012.
medlem i 198 måneder
 


Re: El Capitain verre enn forrige versjon

Innleggav Superhai » fre 02.10.2015 22:49

Valotunk skrev:Det blir litt som å prøve å dra en 2 tonns tilhelger med en Ford Fiesta fra 2006. Det fungerer ikke veldig bra. Det går derimot helt utmerket med en Audi Q5 fra 2012.

Den sammenligningen er vel ikke helt god. En Fiesta 2016 modell vil nok også ha problemer med den tilhengeren. ;)
Men forøvrig for å installere operativsystemer på Apple sine maskiner som ikke er støttet, og man ikke er svært kyndig, så må en gjennom løsninger fra tredjepart - og det er en viss risiko i det om man ikke kjenner kilden svært godt.
medlem i 131 måneder
 

Re: El Capitain verre enn forrige versjon

Innleggav Valotunk » fre 02.10.2015 23:03

For all del, sammenligningen var satt helt på spissen :-)

Men det jeg ville frem til er at man ikke prøver å "dra" på noe man ikke er i stand til og som ikke er støttet uten å oppleve problemer.

Og om man prøver og mislykkes så bør man muligens ikke klage for mye :rolls eyes:
medlem i 198 måneder
 

Neste

Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron