Brenning og kopiering av CD/DVD på Mac...

Brenning og kopiering av CD/DVD på Mac...

Innleggav bluesmann » fre 15.12.2006 0:43

Hei. Ny på Mac, og lurer på hvilket program som er best for brenning/kopiering acv CD/DVD på MacBook pro og OS10? Finnes det allerede på OS10, eller må/bør dette kjøpes utenom? 8-)

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Innleggav jurgemaister » fre 15.12.2006 1:00

Dersom det er musikk du snakker om, tar iTunes seg av dette. Bare lag en spilleliste, og trykk på "brenn cd" knappen. Du kan brenne datacder direkte fra Finder ved å opprette en bennemappe. Dette kan du f.eks. gjøre ved å putte i en tom CD for så å dra de aktuelle filene over i cden (mens du holder option nede). Dersom du er på jakt etter mer avanserte programmer (for å brenne .isoer eller liknende) kan du enten bruke diskverktøy som du finner i verktøymappa i programmermappa di, eller du kan sjekke ut Toast eller Disco.

- Jørgen
medlem i 225 måneder
 

Brenne CD/DVD

Innleggav bluesmann » fre 15.12.2006 1:32

Hei.
Takk for svaret. Jeng tenker på å kopere en original CD/DVD. Må jeg da ha Toast, eller kan det gjøres fra maskinens egen progamvare?

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

FTOAST vs. DISCO

Innleggav bluesmann » fre 15.12.2006 1:42

Hei.

Har akkurat vært og sett på disse to programmene, ROXIO er vel kjempestort, akkurat som NERO, Noen som har erfaring med disse to programmene? 8-)

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Innleggav jurgemaister » fre 15.12.2006 5:04

bluesmann i en PM skrev:Hei. Beklager bryderiet, men jeg holdt på å forsøke å kopiere i det som du sa. Det gikk slett ikke bra. Det kan da umulig være så vanskelig, selv om MAC er nytt for meg. Hva med de to programmene som du nevner. Roxio sin eller den anrde. Det er jo en stor prisforskjell på de to. Roxi kan sikkert sammenlignes med Nero, mens den andre er et langt letter program. Hvilket annbefaler du. Men tilbake til brenning/kopiering av CDér i Finder. Kan du gi meg en Kort innføreng. Jeg forstår det dit hen at jeg først må opprette en brennemappe, men derfra til en kloning av CDén, stopper det. Jeg fikk til å brenne filene, men referansefilene som forteller at det er en CD og ikke bare noen lydfiler mangler. Jeg klarer å spille de enkelte låtene som jeg har brent, men den oppfører seg ikke som en CD. På forhånd takk...

Du skal altså brenne en lydplate? Jeg vil i så fall anbefale deg å legge musikken inn i iTunes først (i Lossless dersom du ikke vil ha kvatitetstap overhovdet) for så å brenne det ut igjen. Dette er enkelt, og det går temmelig fort.
Hvorfor du skal lage en eksakt kopi av en annen plate kan jeg ikke skjønne med mindre det skal være en bootable .iso. I så fall er Toast det beste programmet. Dersom du ikke vil punge ut, starter du diskverktøy, lager et nytt disk image, flytter filene dine over der, og velger brenn.
Dersom du rett og slett skal kopiere en del data fra en disk til en annen, kan du legge filene i en mappe (eller på skrivebordet) fra originalen, og så dra og slippe filene over en tom CD mens du holder inn option(alt) knappen.
Prøv og feil litt, så finner du det nok ut. Roxio forøvrig noe i samme gate som Nero slik jeg har forstått det (uten at jeg har prøvd Nero). Disco er som du sier simplifisert noe, men jeg tror du skal klare å utføre det meste.

- Jørgen
medlem i 225 måneder
 

Innleggav thomasb » fre 15.12.2006 15:20

Dette kan også fint gjøres med Diskverktøy, som finnes i /Programmer/Verktøy/ :)
http://docs.info.apple.com/article.html ... h1945.html

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Re: FTOAST vs. DISCO

Innleggav TopDog » fre 15.12.2006 15:23

bluesmann skrev:ROXIO er vel kjempestort, akkurat som NERO, Noen som har erfaring med disse to programmene? 8-)

Roxio Toast er veldig bra, men antagelig litt overkill for de fleste.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: Brenning og kopiering av CD/DVD på Mac...

Innleggav Plystrethomas » tir 15.09.2009 19:33

Jeg brukte nettopp Diskverktøy, og det fungerte utmerket! :-) takk
medlem i 206 måneder
 

Re: Brenning og kopiering av CD/DVD på Mac...

Innleggav ml635487 » man 28.12.2015 21:03

Har et kort sp.
Skal brenne ut mp3 filer på en dvd plate for å ha i garasjen, spilles av på en laptop , men jeg ønsker å bestemme rekkefølgen på filene ikke at de blir arrangert alfabetisk slik som de blir i toast...... hva/hvordan kan jeg bruke/gjøre for å få det slik jeg ønsker ?

Grunnen for å brenne ut mp3 filer på dvd uten konvertering er at det blir plass til flere filer, lager jeg en musikkcd i toast kan jeg velge rekkefølge men da er det stopp på 99 filer,en dvd kar mere kapasitet enn som så.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Brenning og kopiering av CD/DVD på Mac...

Innleggav Grubasek » tir 29.12.2015 8:13

@ml635487:
Nummerer filene selv ved å legge nummeret først i filnavnet. :-)

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Brenning og kopiering av CD/DVD på Mac...

Innleggav ml635487 » tir 29.12.2015 11:04

@Grubasek , Tusen takk , hvorfor tenkte jeg ikke på det.....
enkel løsning på et litt større problem........

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere