El Capitain verre enn forrige versjon

Re: El Capitain verre enn forrige versjon

Innleggav Morse » lør 03.10.2015 1:12

Angående tredjeparts programmer må det da være helt basic å sjekke om de vil funke FØR man oppgraderer: http://roaringapps.com/apps

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: El Capitain verre enn forrige versjon

Innleggav Orfeus » lør 03.10.2015 8:02

Har (15B822c) nå på Retina 2012, ALT er MYE bedre en forrige O.S. Yosemite. Safari er raskere men husker ikke sidene jeg besøker ofte? Ordner seg etterhvert.

Brukerens avatar
medlem i 140 måneder
 

Re: El Capitain verre enn forrige versjon

Innleggav monica1970 » man 05.10.2015 1:11

Enda et problem som har dukket opp. Safari denne gangen. Sjekket vg nett og andre nettaviser, plutselig kommer badeballen opp og snurrer. Og den snurrer lengre enn 10 minutter.
Etter at siden er nedlastet fortsetter badeballen snurrer, og tilslutt er det ikke noe som reagerer når man klikker på finder. Alt ser ut som hadde låst seg fast.
Finnes det snarveier på tastaturet som gjør at man kan stanse den snurrende badeballen.
Hva er oppskriften for å få igjen Yosemite ?
medlem i 225 måneder
 

Re: El Capitain verre enn forrige versjon

Innleggav Tarkus » man 05.10.2015 1:28

Ville bare sånn i forbifarta nevne at langt fra alle programmer er listet i linken som Morse postst over her (som for øvrig var svært nyttig)

Blant annet bokføringsprogrammet Books av norske Hansa, som anbefaler å laste ned en ny versjon for ElCapitan:(oppdatert 2. oktober)

http://www.hansaworld.com/warning


"HansaWorld currently warns all users against upgrading to OS X El Capitan (10.11) due to compatibility issues concerning HansaWorld products.

HansaWorld is working on fixing open issues in version 8.0 and later. If you have version 7.2 or earlier you need to upgrade to 8.0 before installing OS X El Capitan. "

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: El Capitain verre enn forrige versjon

Innleggav Papa » man 05.10.2015 11:04

monica1970 skrev:Hva er oppskriften for å få igjen Yosemite ?

Den nevnte jeg på første side i tråden din. Her er den, atter en gang: http://www.macworld.co.uk/how-to/mac-so ... e-3581872/
medlem i 247 måneder
 

Re: El Capitain verre enn forrige versjon

Innleggav Greymale » man 05.10.2015 11:09

Har kun oppgradert, og alt funker flott på min Imac 2011, og mackbok 2010. Kjappere er den/de blitt også. Fornøyd, og første gangen nytt operativsystem har funket så bra fra dag 1 hos meg.
medlem i 144 måneder
 

Re: El Capitain verre enn forrige versjon

Innleggav Morse » man 05.10.2015 11:37

Blir temmelig lei av dere som syter og klager over at tredjeparts programmer ikke funker etter oppdateringen. Det er ikke Apples feil, KUN deres egen, som ikke sjekket på forhånd om eksisterende programmer fortsatt ville funke, f.eks. ved å gå til programleverandørenes hjemmesider, eller HELT ENKELT til http://roaringapps.com/apps

Dere skyter på pianisten. Du veeerden! Ta dere sammen, folkens! :-(

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: El Capitain verre enn forrige versjon

Innleggav monica1970 » man 05.10.2015 21:26

Det er ikke alltid tredjeparts programmer det feil med. Safari, mail og itunes er heller ikke optimalt etter ha lagt inn El Captain. Håper det kommer en oppdatering igjen, slik ting kan begynne og fungere igjen.
medlem i 225 måneder
 

Re: El Capitain verre enn forrige versjon

Innleggav Valotunk » man 05.10.2015 21:39

Selvfølgelig er det ikke ideelt når du kjører på et system som ikke er støttet av El Capitan.

Skrev du ikke tidligere at du har en iMac fra 2006..?
medlem i 198 måneder
 

Re: El Capitain verre enn forrige versjon

Innleggav Gitman » tir 06.10.2015 18:43

monica, dette forklarer kanskje hvorfor din mac krangler:

OS X 10.11 El Capitan is a free update from the Mac App Store released on 30 September.

It supports machines with at least 2GB of RAM and 8GB of free storage space and in the following models:

MacBook Pros from mid 2007 and onwards
MacBook Airs from late 2008 and onwards
MacBooks from late 2008 and onwards
Mac mini from early 2009 and onwards
iMac from mid-2007 and onwards
Mac Pro from early 2008 and onwards
medlem i 230 måneder
 

Re: El Capitain verre enn forrige versjon

Innleggav Sima » tir 06.10.2015 20:15

monica1970 skrev: Og lurt var det å ikke laste den ned på en imac fra 2006.


Hun skriver da vitterlig at hun IKKE lastet den ned på en iMac 2006?

I dette innlegget nevner hun derimot iMac 2014. Er enig i at man skal sjekke 3.partsprogrammer nøye før en oppgradering, men medfølgende programmer skal jo i utgangspunktet fungere fint.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: El Capitain verre enn forrige versjon

Innleggav Gitman » tir 06.10.2015 22:09

Du har rett Sima, så det nå. Det er ikke helt enkelt å forklare hvorfor noen (inkl. meg) ikke ser noen problemer mens det for andre ikke fungerer.
medlem i 230 måneder
 

Re: El Capitain verre enn forrige versjon

Innleggav aakjpe » ons 07.10.2015 8:40

Installerte El Capitain på min Imac 27, sent 2009. Installasjon går som en drøm. Men når Imac skal starte på nytt, så kommer den ikke opp. Oppstartlyden kommer, eplet kommer frem, men så skjer det ingenting. Må hente tilbake Yosemite fra TimeMachine.
Noen som har opplevd noe lignende? Kan ha en mistanke om at noen av programmene som skal starte automatisk kan kludre det til.
medlem i 170 måneder
 

Re: El Capitain verre enn forrige versjon

Innleggav ggt667 » ons 07.10.2015 10:10

Jeg er kanskje en underlig skrue, men maskinene mine har det ihvertfall bra, jeg gikk fra 10.6.8 til 10.9.2, jeg så at noen andre hadde 10.7 og 10.8 i mellomtida, men gut feelingen min sa fortsatt at noe ikke var bra.

Jeg har 10.9.5 på maskinen jeg benytter til daglig, jeg har også en forsøkskanin som har vært på Yosemite siden den kom ut, og som nå er på El Capitan. Yosemite og El Capitan er sikkert fine til consumer jall, men dersom jeg skal stole på maskinen og komme tilbake i dag til det jeg forlot i går er ikke de 2 siste iterasjonene noe som har appelert til meg, enda ...

Morse skrev:Angående tredjeparts programmer må det da være helt basic å sjekke om de vil funke FØR man oppgraderer: http://roaringapps.com/apps
Hvem legger inn data der? Det står på den siden at M$ Office 2008 funker på El Capitan. Det stemmer ikke helt overens med observasjonen under, eller? Kanskje en annen utgave av M$ Office?
monica1970 skrev:De øvrige programmer som lå på maskinen før 10.11, fungerer heller ikke. 50% av de måtte avinstallers. Bl. annet Officepakka, Opera.


monica1970 skrev:Kunne ha laget ei liste over 90 feil etter ha prøvd nye OS X 10.11. Starter man et progr, som Spotify, Firefox eller bilder, så tar det ca 10 minutter programmet er oppe.
Jeg bruker FireFox-aurora oks FireFox Developer Edition, og den funker gull.

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Re: El Capitain verre enn forrige versjon

Innleggav monica1970 » lør 10.10.2015 4:26

Nå har ikke jeg skrevet hvor mange maskiner jeg har. Maskinen som jobbes mest med, er ikke optimal. Så får hjelp ved å nedgradere til Yosemite.
Når Safari henger seg opp ved at badeballen ruller, så påvirkes det på andre programmer ved at maskina fryser seg helt fast. Dette opplevde man aldri på Yosemite. Hver gang maskina henger seg opp, så påpasselig unngå visse nettsider. VG er et av sidene som lager krøll. Krøll menes at hele maskina fryser. Slåes av og tar diskverktøy etter på. Dette begynner å bli ganske hyppig. Og det kan skje plutselig maskinen fryser. Veldig irriterende. Ikke er Office 2011 helt optimalt heller.
medlem i 225 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron